Logistiek 2.0: puzzelen voor gevorderden

“Logistiek dekt een erg brede lading.” (Danny Vanrijkel, projectmanager Business Development)
Logistiek en transport staat meestal voor vrachtwagens en files. Maar de sector is zichzelf aan het heruitvinden. Logistiek 2.0 is de naam waaronder POM Oost-Vlaanderen (Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij) mee zoekt naar innovatieve en duurzame logistieke modellen. Die leveren heel wat nieuwe jobkansen op.
“Logistiek dekt een erg brede lading.” (Danny Vanrijkel, projectmanager Business Development)

“Van Oost-Vlaanderen een logistieke topregio maken gaat verder dan nieuwe bedrijventerreinen aanleggen voor distributiecentra”, zegt business developer Danny Vanrijkel. “Meer vrachtwagens op de wegen is niet de bedoeling. Voor de ontsluiting van de regio werken we samen met Zeeland, Wallonië en Noord-Frankrijk om veel meer te transporteren via onze waterwegen.”

Tech Lane Ghent – of eilandzwijnaarde.be – aan de Gentse Ringvaart wordt een voorbeeld van een nieuwe logistieke hub voor logistieke en distributiebedrijven die binnenwateren (of het spoor) gebruiken. “De POM ontwikkelt mee dit soort terreinen”, zegt Danny Vanrijkel. “Je moet zo bereikbaar mogelijk zijn voor je leveranciers én je personeel. We werken bijvoorbeeld ook mee aan oplossingen voor een betere beladingsgraad: vrachtwagens niet leeg laten terugrijden hoort daarbij. We zoeken mee naar oplossingen om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen, met verschillende transportmiddelen. Als een matchmaker tussen logistieke spelers. En we faciliteren innovatieve pilootprojecten.”

Algen in serres

Zoals in: hoe maak je biologische reststromen economisch rendabel? Een van de projecten is de ‘Blauwe Keten’, een Interregproject Vlaanderen-Nederland. Doel: microalgen kweken in leegstaande serres die niet meer voor land- of tuinbouw gebruikt worden. Wat heeft dat met logistiek te maken? “Logistiek 2.0 betekent ook nieuwe opslag- en distributiemogelijkheden creëren door bestaande infrastructuur een nieuwe bestemming te geven”, zegt business developer Tom Pauwels.

“Als de logistieke puzzel past, biedt dat meerwaarde en jobs. De commerciële teelt van microalgen in leegstaande serres levert grondstof voor hoogwaardige industriële toepassingen, bijvoorbeeld als blauwe kleurstof voor de voedings-, textiel-, bouw- en papierindustrie. In de VS, China en India worden Spirulina-algen al op grote schaal gek weekt. Om de logistieke cirkel te sluiten, zou je op het afvalwater van de algen kunnen telen, waarvoor op zich ook vraag ontwikkeld kan worden en een grootschalige sector kan worden gecreëerd. Een fijn neveneffect is dat we daarmee ook de Oost-Vlaamse glastuinbouw ondersteunen.”

Dispatchers en planners

In het Oost-Vlaams Overlegplatform Transport en Logistiek (OPTL) waar de POM deel van uitmaakt, zitten ook de VDAB en onderwijsinstellingen zoals Artevelde Hogeschool, HoGent en sinds kort ook UGent. Zonder opleiding en tewerkstelling geen logistiek 2.0. Volgens de jongste VDAB-gegevens zijn er vier logistieke knelpuntberoepen: logistiek verantwoordelijke, expediteur, dispatcher wegvervoer en douanedeclarant. “De term logistiek dekt een enorm brede lading”, benadrukt Danny Vanrijkel.

“Jammer dus dat de opleiding HBO5 Logistiek er in Oost- (en West-)Vlaanderen niet komt, ook al willen onze hogescholen het aanbieden. We hebben professionals nodig tussen universitair en beroeps in. Net als in de productie zie je dat automatisering en robotisering logistieke jobs alsmaar veeleisender maken. Laaggeschoolden krijgen het moeilijk in een sector waarin ze vroeger vlot aan de bak kwamen. Logistieke jobs aantrekkelijk maken is dé prioriteit. Je kan beginnen met jongeren te vertellen dat een dancefestival organiseren heel wat logistiek vereist: kampeerfaciliteiten, afvalstromen, catering, podia, ... Dat doet wel een belletje rinkelen.”

(wdh) – Meer info: www.pomov.be 

27 januari 2017

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook