Uitgebreid zoeken
Zoeken op combinatie van trefwoorden?
Toon zoeken

Wat maakt werknemers trouwer?

Wat zorgt ervoor dat een werknemer blij is met zijn job? Het antwoord is eenvoudiger dan gedacht.

Flexibele verloning vormt voor steeds meer werknemers een bepalende factor in de jobkeuze. 64,6% van de Belgische werknemers wil zijn loonpakket graag zelf samenstellen. Maar: slechts 7,4% van de Belgische bedrijven biedt die mogelijkheid aan. Deze werkgevers zien dat hun werknemers trouwer worden: de intentie om bij hen te blijven werken stijgt van 75,4% naar 79,6%. Zij zijn ook aantrekkelijker voor nieuwe kandidaat-werknemers. Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstenleverancier SD Worx.

“Steeds meer werknemers willen hun loonpakket voor een deel zelf kunnen samenstellen volgens hun behoeften”, besluit Sige Mariën, Director Consulting bij SD Worx. “Sommigen vinden een bedrijfswagen belangrijk, anderen kiezen voor een kleinere auto. Of ze laten hun bedrijfswagen helemaal vallen en kiezen voor het openbaar vervoer of een elektrische fiets, wat ze financieren met het vrijgekomen budget.”

Flexibele verloning maakt werknemers trouwer

Uit het jaarlijkse Engagement onderzoek van SD Worx bij 2.500 Belgische bedrijven blijkt dat flexibele verloning meer en meer een must wordt voor werknemers en de keuze om ergens te starten of te blijven rechtstreeks beïnvloedt.

Dit kadert in de trend naar meer individualisering die op alle terreinen opgang maakt. Werknemers willen meer eigen keuzes kunnen maken.

Slechts 7 op de 100 Belgische bedrijven biedt flexibele verloning aan, een van hen is CTG. “Sindsdien is de personeelsuitstroom sterk gedaald, terwijl we duidelijk ook meer instroom hebben. Onze medewerkers ervaren CTG als innovatief en competitief en voelen zich sterker gewaardeerd omdat ze inspraak en meer flexibiliteit en autonomie krijgen”, zegt Ferdi Claes, managing director HR Europe bij CTG.

Met plezier komen werken

“Wanneer werknemers een deel van hun loonpakket zelf kunnen invullen, zegt dat iets over de organisatie”, vertelt Lorenzo Andolfi hr-adviseur bij SD Worx. “Ook los van het flexibele loonpakket zal dat bedrijf anders met z’n mensen omgaan dan een bedrijf dat nog vasthoudt aan klassiek verlonen. Dat laatste bedrijf zal waarschijnlijk meer hiërarchisch gestructureerd zijn en werknemers zullen er minder autonomie hebben. De sfeer zal er ook heel anders zijn. Want niet enkel het loonpakket is van belang om werknemers trouwer te maken. Bedrijven die erin slagen om werknemers voldoening te laten hebben door hun werk zelf zullen veel meer geëngageerde werknemers hebben. Als ze ook los van het loon of de bonus met plezier komen werken, zullen ze minder snel van werk veranderen.”

Al in 2007 lanceerde SD Worx het Flex Income Plan, een systeem om een loonpakket op maat van de werknemer samen te stellen. Maar de bedrijven zijn er bijna 10 jaar later nog altijd niet klaar voor, de werknemers daarentegen staan ervoor te springen. Slechts 7,4% van de Belgische bedrijven biedt flexibele verloning aan. “Nochtans is het voor bedrijven een kostenneutrale maatregel. Terwijl de waarde van het loonpakket voor een werknemer vergroot doordat hij zelf kan kiezen”, zegt Lorenzo Andolfi van SD Worx.

Een jonge werknemer met kinderen die buiten de stad woont, zal bijvoorbeeld eerder kiezen voor een kleinere leasewagen en meer vakantiedagen. Een alleenstaande twintiger die in de stad woont, heeft misschien voldoende aan een abonnement op het openbaar vervoer en wil meer cash aan het einde van de maand. Terwijl een oudere werknemer opteert voor individueel pensioensparen en een grotere leasewagen.

Vrouwen kiezen voor vakantie, mannen voor geld

Van het beschikbare budget dat de werknemer binnen het loonpakket zelf kan besteden, gaat 59% naar een bedrijfswagen, met voorsprong de meest populaire keuze. Uitbetaling in cash (14%) en extra vakantiedagen (8%) sluiten de top drie af.

Dat bedrijfswagens een populaire keuze zijn, verbaast niet. Toch is het verschil met de andere voordelen groot. Vullen het rijtje aan: aandelenopties (8%), tankbudget (3%), pensioensparen (2,5%), extra kinderbijslag (2%) en toestellen als smartphones, tablets of laptops (1,5%).

Het budget waarover medewerkers beschikken om hun loon vrij in te vullen, bedraagt gemiddeld 1.650 euro. Vrouwen kiezen opvallend meer voor extra vakantiedagen (goed voor 10,86% van het budget) dan mannen (6,41%). Over het algemeen kiezen mannen dan weer vaker voor puur monetaire voordelen zoals uitbetaling in cash (14,3% van het budget, tegenover 12,5% bij de vrouwen) en aandelenopties (8,17% van het budget, tegenover 6,75% vrouwen).

(mr) 

Meer info over Hoeveel ben ik waard? , Variabel loon , Bedrijfswagen , Maaltijdcheques , Gsm , Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé , Werkplek

14/12/2015

Ontvang als eerste onze tips en wedstrijden: