Vergaderen
Vorige

1 van 144

Volgende
Volgend artikel:

De 10 grootste vergaderfrustraties

Heb jij wat te zeggen op je werk?

“Een bedrijf is geen democratie”, zo hoor je weleens. Of ook: “Iemand moet de baas zijn.” Toch is inspraak wenselijk. Medewerkers voelen zich niet alleen meer gewaardeerd, het bedrijf gaat ook simpelweg beter draaien. MARK Magazine klopte aan bij Ann, Sandra, Boudewijn en Luc, die inspraak krijgen én geven.
#

Ann bepaalt mee haar eigen werkkledij

Ann Goovaerts werkt als technisch operator bij waterzuiveringsbedrijf Aquafin. Ann bepaalt er mee haar nieuwe werkkledij. “Iedereen die dat wilde, kon zijn zegje doen.”

Als technisch operator heeft Ann naar eigen zeggen een heel afwisselende job. Ze staat onder meer in voor analyses en controles van het water dat gezuiverd is. Ze is hiervoor zowel binnen als buiten aan de slag. “Een job tussen de mannen”, zegt ze met een lach. Al staat Ann zeker haar mannetje.

Werkgroepen

Het is in haar job belangrijk dat je herkenbaar bent, benadrukt ze. “Ons uniform, als je het zo wilt noemen, is al jaren hetzelfde.” In totaal dragen minstens 450 operatoren de werkkledij, naast andere profielen bij Aquafin die vaak buitenshuis aan de slag zijn.

De kledij van vandaag is best oké. Al zijn ze intussen wel toe aan iets nieuws. En zo ontstond bij Aquafin een werkgroep rond de nieuwe werkkledij, waarin Ann zetelt. “Ze hebben me hiervoor gevraagd en ik zag het best zitten om deel te nemen.” Overigens is deze werkgroep lang niet de enige bij Aquafin. Zo is er nog één rond mobiliteit, die onder meer duurzame mobiliteit aanmoedigt. Of eentje rond kantoorinrichting die mee zorgt voor een aangename omgeving.

Ann Goovaert
In de werkgroep van Ann over werkkledij zitten negen personen, onder wie drie operatoren. Daarnaast mensen van de afdelingen communicatie (voor de huisstijl), aankoop en preventie (voor de veiligheid). “Maar er wordt zeker geluisterd naar de mensen die de kledij uiteindelijk dagelijks moeten dragen. Dat lijkt logisch, maar is niet overal zo”, meent Ann.

Overigens beperkt die inspraak zich niet tot Ann en haar twee collega’s van de werkgroep. “Via een voorafgaandelijke enquête en workshop is ook bij andere operatoren op voorhand gepolst. Iedereen die dat wilde, kon zijn zegje doen. Ook al is het moeilijk om voor iedereen even goed te doen”, beseft ze.

“Ermee gaan winkelen”

Ann helpt om haar eigen behoeften en die van haar collega’s om te zetten in een concreet prototype, dat dit jaar wordt getest. Je zou overigens opkijken van wat er bij werkkledij allemaal komt kijken. Het gaat niet alleen om het model (“veel zakken is hierbij een nieuwe vereiste, ook om je smartphone in weg te krijgen”) en het materiaal (“duurzaamheid en draagcomfort zijn een must”), maar ook om de kleur (“donker genoeg, maar ook niet te donker voor in de zomer”).

In de loop van volgend jaar moet de kledij klaar zijn. In elk geval zal haar outfit iets moderner worden. “Je kunt er na je werk gerust nog even mee naar de winkel”, voorspelt ze.

Sandra zat aan tafel met de CEO

Sandra Howos is storemanager in de winkel van Lidl in Kontich. Zij kreeg er enkele weken geleden Boudewijn van den Brand, de CEO van Lidl België, op bezoek. “Er is de voorbije twee jaar veel veranderd bij Lidl. Dit bezoek was daar een mooi voorbeeld van.”

Sandra Howos
Met een glimlach ontvangt Sandra ons in haar kantoor in de Lidl-winkel, die ze al twee jaar uitbaat met haar team. Met 26 medewerkers lijkt het toch al snel op een kleine kmo. Ervoor had Sandra als zelfstandige haar eigen supermarkt.

Waren er vroeger bij Lidl nog filiaalleiders, dan gaat het vandaag om filiaalmanagers (ook storemanagers genoemd). Dat lijkt een klein onderscheid maar is het niet. “De term benadrukt de nieuwe aanpak bij Lidl. Er is vandaag veel meer ruimte voor ontwikkeling en zelfontplooiing. We proberen de beslissingen zo veel mogelijk vanuit de groep te laten komen”, vertelt Sandra. “Het is als filiaalmanager ook mijn job om te zorgen dat iedereen zich hier goed voelt. Natuurlijk run ik een onderneming, maar ik moet wel terugvallen op een team waarin iedereen zijn plaats heeft.”

Op die twee jaar dat Sandra bij Lidl werkt, zijn de winkels en het aanbod erg veranderd. Zo steken al veel Lidl-vestigingen – ook die van haar – in een nieuw jasje. “Voor mij is een propere winkel met een volledig assortiment een dagelijks actiepunt. Voorts zetten we heel erg in op ons vers-assortiment van groenten en fruit. Ook onze nieuwe bakkerij is een extra trekpleister”, vindt Sandra. “Naast onder meer een groot bio-aanbod van onder meer glutenvrije producten.”

Bezoek van Boudewijn

Het moeilijkste in haar job? “De focus houden op zowel je team, jezelf als de mensen die boven je staan. En natuurlijk ook de klant.” In functie daarvan kreeg Sandra enkele weken geleden Boudewijn van den Brand, CEO van Lidl, op bezoek. “Een speciaal moment. We waren best wat nerveus”, erkent ze. “Maar ik apprecieer het enorm dat hij luistert en de dialoog met ons aangaat. En dat eventuele problemen of uitdagingen bespreekbaar zijn”, vindt ze.

Sandra besprak met Boudewijn haar actie- en verbeterpunten. Een winkel moet immers blijven evolueren. “In je winkel kun je zeker vernieuwen en sommige zaken anders doen. Zo hebben we een ideeënbox waarmee iedereen suggesties kan doen.” Een goed team staat hierbij voorop. “Je moet altijd kijken wie van je medewerkers in welke taken ondersteuning nodig heeft.”

Ook klantenbeleving is cruciaal. “Dat gaat dan over de beschikbaarheid van je aanbod of over het vermijden van files aan de kassa. Als klanten informatie vragen over producten, moet je er ook altijd een antwoord op hebben”, klinkt het. Het personeel moet ook de kwaliteit bewaken. “Je moet als medewerker zelf ook opmerken dat bijvoorbeeld de broccoli in de versafdeling er niet meer honderd procent uitziet.”

Boudewijn: “Zestig Lidl-winkels bezocht op vijf maanden”

Boudewijn van den Brand is CEO van Lidl in België en Luxemburg. Samen met zijn vijf directieleden startte hij eerder dit jaar het Dico on tour-initiatief. Elk directielid kreeg de vraag om op een vijftal maanden veertig tot zestig supermarkten in ons land te bezoeken. Zelf bezocht Boudewijn er zestig.

Boudewijn van den Brand
Het Dico on tour- initiatief past in het kader van de Lidl-droom. “Wij willen van Lidl een favoriete winkel maken voor jong en oud, waar ze slim kunnen kopen en bewust bouwen aan een lekkere levensstijl”, zo somt Boudewijn de krijtlijnen op. Een strategie die ervoor al werd toegelicht, onder meer op een groot event met zo’n zeshonderd leidinggevenden. “Maar om zoiets te realiseren, moet je natuurlijk je teams en mensen betrekken.”

Wat viel u op tijdens zo’n bezoek aan al die Lidl-vestigingen?

Boudewijn van den Brand: “Ik merkte een erg hoge mate van motivatie en fierheid en dat maakte me best blij. Heel veel filiaalmanagers en hun mensen hadden goede ideeën om ons assortiment optimaal in de verf te zetten en onze klanten te bedienen. Vaak zit dat in kleine details. Zo sprak ik met een team in Malmedy dat bij een gesprek met de klant er bewust voor kiest om dat telkens af te sluiten met de zin: à votre service. Als je een grote strategie wilt realiseren, uit zich dat ook in kleine concrete zaken.”

Kreeg u vaak dezelfde vragen?

“Sommige kwamen inderdaad vaak terug. Bijvoorbeeld over het assortiment. Goede ideeën, ook al zijn ze niet allemaal haalbaar. In West-Vlaanderen kreeg ik bijvoorbeeld de suggestie om karnemelk op te nemen in ons assortiment, terwijl we niet het gevoel hebben dat alle Belgische klanten daar echt op zitten te wachten. Maar we kregen ook opmerkingen over het gebrek aan efficiëntie. Zo bleek het versturen van overschotten bij non-foodartikelen niet optimaal te werken. Nou, die regeling hebben we gewoon stopgezet in zijn huidige vorm. Dat scheelt uren werk voor de Lidl-medewerkers.”

Lidl heeft de voorbije jaren fel ingezet op winkelcomfort en het vers-aanbod: blijven dit de belangrijke speerpunten?

“We willen de nadruk leggen op de hoogste kwaliteit aan de laagste prijs, ook met eigen merken. Al zullen we een aantal elementen accentueren. Een ervan is een stressvrije manier van aankopen. We willen onze klanten overzichtelijk en zorgeloos hun inkopen laten doen. En we willen soms verrassen. Zoals we onlangs hebben gedaan met onze kledinglijnen van Heidi Klum. Misschien nog het belangrijkste is dat we een topwerkgever willen worden in de retailsector. We kunnen alleen succesvol zijn als onze mensen gemotiveerd zijn en het naar hun zin hebben.”


(wv) - Bron: MARK Magazine 

30 oktober 2017
Anderen bekeken ook