Van kok tot psycholoog: iedereen kan aan marktonderzoek doen
Seppe volgde hotelschool, Chayenne combineerde een opleiding psychologie en marketing. Beide zijn aan de slag bij marktonderzoeksbureau Haystack in Leuven.
Geur- en smaaktesten zijn bijvoorbeeld voor bier- of koffiemerken, die een nieuwe smaak op de markt brengen. Ook bijvoorbeeld chique automerken denken op voorhand goed na over de geur die in hun wagens hangt. Haystack, dat over een panel van proefpersonen beschikt, gaat hiermee aan de slag. Omdat hun tests doorgaans plaatsvinden in een labo, kunnen de VR-brillen een meerwaarde bieden. Wie door de bril kijkt, ziet op het scherm een levensechte omgeving die je eigen bewegingen volgt. Het stelt de smaaktester in staat om hun koffie of pintje te laten proeven in een virtueel café.
Om de context tot leven te wekken, ontwikkelde Haystack software die zich integreert met de beelden van een 360°-camera. Daardoor kunnen de proefpersonen niet alleen rondkijken in de virtuele omgeving, de software projecteert ook meerkeuzevragen in het beeld. De technologie registreert op welk antwoord de ogen zich focussen.
Naar eigen zeggen is Haystack de eerste die in deze context met VR experimenteert. “Welke geur ruikt lekker in je favoriete kledingzaak, of achter het stuur van je nieuwe sportwagen? Die vraag kun je veel beter beoordelen als je je echt in de winkel of in de auto waant. Dankzij de VR-bril kunnen we die context oproepen in ons labo”, vertelt Ludovic Depoortere, oprichter van Haystack.
Of hoe virtualrealitybrillen, die eerst opdoken in de wereld van gaming, intussen ook hun weg naar andere sectoren vinden.
(wv)
20 oktober 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Seppe volgde hotelschool, Chayenne combineerde een opleiding psychologie en marketing. Beide zijn aan de slag bij marktonderzoeksbureau Haystack in Leuven.
Marihuana wordt op meer en meer plekken gelegaliseerd. Goed voor de economie zo blijkt. Niet alleen voor consumptie-inkomsten, maar ook voor jobcreatie.
Afgelopen week bleek op E-Commerce Xpo in Kortrijk alweer dat wie traffic genereert op het internet ook jobs creëert. Eén exposant was the AIM.
Hoe verleid je de meest innovatieve high potentials nog? Door innovatief te zijn en te blijven. Willemen Groep en Yondr tonen hoe...
In het tv-programma ‘Hoeveel ben je waard?’ getuigt ook de Vlaamse biersommelier Sofie Vanrafelghem over haar inkomsten, eigendommen en uitgaven ...
Teamwork makes the dream work en samen kun je bergen werk verzetten. Toch kun je jezelf of je collega’s overschatten, onderschatten en verkeerd inschatten…
ADHD kan voor lastige situaties zorgen, vooral op het werk. Hoe je daarmee omgaat? Daar vertellen we je hier meer over.
Voor veel mensen is de zoektocht naar een droomjob vergelijkbaar met die naar de pot goud aan het einde van de regenboog: vermoeiend en frustrerend...
Bonussen zijn aantrekkelijk, motiverend en bovendien erg welkom voor de meeste werknemers. Maar wist je ook dat bonussen zo zwaar belast worden dat er niet veel meer overblijft?