Virtueel café om bier te proeven: smaak- en geurtesten met VR-brillen

De geur- en smaaktests van marktonderzoeksbureau Haystack gebeuren voortaan ook met virtualrealitybrillen. Het bureau gebruikt de technologie om proefpersonen onder te dompelen in een realistische omgeving, zonder dat ze zich moeten verplaatsen.
#

Geur- en smaaktesten zijn bijvoorbeeld voor bier- of koffiemerken, die een nieuwe smaak op de markt brengen. Ook bijvoorbeeld chique automerken denken op voorhand goed na over de geur die in hun wagens hangt. Haystack, dat over een panel van proefpersonen beschikt, gaat hiermee aan de slag. Omdat hun tests doorgaans plaatsvinden in een labo, kunnen de VR-brillen een meerwaarde bieden. Wie door de bril kijkt, ziet op het scherm een levensechte omgeving die je eigen bewegingen volgt. Het stelt de smaaktester in staat om hun koffie of pintje te laten proeven in een virtueel café.

In je sportwagen

Om de context tot leven te wekken, ontwikkelde Haystack software die zich integreert met de beelden van een 360°-camera. Daardoor kunnen de proefpersonen niet alleen rondkijken in de virtuele omgeving, de software projecteert ook meerkeuzevragen in het beeld. De technologie registreert op welk antwoord de ogen zich focussen.

Naar eigen zeggen is Haystack de eerste die in deze context met VR experimenteert. “Welke geur ruikt lekker in je favoriete kledingzaak, of achter het stuur van je nieuwe sportwagen? Die vraag kun je veel beter beoordelen als je je echt in de winkel of in de auto waant. Dankzij de VR-bril kunnen we die context oproepen in ons labo”, vertelt Ludovic Depoortere, oprichter van Haystack.

Of hoe virtualrealitybrillen, die eerst opdoken in de wereld van gaming, intussen ook hun weg naar andere sectoren vinden.

(wv) 

20 oktober 2016

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook