Uitgebreid zoeken
Toon zoeken
Recente Zoekopdrachten Wissen

Hoeveel extra zal jouw bedrijfswagen worden belast?

Hoeveel betaal jij extra op je bedrijfswagen?
“Werknemers die kozen voor een zuinige wagen en daardoor extra budget kregen voor opties, worden nu getroffen” (Gerry Van Aken, LeasePlan Belgium)

Di Rupo I wil volgend jaar 200 miljoen extra belastingen heffen op bedrijfswagens. Om die miljoenen te vinden, wordt de berekening van het voordeel dat een bedrijfswagen oplevert, aangepast. Wie dicht bij kantoor woont, betaalt daardoor bijna altijd meer. Wie veraf woont, maakt veel kans om minder te betalen.

De ‘oude’, huidige, berekening van het voordeel van alle aard (VVAA) brengt zowel de CO2-uitstoot als de afstand van het woon-werkverkeer in rekening. De fiscus beschouwt dat woon-werkverkeer als privégebruik van de wagen en heft op dit ‘voordeel in natura’ een belasting. Hoe groot die belasting is, hangt af van hoever je van je werk woont. Wie minder dan 25 kilometer van kantoor woont, wordt momenteel forfaitair belast op 5.000 privékilometers. Voor wie verder woont, is dat 7.500 kilometer.

70/30

Officiële gegevens over hoeveel werknemers met een bedrijfswagen er minder of meer dan 25 kilometer van het werk wonen, bestaan niet. Op basis van een Vlaamse mobiliteitsstudie is de verhouding naar schatting 70/30. In de nieuwe berekening valt het woon-werkverkeer weg als parameter. Dat zorgt voor heel wat verrassingen.

De nieuwe formule, die volgens RSZ-cijfers van toepassing is op ongeveer 350.000 bedrijfswagens, houdt geen rekening meer met de afstand tussen woonplaats en werkplek, maar wel met de catalogusprijs van de wagen. Dat is inclusief btw én opties, maar exclusief eventuele kortingen bij aankoop. Die kortingen komen in de praktijk vaak voor aangezien de meeste bedrijven die bedingen naargelang de grootte van hun wagenpark.

Nieuwe formule

Het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens wordt vanaf 2012 berekend aan de hand van de catalogusprijs (incl. btw en opties, excl. korting) en een CO2-coëfficient. Die bedraagt 5,5%, verhoogd of verlaagd met 0,1% per gram CO2-uitstoot boven of onder de 95 gram (116 gram voor benzinewagens).

Een dieselwagen met een uitstoot van 130 gram zit 35 gram boven het referentiepunt zodat de CO2-coëfficiënt met 3,5% verhoogd wordt. De minimale CO2-coëfficiënt bedraagt 4%, de maximale 18%. Na vermenigvuldiging met de cataloguswaarde wordt het verkregen bedrag vermenigvuldigd met een correctiefactor van zes zevende (6/7). Het belastbaar voordeel bedraagt minstens 1.200 euro per jaar (bedrag 2012).

>> Bereken snel hoeveel jij extra zal moeten betalen voor je bedrijfswagen 

Verder weg wonen = voordeliger

Verrassing één is dat de nieuwe berekening vaak voordelig uitvalt voor werknemers die meer dan 25 kilometer van hun werkplek wonen. Vooral wanneer ze met één van de meest populaire kleine of middenklassewagens met een lage CO2-uitstoot rijden, daalt het voordeel van alle aard waarop ze belast worden. Wie met dezelfde wagen rijdt, maar dicht bij het werk woont, ziet het voordeel van alle aard bijna altijd stijgen. Gezien de 70/30-verhouding betalen wel meer werknemers meer belasting dan minder.

‘Het verschil tussen dichtbij of veraf wonen valt weg, maar doordat beiden uit een verschillend regime komen, heeft dat andere effecten’, zegt Stéphane Verwilghen van leasingmaatschappij Arval en voorzitter van Renta, de Belgische Federatie van Voertuigen Verhuurders. ‘Er wordt nu rekening gehouden met de kostprijs van de wagen, wat heel andere bedragen oplevert. Voor het gros van de werknemers met een familiewagen uit de middenklasse, wat zowat de mediaan der bedrijfswagens is, zal er een lichte stijging zijn van het voordeel van alle aard met 10 tot 15 procent. Voor heel kleine auto’s zal er een daling te zien zijn. Maar de bovenste helft bedrijfswagens (volgens catalogusprijs) zullen 30 tot zelfs 200 procent meer belast worden.’

>> De 10 populairste bedrijfswagens: welke wordt volgend jaar fors duurder? 

700 miljoen euro

Met de nieuwe belasting op bedrijfswagens wil Di Rupo I jaarlijks 700 miljoen euro binnenrijven. De huidige regelgeving levert ongeveer 500 miljoen euro op. De 200 miljoen extra zal de fiscus vooral halen uit de bedrijfswagens die duurder zijn dan de mediaan. De taks op goedkopere bedrijfswagens zal slechts licht toenemen of zelfs dalen.

‘De voorbije jaren was er al een shift naar kleinere auto’s als gevolg van de groene fiscaliteit’, zegt Gerry Van Aken van LeasePlan Belgium. ‘De nieuwe regels kunnen voor werknemers die toen kozen voor een extra zuinige auto verrassende effecten hebben. Ze kregen immers vaak extra budget voor opties als ze een auto met een lage CO2-uitstoot kozen. Nu worden ze getroffen omdat die opties plots mee belast worden, terwijl ze die wagen niet van vandaag op morgen kunnen teruggeven.’

Omdat de catalogusprijs nu sterk meespeelt in de berekening van de kostprijs voor de werknemer, zal die allicht meer uitkijken naar goedkopere wagens. ‘Voor zover de transportbehoefte, professioneel én privé, dat toelaat’, nuanceert Van Aken. ‘Je zal als technieker maar beschikken over een grote break voor je materiaal. Als je die wagen ook privé gebruikt, wordt dat een dure zaak.’

Klemgezet

Toch is de catalogusprijs in de ons omringende landen een relatief vaak voorkomende maatstaf voor heffingen op bedrijfswagens, benadrukt Stéphane Verwilghen. ‘Er valt beleidsmatig zeker iets voor te zeggen, ware het niet dat de nieuwe maatregel wordt losgelaten op het volledige bestaande wagenpark, waardoor bestuurders klem worden gezet met de wagen die ze gekozen hebben op basis van de bestaande wetgeving. Bovendien zou de maatregel vanaf 1 januari 2012 ingaan, maar ligt er nog niets definitief vast. Al onze rekenmechanismen moeten hier nog aan aangepast worden.’

Hoeveel werknemers zelf betalen voor hun bedrijfswagen, hangt af van de car policy van de onderneming. Wie geen eigen maandelijke bijdrage betaalt voor het gebruik van de bedrijfswagen (zichtbaar op de loonbrief, red.), wordt via de jaarlijkse personenbelasting belast op het volledige belastbaar voordeel. Betaalt de werknemer wel een maandelijkse bijdrage, dan wordt die afgetrokken van het berekende belastbaar voordeel.

Nieuw voor werkgevers is dat ze vanaf 2012 een percentage van het VVAA op de bedrijfswagen moeten boeken als bijkomende verworpen uitgave, een niet-aftrekbare kost vastgelegd op 17 procent van het VVAA.

‘We verwachten dat 66 tot 75 procent van de kostprijs van de nieuwe regeling voor de werknemer zal zijn en 25 tot 33 procent voor de werkgever’, meent Verwilghen. ‘Het is echter nog te vroeg om daar preciezere uitspraken over te doen.’

(bvdb) 

More info about Bedrijfswagen