‘Bedrijfsleiders zijn ook maar mensen’
Leidinggevenden kunnen tegenwoordig de workshop ‘Omdat ge ervoor betaald wordt’ volgen, bij theatermakers Stijn Devillé en Adriaan van Aken.
Het lijkt ook een typisch Belgische traditie: af en toe met zakenpartners of personeel op restaurant gaan. Belgische zakenmensen behouden het vaak voor aan hun goede klanten of aan de relaties met wie ze al lang zakendoen. Ze zoeken een rustige sfeer op, vaak in een restaurant dat past bij de standing van hun eigen bedrijf. Maar ook hun buitenlandse klanten komen graag in een goed restaurant op een interessante plek.
Er zijn enkele opvallende kenmerken. Enerzijds is de Belgische bezoeker traditioneel heel gehecht aan kwaliteit. “In een gastronomisch restaurant verwachten klanten om steeds verrast te worden met nieuwe smaken en uitzonderlijke producten”, aldus Tatiana Litvine van La Villa Lorraine. Behalve La Villa in the Sky (met een erg mooi zicht over Brussel) en het bekende visrestaurant Le Sea Grill beschikt de groep ook over La Villa Emily, eveneens in Brussel. Binnenkort (her)opent het ook Odette en ville, dat het recent overnam.
Misschien nog wel de belangrijkste trend is de opmars van gezonde of verantwoorde ingrediënten, zeker ook in sterrenrestaurants. “Klanten verwachten meer dan ooit een gezonde keuken, minder rijk en met producten die in overeenstemming zijn”, vertelt Litvine.
Etentjes onder het personeel vinden, volgens Tatiana Litvine, meestal plaats in de avond, maar zelden op de middag. Opvallend is dat mensen steeds minder tijd willen besteden aan hun zakendiner, met name tijdens de werkdag. “Mensen besteden minder tijd dan vroeger aan tafel. Ze willen iets gezonds, zonder urenlang te tafelen”, stelt de manager.
Vaak worden maaltijden functioneel ingepast. “We hebben vaak vergaderingen, productlanceringen, raden van bestuur die worden georganiseerd met een lunch. Het begint met een vergadering of presentatie, gevolgd door een lunch”, vertelt ze. Of hoe het zakendiner verrassend en gezond moet zijn, maar ook efficiënt.
(wv) - Bron: MARK Magazine
Leidinggevenden kunnen tegenwoordig de workshop ‘Omdat ge ervoor betaald wordt’ volgen, bij theatermakers Stijn Devillé en Adriaan van Aken.
Jobat vroeg zelfstandig restauranthouder Bart Roose (36) uit Essenbeek hoeveel hij netto per maand verdient ...
In een professionele omgeving gelden andere etiquetteregels dan in privésituaties, en dat is soms verwarrend. Wij zetten er alvast enkele op een rij.
Geluk zit soms in een klein hoekje. Gewoon gratis eten krijgen op het werk, en wij zijn tevreden. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Slecht eten, te duur en te weinig variatie zijn de meest gehoorde kritieken over het maaltijdaanbod in de bedrijfskantines. Ook bij jou?
Uit een enquête van ZZP Nederland blijkt dat meer dan 60% van de ondernemers die vaak onderweg zijn IKEA als de beste werkplek beschouwen.
Ons wagenpark wordt steeds groener, en dan hebben we het niet over de kleur...
Neem jij je smartphone of laptop van het werk mee op vakantie deze zomer? “Een goede overdracht blijft cruciaal.”
Weet jij niet waar je werkgever voor staat? Of het bedrijf waar jij solliciteert? Nochtans maakt het een verschil om het verhaal achter een bedrijf te kennen.