719 opleidingen: Financiën, verzekeringen & recht

Afsluiten boekjaar

  • opleiding door Syntra Antwerpen & Vlaams-Brabant
  • Antwerpen & Haven
NCOI Learning

Public Affairs en Lobbying

  • door NCOI Learning
Vilvoorde - Zaventem

Public affairs wordt soms omschreven als ‘de belangrijkste taak die niemand begrijpt’. Lobbyen – het ‘veldwerk’ – is bekender, maar klinkt vaak negatief. Nochtans is public affairs of lobbying een fascinerende discipline en een essentieel onderdeel van elke moderne organisatie.

De cruciale vaardigheden in public affairs en lobbying zijn een combinatie van hard en soft skills: dossierkennis en inzicht in politieke mechanismen, mensenkennis en kristalheldere communicatie, talenkennis en fingerspitzengefühl. Veel daarvan leer je al doende, maar het begint bij een stevige theoretische én praktische basis. En die doe je op in deze opleiding.


Na deze opleiding:

  • ken je de basistechnieken en -strategieën van public affairs en lobbying;
  • begrijp je de knepen van crisiscommunicatie en kan je netwerken en omgaan met de pers;
  • heb je een overzicht van de Vlaamse, Belgische en Europese besluitvorming

Door je ervaringen uit te wisselen met andere deelnemers, oefenen je de theorie meteen in tijdens de opleiding. Zo kan je nadien vol vertrouwen zelf aan de slag.

Dag 1: Belang van public affairs en lobbying

Publicaffairs- en lobbyingtechnieken

1. De monitoring: hoe beschik je als public affairs-expert tijdig over de juiste relevante informatie?

  • De informatiebronnen in België
  • De informatiebronnen in Europa
  • De selectie van informatie en definitie van de scope in functie van de doelgroep

2. De ontwikkeling van overtuigende argumenten

  • Wat maakt een argument overtuigend voor het beleid?
  • Hoe ontwikkel je overtuigende argumenten?

3. De redactie van een slagkrachtige position paper

  • Hoe bouw je een position paper op: onderdelen en structuur
  • Hoe zorg je ervoor dat je position paper blijft hangen: lay-out, stijl, bruikbaarheid van de argumenten, essentiële informatie

4. Issue- en stakeholdersmanagement

  • Wat is issuemanagement en stakeholdersmanagement?
  • Waarvoor zijn ze noodzakelijk?
  • Hoe organiseer je ze?

5. Communicatie in public affairs en lobbying

a. Het belang van communicatie voor elke public affairs-strategie

b. Werken met de pers:

  • het belang van de pers en hoe de pers gebruiken
  • het Belgische en Europese perslandschap
  • wat is nieuws?
  • do’s-and-don'ts / tips and tricks

c. Werken met een woordvoerder: noodzaak, processen, plaats in de organisatie

d. Crisiscommunicatie: praktische tips

6. Testcase communicatie

Aan de hand van een concrete testcase toets je de opgedane theoretische kennis aan de praktijk. Je bereidt een persbericht en opinion paper voor en verdedigt die voor de pers. Je wordt ook geconfronteerd met een negatieve berichtgeving door een vijandige doelgroep. Daarbij wordt je reactie getest: in welke mate slaag je er in om die ‘slechte reclame’ te gebruiken om je publicaffairsstrategie net te versterken?

Dag 2: Regelgevende en beleidskader & Public affairs-strategieën

De werking van het regelgevende en beleidskader op het Europese en Belgische niveau

1. Het regelgevende en beleidsproces in Europa

  • Type regelgeving en beleidsbeslissingen: verordening, richtlijn, aanbevelingen, …
  • De Commissie: beleidscyclus van de Commissie, initiatief recht, organisatie, ...
  • Belang van comitologie
  • De Europese Raad: bevoegdheden en werking, voorzitterschap, ...
  • Europees Parlement: bevoegdheden, werking, organisatie (commissies, plenair, fracties, ...)
  • De verhouding tussen Commissie, Raad en Parlement
  • De consultatieorganen
  • De drukkingsgroepen

2. Het regelgevend proces in federaal en regionaal België

  • De werking van de regeringen (federaal, regionaal): ministerraad, IKW, DAB, eerste lezing, tweede lezing, belang en negotiatie van het regeerakkoord, de beleidsverklaringen van de afzonderlijke ministers
  • De werking van het parlement: commissies, plenair, verhouding Kamer/Senaat, parlementaire vragen, ...
  • De rol en werking van de administratie
  • De consultatieorganen: federaal en regionaal
  • De drukkingsgroepen

3. De politieke processen die leiden tot een regeerakkoord

  • Hoe komt een regeerakkoord tot stand?
  • Welke mogelijkheden zijn er om dit proces van buitenaf te beïnvloeden met public affais en lobbying?
  • Hoe verloopt dit proces binnen de politieke partijen en welke stappen worden daarbij gevolgd van verkiezingsprogramma’s tot het regeerakkoord?
  • Wat is de zin en onzin van lobbyen tijdens de totstandkoming van het regeerakkoord?
  • Hoe lobbyen bij de totstandkoming van de beleidsverklaring van elke minister?
  • Hoe vindt de agendavorming van verkiezingen en regeringsonderhandelingen plaats? Wat is de rol van de media daarbij?

4. Public affairs, lobbyingstrategieën en ethiek

De basisprincipes van elke lobbystrategie

  • De verschillende tactische fases: anticipatie, impact assessment en prioritisering, strategiebepaling, uitbouw van coalitie en netwerken, implementatie, …
  • De strategische keuzes: top-down- of bottom-upbeïnvloeding, offensieve/defensieve strategie, proactief/reactief, …
  • Waar en wanneer tussenkomen?
  • Transversal lobbying over de sectoren en doelgroep heen, uitbouw van ad-hocallianties, werken met bondgenoten
  • Het gebruik van sociale netwerken
  • Do’s-and-don'ts in de implementatiefase
  • Deontologie: codes, registratie

5. Testcase

In verschillende groepen analyseer je een bepaalde regelgeving of beleidsbeslissing en probeer je die te beïnvloeden terwijl je elk een maatschappelijke doelgroep vertegenwoordigt. De ontwikkelde strategie, de aanpak en de argumenten worden in groep besproken en becommentarieerd zodat je maximaal van elkaar leert.

Vilvoorde - Zaventem Meer info
Vilvoorde - Zaventem Meer info

Docenten

Olivier Charon

Deze opleiding komt in aanmerking voor

KMO portefeuille