Jongeren moeten jobs uitvinden

Onderwijsspecialist Tony Wagner (Harvard) geeft in zijn boek ‘Creating Innovators: The Making of Young People Who Will Change the World’ aan dat het onderwijs vandaag amper vaardigheden aanleert die het belangrijkst zijn op de arbeidsmarkt. Zijn oplossing?
#

Wagner is van mening dat het huidige onderwijs kinderen niet 'universiteitsklaar' moet maken, maar wel 'innovatieklaar', zodat ze later een bepaalde waarde kunnen toevoegen aan de job die ze uitvoeren.

Aan The New York Times verklaart Wagner wat hij hier precies mee bedoelt: "Omdat kennis overal beschikbaar is via het internet doet wat je weet er vandaag minder toe. Belangrijker is wat je precies kan doen met wat je weet. De capaciteit om te innoveren – het vermogen om problemen creatief op te lossen of nieuwe mogelijkheden te bedenken – en vaardigheden zoals kritisch denken, communicatie en samenwerking zijn veel belangrijker dan academische kennis."

Motivatie cruciaal

Vroeger was het voldoende om een job te vinden, aldus Wagner. Vandaag zullen jongeren een job moeten 'uitvinden'. Gezien het tempo van huidige veranderingen zullen jongeren veel vaker dan hun ouders destijds hun job moeten heruitvinden en heruitdenken, willen ze er beter in worden. Wat is vandaag dan belangrijk voor een jongere?

"Elke jongere zal natuurlijk nog steeds basiskennis nodig hebben", stelt Wagner. "Maar vaardigheden en motivatie zullen nog belangrijker worden. Vooral motivatie is cruciaal. Jonge mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn – nieuwsgierig, volhardend en bereid om risico's te nemen – zullen voortdurend nieuwe kennis en vaardigheden leren. Zij zijn in staat om nieuwe mogelijkheden te vinden of eigen opportuniteiten te creëren , een aanleg die steeds belangrijker zal worden wanneer vele traditionele carrières verdwijnen."

Finland

Volgens Wagner is vooral Finland op dit vlak goed bezig. "Het is het enige land waar studenten het middelbaar verlaten en 'innovatieklaar' zijn. Ze leren meer over concepten en creativiteit in plaats van enkel over feiten. Bovendien kunnen ze meer keuzes maken en genieten ze van een kortere schooldag, weinig huiswerk en bijna geen testen."

(nm) – Bron: Nytimes.com & Express.be 

23 april 2013
Anderen bekeken ook