Coca-Cola: Frisdranken
Weinig merken genieten zo’n wereldwijde naam en faam als Coca-Cola. In Wilrijk produceert de frisdrankgigant jaarlijks 420 miljoen liter cola en limonade voor de Belgische markt.
In de jaren '80 en '90 kochten we geen fototoestel, maar een kodak. U herinnert zich wel nog dat leuke feestje waarop u vloekte dat u net nu uw kodak niet bij had om dat ene 'Kodak moment' vast te leggen.
Die tijden zijn definitief voorbij. De aandelen van Kodak, ooit op 20$ genoteerd, zijn teruggevallen op een schamele 36 cent. Deze week kwam het onvermijdelijke nieuws. Kodak staat op de rand van het faillissement en heeft via een zogenaamde Chapter 11 gerechtelijke bescherming tegen zijn schuldeisers gevraagd.
Hoe kan een succesvol bedrijf, dat teruggaat tot 1880, op korte tijd volledig in elkaar storten? Door gebrek aan innovatie. Kodak miste volledig de boot bij de overgang van de analoge naar de digitale fotografie. Onderzoekers wijten die fout aan een verkeerde strategie. Kodak volgde de populaire kerncompetentie-strategie: doe als bedrijf enkel nog waar je goed in bent, beter dan je concurrenten, en stoot alle andere activiteiten af. Bij Kodak was dat kleur. 'We know how to do color' was hun overtuiging toen de nieuwe digitale technologie de markt van fototoestellen compleet veranderde.
Kleur zou in het nieuwe digitale tijdperk volgens Kodak even belangrijk blijven als in de analoge wereld. Hun unieke kleurkennis zou hen wel door deze woelige wateren loodsen. Maar door halsstarrig vast te houden aan hun bestaande knowhow, sloten ze de ogen voor onverwachte concurrenten zoals smartphones en misten ze de radicale verandering in hoe mensen foto’s beleven en delen met elkaar. Facebook anyone?
Kodak is niet alleen. Heel veel succesvolle bedrijven worstelen met hetzelfde probleem: Hoe kan je winst maken op basis van succesvolle bestaande kennis, maar tegelijkertijd ook vernieuwend zijn? Hebt u wel eens nagedacht hoe u zelf met dit probleem omgaat op uw eigen werk? Het Kodak-syndroom is immers niet alleen een bedrijfskundig, maar vooral een menselijk probleem.
De Amerikaanse schrijver F. Scott Fitzgerald vatte het mooi samen: 'The test of a first-rate intelligence is the ability to hold two opposed ideas in the mind at the same time and still retain the ability to function'.
Hoe slaagt u erin om op het werk productief te zijn, maar ondertussen toch nog aandacht te hebben voor nieuwe trends? Verplicht u uzelf om nieuwe vaardigheden te leren ook als het eigenlijk nog niet echt nodig is? Denkt u af en toe na over hoe uw job er binnen 10 jaar zal uitzien? Maakt u tijd in uw drukke agenda om bestaande zaken in vraag te stellen en nieuwe manieren van werken te bedenken? Word geen Kodak.
(fa)
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Weinig merken genieten zo’n wereldwijde naam en faam als Coca-Cola. In Wilrijk produceert de frisdrankgigant jaarlijks 420 miljoen liter cola en limonade voor de Belgische markt.
Slagerszoon Henri Renmans bouwde op dertig jaar een imperium van slagerijen uit, met tentakels tot in Luxemburg en Frankrijk. De gelijknamige groep telt 362 filialen en ruim 3.000 medewerkers. Het lijkt een sprookje, al is het vooral een verhaal van nuchterheid, waakzaamheid, hard werken en keuzes maken. Zeg nooit zomaar worstendraaier tegen je slager.
Wie wil werken in fast moving consumer goods (FMCG) - consumentengoederen zoals voeding of cosmetica - moet weten hoe het er in de sector aan toegaat.
Heineken is een van de grootste bierproducenten in de wereld. Jobat nam een kijkje in de kantoren van Heineken U.S.A. ...
Elke dag rollen er in het kleine Amerikaanse dorpje Waterbury (Connecticut) zo’n 250.000 potjes Ben & Jerry’s ijs van de band, in 20 verschillende smaken.
Als de Antwerpenaar Frans Rombouts in 1896 een gehuurde brandtrommel aanzwengelt om voor eigen gebruik koffie te branden, beseft hij nauwelijks wat hij in beweging zet. Het is het begin van een passioneel avontuur en de feitelijke start van een succesvol familiaal bedrijf. De brandtrommel is meteen de doopvont voor het merk Rombouts.
9 minuten per dag, meer heb je niet nodig om bewuster, flexibeler en creatiever te zijn op je werk dankzij de ‘business yoga’ van Mirelle van den Anker.
Hoe val je op in de groeiende massa werkzoekenden? Een neus voor marketing kan een handje helpen. Want een sterke kandidaat vertoont veel overeenkomsten met een sterk merk. “Verkoop vooral geen lucht. Wie succes wil oogsten, moet ook nederig durven te zijn”, waarschuwt merkenexpert Fons Van Dyck.
Bedrijfsfeestjes kunnen leuk zijn, maar ook gevaarlijk. Heel wat werknemers laten zich er net iets te veel gaan.