ICT-bedrijf verwelkomt starters met game

De businessgame van CTG die nieuwkomers laat kennismaken met de diensten van het bedrijf, is een variatie op het beroemde Monopoly-spel.
Wie bij ICT-dienstenbedrijf CTG zijn contract tekent, hoeft niet te wachten tot de eerste werkdag om het bedrijf te leren kennen. Starters kunnen meteen terecht op een online onboardingplatform dat hen alvast laat kennismaken met de bedrijfscultuur en de verwachtingen van hun nieuwe werkgever.
monopoly ctg
De businessgame van CTG die nieuwkomers laat kennismaken met de diensten van het bedrijf, is een variatie op het beroemde Monopoly-spel.

“Onze nieuwe mensen zo snel mogelijk op een hoog niveau krijgen”, vat senior vicepresident Filip Gydé (CTG Europe) het idee achter het online onboardingplatform samen, dat CTG overigens zelf ontwikkelde. Ook in de IT-sector is tijd geld. Maar dat is niet de enige reden waarom CTG zijn starters sinds enkele maanden verwelkomt met een online game dat ze onmiddellijk na het tekenen van hun contract kunnen beginnen spelen.

“Vroeger verliep de eerste dag hier zoals bij veel andere bedrijven. Met presentaties, infomappen, rondleidingen, enzovoort. We weten allemaal dat dit niet de meest dynamische momenten zijn. Je kunt je ook afvragen hoeveel van die informatie ook echt blijft hangen”, legt Filip Gydé uit.

CTG zocht en vond een andere manier om nieuwe werknemers vertrouwd te maken met de bedrijfscultuur en de verwachtingen van hun nieuwe werkgever. “De introductiedag is gebleven, maar we investeren nu zes maanden in de kennismaking. Die periode start bij het ondertekenen van het contract.”

Niet vrijblijvend

Elke starter krijgt meteen toegang tot het online onboardingplatform. Van thuis uit kan hij zo kennismaken met de bedrijfscultuur van CTG, komt hij te weten hoe het bedrijf met zijn klanten omgaat en op welke manier hij bij CTG een carrière kan uitbouwen.

“De online game focust op vier elementen: company, customer, career en colleague”, vertelt Filip Gydé. “Wie het speelt komt via teksten, filmpjes en presentaties meer te weten over al die domeinen die voor ons erg belangrijk zijn. Op het einde van elk onderdeel is er een quiz en kunnen er badges verdiend worden. Zo brengen we het spelelement erin.”

Helemaal vrijblijvend is het spel echter niet. CTG weet perfect wie zich de moeite troost om het spel te spelen en hoe intensief hij dat doet. “Iemand die er pas aan begint een dag voor zijn eerste echte werkdag, maakt niet de beste indruk”, geeft Filip Gydé toe. “Het online platform geeft ons meteen een indicatie van de motivatie en het engagement van nieuwe werknemers. Ook daarom doen we dit.”

Een echte deadline heeft het spel niet. Het moet niet uitgespeeld zijn voor de start van de eerste werkdag. “Het is al gebeurd dat iemand het meteen helemaal uitspeelde. Ook dat is natuurlijk niet de bedoeling”, aldus de VP.

Monopoly

Naast het online onboardingplatform heeft CTG ook een businessgame ontwikkeld dat starters op een leuke manier meer vertelt over het bedrijf en de diensten die het aanbiedt. Elke nieuwkomer krijgt een uitnodiging om deel te nemen aan dit businessgame, wat er uitziet als een variant van het beroemde Monopoly-spel.

Kristof Verbelen, die op 5 mei startte als CRM-consultant, heeft de businessgame gespeeld. “Het is de ideale manier om collega’s van andere afdelingen te leren kennen, want je speelt met en tegen hen. Tegelijk doorgrond je het bedrijf. Ik heb ook gemerkt dat wat ik spelenderwijs leer, beter onthoud.”

(wv) 

13 juni 2014
Anderen bekeken ook