Logistieke warehouses zijn levendige centra

De goederen in logistieke magazijnen liggen al lang geen stof meer te vergaren. De overslagtijd is vaak tot een etmaal gereduceerd. Tijd, planning en medewerkers zijn cruciaal. Wij staken ons hoofd niet toevallig binnen in twee West-Vlaamse magazijnen. West-Vlaanderen is immers de logistieke poort naar de rest van het land.

18 juli 2019

Delen

Stephanie Baudot

“Ook een businessklant wil morgen zijn pakje.” (Stephanie Baudot, branch manager bij Mainfreight in Oostende)

Kevin De Preter uit Bredene en Stephanie Baudot uit Tielt werken allebei als branch manager in de logistieke sector. Kevin bij DB Schenker in Zwevegem en Stephanie bij Mainfreight in Oostende. Een branch manager leidt het warehouse: mensen aansturen, klanten tevreden stellen, de financiën in de gaten houden en voortdurend processen helpen verbeteren. En uiteraard af en toe rondlopen en een handje toesteken in het magazijn.

“Daar heb ik voldoende de kans toe”, vertelt Kevin, “want ons magazijn draait 24 uur per dag, 6 dagen per week”. Stephanie helpt wanneer de nood hoog is: “Op dat moment dragen zelfs de business analisten hun steentje bij in het gigantische magazijn dat zo groot is als veertien voetbalvelden”, glimlacht ze.

Pakjes en paletten

De klanten willen steeds meer dat hun bestellingen de volgende dag bij hen toekomen. “Net zoals een particuliere consument wil een businessklant ook morgen zijn pakje”, zegt Stephanie. “Er leeft hier een pittige bedrijvigheid: paletten lossen aan het dok, controleren op aantallen en op schade, douanedocumenten opmaken, goederen picken en zenden.” Kevin benadrukt dat kwaliteit leveren uiterst belangrijk is om die keten vlotjes te laten verlopen. Het proces mag niet stokken. “Wij meten dagelijks doorlooptijden en het is vanzelfsprekend dat producten ongeschonden, volledig en schadevrij vertrekken vanuit ons magazijn”, vertelt hij. “Zo is het leuk om de meest diverse goederen te zien passeren van uiteenlopende klanten.”

Binnen het magazijn vinden naast de overslag ook zogenoemde value added services plaats. Bij DB Schenker zijn dat bijvoorbeeld herconfiguratie van toestellen, aansluit- en assemblagediensten. “Wij maken goederen verpakkingsvrij en verwijderen karton en plastic. Daarnaast brengen we labels aan op producten”, legt Stephanie uit.

Verrassingen

Medewerkers zijn voortdurend in de weer om binnenkomende vracht te bundelen en klaar te maken om te leveren in het land van bestemming. Om in zo’n bedrijvigheid goed te functioneren, moet je als medewerker over een aantal competenties beschikken die typisch zijn voor de logistiek. Dat hoor je zowel bij DB Schenker als Mainfreight.

Kevin: “Klantgerichtheid en flexibiliteit zetten we voorop. We verwachten ook dat onze mensen goed mondeling communiceren en samenwerken.” Stephanie vult aan: “Elke werkdag is hier anders. Onze medewerkers hebben een hoge stressdrempel en ze moeten van verrassingen houden. Om de logistieke keten binnen het magazijn niet te onderbreken, is logisch en analytisch denken op zijn plaats. Je moet altijd trachten na te denken over de volgende stap in het proces. Alsof de klant naast je staat in het magazijn”, mijmert Stephanie.

Drie redenen waarom een warehouse op een bruisende stad lijkt

1. Diversiteit

Er werken in moderne magazijnen mannen en vrouwen, kort- en langgeschoolden, van diverse leeftijden en met verschillende culturele achtergronden. Je hoort Nederlands, Frans en Engels praten. Je treft er schoolverlaters aan die colli’s laden en lossen, maar ook administratieve medewerkers met douanekennis, dispatchers, klantendienstmedewerkers, orderpickers, heftruckchauffeurs, scannende controleurs, ervaren procesingenieurs, IT specialisten, data analisten en het management. Er is een samenwerking met West-Vlaamse hogescholen om jongeren stages aan te bieden.

2. Temperatuurverschillen

Magazijnen zijn zo omvangrijk dat het onmogelijk is om een constante temperatuur te behouden. Poorten openen en sluiten nu eenmaal voortdurend. Dus passen magazijnmedewerkers hun kleding en gewoonten aan naargelang de seizoenen. Dat betekent extra warme kledij in de winter en verfrissende drankjes in de zomer.

3. Verkeersplan

Net zoals op de openbare weg, bestaat er een wegcode binnen de muren van het magazijn. Bewegingen gebeuren volgens een verkeersplan. De fleetmanager organiseert dit proces. Interne verkeersveiligheid is prioritair. Hef- en reachtrucks circuleren doorheen het magazijn met extra grote spiegels en automatische snelheidsremmers. Een blauw verlichte spot waarschuwt je bij een voertuig dat achteruit beweegt. Camera’s mogen niet ontbreken.

Voetgangers moeten uiteraard in de afgebakende voetgangerszone blijven. En net zoals een rijbewijs nodig is om een auto te besturen, heb je een attest nodig om veilig met de trucks door het magazijn te navigeren.

(gv)

Kevin

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?