Uitgebreid zoeken
Zoeken op combinatie van trefwoorden?
Toon zoeken

Hoe personeel aanwerven op 10 jaar veranderde

“Een schaap met vijf poten is geen kwaliteit op zich. Het lijkt me eerder een afwijking.” (Bénédicte Puystiens van Aanwervingshuis)

A.B. & I. uit Kortrijk is al meer dan tien jaar actief in rekrutering en selectie van personeel. Aanwerven is de laatste jaren grondig veranderd. Het bureau evolueert dan ook mee en wordt ‘Aanwervingshuis’.

In die voorbije elf jaar zocht en vond A.B. & I. nieuwe medewerkers voor onder meer Dovy, Lutosa en Vetex, maar ook voor veel andere bedrijven. Intussen telt het bedrijf vijf medewerkers: twee psychologen, één recruiter en de twee vennoten, Ignace Krekels en Bénédicte Puystiens. Met deze laatsten zetten we enkele trends in de sector van personeelsselectie op een rij. Verschillen die zowel voor de sollicitant als voor de rekruterende werkgever van tel zijn.

1. Sollicitanten hebben keuze

Voor bepaalde functies, en ook zeker in de regio West-Vlaanderen, speelt de zogenaamde ‘war for talent’ heel erg. De schaarste aan goede werkkrachten is nog toegenomen. “Zeker het laatste jaar heeft een goede kandidaat meer keuze aan potentiële werkgevers dan het rekruterende bedrijf zelf”, stelt Ignace Krekels. Bedrijven moeten niet alleen meer aandacht besteden aan het aanwerven, ze moeten er ook verstand van hebben.

“Eigenlijk is een sollicitatiegesprek in veel gevallen een verkoopgesprek, maar dan vanuit de werkgever die zijn bedrijf in de kijker zet. Cruciaal is dat je als bedrijf ook mensen verantwoordelijk maakt voor het rekruteren. Zij moeten hun bedrijf in de kijker zetten en het goed kunnen verkopen naar de kandidaat. Dat is meer dan ooit van tel.”

2. Meer begeleiding na aanwerving

Vroeger zorgde een selectiekantoor voornamelijk voor het afleveren van een bepaalde kandidaat voor een bepaalde job. “Vandaag bieden wij veel meer begeleiding, ook na de indienstname”, stelt Ignace Krekels. Hij illustreert dit met een concrete checklist die hij meegeeft voor de eerste dagen en weken van de nieuwe job. Tips die zowel voor de werknemer als de werkgever gelden. Want die eerste periode van een nieuwe job is cruciaal voor het verdere verloop.

“Het aanwerven van iemand kost veel geld. Die kosten gaan overigens verder dan een jobadvertentie en opleiding. Daarom is het ook belangrijk dat zo’n job goed start en dat langs beide kanten de verwachtingen worden ingelost. Bijvoorbeeld dat er, zoals bij het sollicitatiegesprek is beloofd, na een jaar effectief over de verloning wordt gepraat”, stelt Krekels. Zelf fungeert Krekels met zijn team, naar eigen zeggen, regelmatig als vliegende personeelsdirecteur, dus ook na de aanwervingen.

3. Selectie begint met voldoende kandidaten

In de sector van rekrutering en selectie is er de laatste jaren, ook in West-Vlaanderen, meer en meer concurrentie gekomen. “Maar veel bedrijven en hun selectiebureaus geven te weinig aandacht aan de eerste stap: de rekrutering zelf ”, vindt Bénédicte Puystiens.

“Want vooraleer je een deftige selectie kunt doen, moet je eerst voldoende kandidaten hebben. Het is net zoals een landbouwer die eerst moet zaaien vooraleer hij kan oogsten.” Daarom moet, zo benadrukt ze, een personeelsadvertentie breed worden verspreid. “Wij doen dat via krantenadvertenties, in onder andere Jobat, die nog altijd hun nut hebben. Maar ook online en via direct mail.”

4. Rekrutering is reclame

De vierde trend ligt in het verlengde hiervan: een personeelsadvertentie is eigenlijk deel van het reclamebudget. “Je moet je bedrijf verkocht krijgen, ook bij sollicitanten”, benadrukt Bénédicte. Veel personeelsadvertenties komen dan ook (deels) uit het budget van de marketingafdeling. Zelf hebben Ignace en Bénédicte aan den lijve ondervonden wat een bekende naam doet met een vacature.

Op personeelsadvertenties bij Dovy Keukens kwamen bijvoorbeeld meer dan honderd sollicitaties. Andere bedrijven hebben het moeilijk, ook omdat ze niet gekend zijn. Bénédicte: “In West-Vlaanderen zie je zoiets regelmatig. Ik heb herhaaldelijk meegemaakt dat een succesvol en interessant bedrijf op tien minuten van een bepaalde kandidaat was gevestigd, maar dat de betreffende kandidaat er nog nooit van gehoord had.”

5. Feedback van kandidaten op testen

Kandidaten voor jobs zijn de voorbije jaren mondiger geworden. Er wordt ook meer rekening gehouden met hun feedback. “Vroeger was een sollicitatie, en de testen die erbij kwamen kijken, toch vooral eenrichtingsverkeer”, aldus Krekels.Vandaag krijgt een sollicitant meer kans op eigen inbreng.

“Zelf geven wij kandidaten bijvoorbeeld standaard de mogelijkheid om feedback te geven op hun persoonlijkheidsprofiel. Vooral bij deze persoonlijkheidstests levert dat vaak interessante input op. Wij verwerken hun feedback in ons eindrapport dat we onze klant, en dus de rekruterende werkgever voorleggen.”

6. Rekruteerders kijken naar de toekomst

Vroeger was aanwerven een momentopname: past die man of vrouw in die bepaalde functie. “Vandaag kijken wij, samen met onze klanten, meer naar de toekomst”, vertelt Ignace Krekels. “Misschien past hij of zij vandaag niet helemaal voor die job, maar in de toekomst wel. Bedrijven houden hier rekening mee en kijken verder. Niet aanwerven is vaak erger dan een kandidaat aanwerven die misschien niet 100 procent matcht, maar wel voldoende potentieel heeft. Als je als bedrijf niet aanwerft, rem je ook de groei van je bedrijf af.”

7. Het schaap heeft terug vier poten

Bedrijven beseffen ook meer en meer dat de perfecte kandidaat niet bestaat. Ze zijn er realistischer in geworden. “Vroeger kwamen we vaak onrealistische eisen tegen. Je kent ze wel: de dertigjarige ingenieur die perfect viertalig was en tien jaar ervaring had waarvan een deel in het buitenland”, vergelijkt Bénédicte Puystiens. “Maar ik zeg meestal tegen werkgevers dat een schaap met vijf poten geen kwaliteit op zich is. Het lijkt me eerder een afwijking.”

(wv) 

Meer info over Welke job past bij mij? , Hoe jobadvertenties lezen? , Sollicitatiegesprek , Selectietesten , Sollicitatietips , Interim

06/10/2016

Ontvang als eerste onze tips en wedstrijden: