8.500 medewerkers MIVB doen Brussel bewegen

Een kleine drie jaar geleden werd Hans Vanelderen (53) benaderd om deel uit te maken van de businessunit metro in een nieuwe rol als business advisor metro. Een jaar nadien promoveerde hij tot director movement metro met als verantwoordelijkheid de dagelijkse productie van de metro.
“In deze functie heb ik de leiding over het departement ‘beweging’ van de metro met meer dan 300 metrobestuurders en de dispatching met een 30-tal traffic controllers. Samen met de ondersteunende en omkaderende teams maakt dit ongeveer 370 medewerkers in totaal.” De metro vormt de ruggengraat van het openbaar vervoer in Brussel, de tram- en busnetten worden hierop afgestemd om de verschillende modi optimaal in te plannen.
Rechtstreekse impact op mobiliteit
Dat Hans Vanelderen ooit bij de MIVB zou werken, was zeker geen evidentie. Toen een headhunter met hem contact opnam, sprong er niet meteen een vonk over. Als inwoner van het oosten van de provincie Vlaams-Brabant werkte hij al achttien jaar in eigen streek. Bovendien was de MIVB voor hem een minder bekende vervoersmaatschappij.
“Vooroordelen zijn meestal een slechte adviseur. Door gesprekken met het team van het HR-departement en de metrodirectie kwam de klik. De idee om in een stad als Brussel een rechtstreekse impact te hebben op het systeem dat dagelijks meer dan een miljoen mensen de mogelijkheid biedt om zich efficiënt en in alle veiligheid te verplaatsen, was een van mijn voornaamste drijfveren om over te stappen.”
Hans Vanelderen is ervan overtuigd dat zijn keuze de juiste was en die overtuiging blijft groeien. “Ondertussen blijkt dat de dagelijkse verplaatsing thuis/werk zeer vlot verloopt, minder dan drie kwartier per traject is een pak beter dan het gemiddelde in België.”
Doorgedreven diversiteitsbeleid
Voor Hans was het doorgedreven diversiteitsbeleid van de MIVB een andere belangrijke motivatie. De MIVB is een mooie weerspiegeling van de multiculturele omgeving die Brussel is, een zeer leerrijke omgeving die traditionele denkpatronen doet vervagen. “Daarnaast zet de MIVB sterk in op het vervrouwelijken van onze ‘masculiene’ werkomgeving, een onderwerp waar ik maximale aandacht aan schenk.”
Groeipotentieel van medewerkers
De MIVB is een dynamisch bedrijf dat focust op het groeipotentieel van zijn medewerkers en opleidingsmogelijkheden, zowel in harde als softe skills. De MIVB biedt ook een goede personeelsdynamiek.
Hans Vanelderen: “Het is volkomen normaal dat medewerkers hun competenties zowel verticaal als horizontaal uitbreiden met opleidingen, promoties of horizontale bewegingen tussen de verschillende departementen. Wij hebben ook een zeer open gesprekscultuur en investeren veel tijd in het coachen en in het optimaliseren van de leiderschapskwaliteiten van onze medewerkers.”
Samen voor tevredenheid van de klanten
Een metro is een zeer complex vervoerssysteem waarbij de spoorwegveiligheid geen compromissen duldt. Sinds de bouw van de Brusselse metro, meer dan veertig jaar geleden, is het net uitgerust met een ‘fail-safe’-systeem waardoor elke afwijking voor een veilige stop van de metrotreinen zorgt.
“Zowel het overschrijden van de toegelaten snelheid als het passeren van een ‘gesloten’ signaal zijn onmogelijk zonder automatische actie van de betrokken trein.” Door het systeem van de veiligheidssignalisatie te moderniseren, wil de MIVB de uitbating op een hogere frequentie even veilig laten verlopen als vroeger. Hans Vanelderen: “Zo werken wij continu aan de veiligheid en tevredenheid van onze klanten, een doel waar we samen voor gaan.”
Kerncijfers MIVB
- 45,6 miljoen MIVB-kilometer per jaar, dit is 1.140 keer rond de wereld
- 369,5 miljoen MIVB-ritten per jaar waarvan 36,6% door de metro
- 69 metro- en premetrostations
- 66 metrotreinen met 191 diensten per dag
- 370.000 metro-reizigersritten per dag
(wv)
10 november 2017- Jobs voor MIVB
8.500 medewerkers MIVB doen Brussel bewegen

Een kleine drie jaar geleden werd Hans Vanelderen (53) benaderd om deel uit te maken van de businessunit metro in een nieuwe rol als business advisor metro. Een jaar nadien promoveerde hij tot director movement metro met als verantwoordelijkheid de dagelijkse productie van de metro.
“In deze functie heb ik de leiding over het departement ‘beweging’ van de metro met meer dan 300 metrobestuurders en de dispatching met een 30-tal traffic controllers. Samen met de ondersteunende en omkaderende teams maakt dit ongeveer 370 medewerkers in totaal.” De metro vormt de ruggengraat van het openbaar vervoer in Brussel, de tram- en busnetten worden hierop afgestemd om de verschillende modi optimaal in te plannen.
Rechtstreekse impact op mobiliteit
Dat Hans Vanelderen ooit bij de MIVB zou werken, was zeker geen evidentie. Toen een headhunter met hem contact opnam, sprong er niet meteen een vonk over. Als inwoner van het oosten van de provincie Vlaams-Brabant werkte hij al achttien jaar in eigen streek. Bovendien was de MIVB voor hem een minder bekende vervoersmaatschappij.
“Vooroordelen zijn meestal een slechte adviseur. Door gesprekken met het team van het HR-departement en de metrodirectie kwam de klik. De idee om in een stad als Brussel een rechtstreekse impact te hebben op het systeem dat dagelijks meer dan een miljoen mensen de mogelijkheid biedt om zich efficiënt en in alle veiligheid te verplaatsen, was een van mijn voornaamste drijfveren om over te stappen.”
Hans Vanelderen is ervan overtuigd dat zijn keuze de juiste was en die overtuiging blijft groeien. “Ondertussen blijkt dat de dagelijkse verplaatsing thuis/werk zeer vlot verloopt, minder dan drie kwartier per traject is een pak beter dan het gemiddelde in België.”
Doorgedreven diversiteitsbeleid
Voor Hans was het doorgedreven diversiteitsbeleid van de MIVB een andere belangrijke motivatie. De MIVB is een mooie weerspiegeling van de multiculturele omgeving die Brussel is, een zeer leerrijke omgeving die traditionele denkpatronen doet vervagen. “Daarnaast zet de MIVB sterk in op het vervrouwelijken van onze ‘masculiene’ werkomgeving, een onderwerp waar ik maximale aandacht aan schenk.”
Groeipotentieel van medewerkers
De MIVB is een dynamisch bedrijf dat focust op het groeipotentieel van zijn medewerkers en opleidingsmogelijkheden, zowel in harde als softe skills. De MIVB biedt ook een goede personeelsdynamiek.
Hans Vanelderen: “Het is volkomen normaal dat medewerkers hun competenties zowel verticaal als horizontaal uitbreiden met opleidingen, promoties of horizontale bewegingen tussen de verschillende departementen. Wij hebben ook een zeer open gesprekscultuur en investeren veel tijd in het coachen en in het optimaliseren van de leiderschapskwaliteiten van onze medewerkers.”
Samen voor tevredenheid van de klanten
Een metro is een zeer complex vervoerssysteem waarbij de spoorwegveiligheid geen compromissen duldt. Sinds de bouw van de Brusselse metro, meer dan veertig jaar geleden, is het net uitgerust met een ‘fail-safe’-systeem waardoor elke afwijking voor een veilige stop van de metrotreinen zorgt.
“Zowel het overschrijden van de toegelaten snelheid als het passeren van een ‘gesloten’ signaal zijn onmogelijk zonder automatische actie van de betrokken trein.” Door het systeem van de veiligheidssignalisatie te moderniseren, wil de MIVB de uitbating op een hogere frequentie even veilig laten verlopen als vroeger. Hans Vanelderen: “Zo werken wij continu aan de veiligheid en tevredenheid van onze klanten, een doel waar we samen voor gaan.”
Kerncijfers MIVB
- 45,6 miljoen MIVB-kilometer per jaar, dit is 1.140 keer rond de wereld
- 369,5 miljoen MIVB-ritten per jaar waarvan 36,6% door de metro
- 69 metro- en premetrostations
- 66 metrotreinen met 191 diensten per dag
- 370.000 metro-reizigersritten per dag
(wv)
10 november 2017- Jobs voor MIVB
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
Marc Reynebeau neemt altijd het openbaar vervoer
Marc: “Nooit heb ik een rijbewijs gehad, zodat ik me altijd met het openbaar vervoer verplaats. Dat heeft zijn beperkingen, maar ook tal van voordelen."
-
Wanneer mag je woon-werkverkeer als werkuren tellen?
De Belg besteedt gemiddeld 54 minuten per dag aan zijn woon-werkverkeer. Het maakt dus een groot verschil of je die tijd als werkuren mag tellen of niet.
-
Het loon van een metrobestuurder: 1.562 euro netto
Peter Maes (48) uit Dendermonde is metrobestuurder bij MIVB. Jobat vroeg 'm hoeveel hij per maand verdient ...
-
Het loon van een buschauffeur : +/- 2.400 euro bruto
We vroegen Marie (28) uit Elsene wat ze doet en hoeveel ze verdient ...
-
De 5 coolste manieren om naar je werk te gaan
Leuke muziek kan de file aangenamer maken, maar verandert niets aan het tijdsverlies. Tenzij je voor een van de vijf alternatieve vervoersmiddelen kiest.
-
Het loon van een buschauffeur bij MIVB: 1.900 euro netto
We vroegen Michael Van Loock (43) uit Sint-Stevens-Woluwe wat hij doet en hoeveel hij verdient...
-
Thuiswerkers ruim de helft minder gestoord door collega's
We worden dagelijks 39 minuten minder gestoord door collega’s bij thuiswerk! En dat heeft zo z'n voordelen...
-
Het loon van een juridisch medewerker in een syndicuskantoor: 2.950 euro bruto
We vroegen aan Veerle (29) uit Antwerpen hoeveel zij verdient en wat haar job precies inhoudt...
-
4 dingen die je kan leren van narcisten op de werkvloer
Narcisten bezitten vooral negatieve eigenschappen maar ze blijken wel succesvol op de werkvloer. Hun charisma en zelfvertrouwen spelen hierbij een grote rol.
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
Het loon van een buschauffeur : +/- 2.400 euro bruto
We vroegen Marie (28) uit Elsene wat ze doet en hoeveel ze verdient ...
-
Het loon van een metrobestuurder: 1.562 euro netto
Peter Maes (48) uit Dendermonde is metrobestuurder bij MIVB. Jobat vroeg 'm hoeveel hij per maand verdient ...
-
Marc Reynebeau neemt altijd het openbaar vervoer
Marc: “Nooit heb ik een rijbewijs gehad, zodat ik me altijd met het openbaar vervoer verplaats. Dat heeft zijn beperkingen, maar ook tal van voordelen."
-
Wanneer mag je woon-werkverkeer als werkuren tellen?
De Belg besteedt gemiddeld 54 minuten per dag aan zijn woon-werkverkeer. Het maakt dus een groot verschil of je die tijd als werkuren mag tellen of niet.
-
De 5 coolste manieren om naar je werk te gaan
Leuke muziek kan de file aangenamer maken, maar verandert niets aan het tijdsverlies. Tenzij je voor een van de vijf alternatieve vervoersmiddelen kiest.
-
Het loon van een buschauffeur bij MIVB: 1.900 euro netto
We vroegen Michael Van Loock (43) uit Sint-Stevens-Woluwe wat hij doet en hoeveel hij verdient...
-
Menstruatieverlof: waarom (niet)?
In Spanje lanceerde de regering onlangs een wetsvoorstel om menstruatieverlof in te voeren. Een goed idee? Of zorgt dit voor ongelijkheid op de werkvloer?
-
5 trends in solliciteren
Zowel januari als februari zijn topmaanden als het om solliciteren gaat. Maar vooral na het weekend en na vakanties sturen we onze cv door voor die nieuwe job.
-
Zo ga je om met irritante collega's: 5 tips
Met sommige collega's zal je nooit vrienden worden. Maar om in een optimale sfeer te kunnen werken, kom je beter ook met die ergerlijke collega overeen.