Evenwicht werk-privé
Vorige

1 van 733

Volgende
Volgend artikel:

Werken al die welzijnsinitiatieven van werkgevers wel?

Clean desk-beleid: opgeruimd staat netjes?

Pixar-medewerkers mogen hun bureau naar hartenlust personaliseren.
Werkgevers gaan er prat op te innoveren in hun HR-beleid en maken dan ook al enkele jaren actief promotie voor flexwerk. Een van de implicaties van flexwerk is dat je elke morgen je werkdag start aan een proper en leeg bureau, de zogenaamde clean desk. Opgeruimd staat netjes. Toch? Bij Pixar denken ze daar alvast anders over.
Pixar bureau
Pixar-medewerkers mogen hun bureau naar hartenlust personaliseren.

Bij mezelf verandert zo’n clean desk vaak al na enkele uurtjes in een heel ander schouwspel: papieren nota’s in het rond, hopeloos in elkaar verstrengelde pc-kabels, koffie- en waterbekertjes in acuut omstootgevaar, hier en daar een kleine snack, en het overige bureaumateriaal waar het nog een plaatsje kan vinden. It can get messy sometimes, in mijn kleine cocon.

Onlangs stelde een HR-professional me de vraag: “Is de aanwezigheid van een clean desk-policy nu echt zoveel beter dan het ontbreken ervan?”. Ik botste al snel op een paar interessante onderzoeksresultaten:

Mensen die werken in een ordelijk bureau … 

  • … verkiezen conservatieve boven vernieuwende opties
  • … eten gezondere snacks
  • … geven grotere donaties aan goede doelen

Mensen die werken in een wanordelijk bureau 

  • … vertonen meer creativiteit

Wat blijkt?

Orde en wanorde blijken verschillende mindsets te activeren, die allebei nuttig kunnen zijn. Terwijl orde vooral traditionele en conventionele mindsets activeert, leidt wanorde eerder tot onconventionele mindsets. Aan de hand van verschillende studies werd dan ook aangetoond dat ordelijke omgevingen mensen er toe aanzetten om gezonder te eten, meer geld te geven aan liefdadigheid en in te gaan op meer conventionele reclameboodschappen. Werkomgevingen die eerder wanordelijk waren, bleken mensen aan te zetten om creatievere ideeën te bedenken en in te gaan op reclameboodschappen die vooral nieuwheid benadrukken.

Van wanordelijk naar gepersonaliseerd

Een van de meest creatieve bureauomgevingen die ik al tegenkwam, is die van Pixar. Daar krijgen medewerkers volledige vrijheid hoe ze hun bureau organiseren en decoreren. Kijk maar eens naar onderstaande foto van een medewerker die zijn bureau helemaal als een huisje heeft ingericht, inclusief kroonluchter en basketbalring.

Er bestaat onderzoek naar personalisatie en de impact op iemands identiteit. In een interessante studie, door onderzoekers van Wharton en London Business School, kwam aan het licht dat het zelf kunnen kiezen van je jobtitel een impact heeft op je ‘rolidentiteit’, wat zoveel wil zeggen als hoe je jezelf ziet in je job. Door een verandering teweeg te brengen in de manier waarop medewerkers naar hun eigen job kijken, bleek dat het zelf kunnen kiezen van een jobtitel emotionele uitputting op het werk kan tegengaan.

Verder onderzoek naar rolidentiteit heeft dan weer aangetoond dat wanneer je vindt dat je in een rol werkt waarin creativiteit belangrijk is, je ook meer creativiteit zult vertonen. Een volgende stap in deze redenering zou kunnen zijn dat wanneer we medewerkers hun bureau laten personaliseren op een creatieve manier, dit hun rolidentiteit kan veranderen (meer aandacht voor creativiteit in hun rol), en die creatieve rolidentiteit dan weer een positieve impact zal hebben op hun creatieve uitspattingen. Bij Pixar lijkt dit alvast te werken. Misschien een leuk ideetje voor toekomstig onderzoek?


(mc) – Bron: MARK Magazine 

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Mensenkennis.be, een wetenschapsblog opgestart vanuit de Gentse Alumni Psychologie die kennis over mensen brengt op mensenmaat. De blog ontving de jaarprijs wetenschapscommunicatie van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten en vierde onlangs zijn honderdduizendste lezer.

11 december 2015
Anderen bekeken ook