De ene chauffeur is de andere niet
De nood aan chauffeurs van vrachtwagens en autobussen lijkt groter dan ooit. Hoe komt dat?
Mediahuis gebruikt cookies of gelijkaardige technologieën om de gebruikservaring op zijn websites en apps te verbeteren. Cookies houden je leesvoorkeuren bij en laten ons toe om onze website beter af te stemmen op jouw interesses. Met behulp van deze informatie kunnen we je relevante (in plaats van willekeurige) advertenties tonen en jobs aanbevelen.
Wil je deze gepersonaliseerde dienst gebruiken? Bevestig dan met “Ja, ik aanvaard de voorwaarden”. Klik hier om de volledige voorwaarden van deze dienst of ons cookiebeleid te lezen.
1 van 209
Volgende“Er is niet alleen nood aan meer, maar ook beter opgeleide medewerkers die klaar zijn voor de innovaties die in razendsnel tempo op de bedrijven afkomen”, zegt Tom Vandeput, gedeputeerde van Economie en Personeelsbeleid.
Vorig jaar telde Belgisch-Limburg gemiddeld 400 logistieke vacatures op bachelorniveau. In Nederlands-Limburg stonden 500 soorgelijke jobs open. Beide regio’s zijn Europese logistieke hotspots, maar kampen met een mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. “Er is niet alleen nood aan meer, maar ook beter opgeleide medewerkers die klaar zijn voor de innovaties die in razendsnel tempo op de bedrijven afkomen”, opent Tom Vandeput, gedeputeerde van Economie en Personeelsbeleid. “Met Logistiek Leren Zonder Grenzen willen we logistieke experts afleveren die de huidige vraagstukken de baas kunnen.”
Na een grondige analyse naar de noden bij bedrijven, zal Logistiek Leren Zonder Grenzen vanaf het najaar 2020 interactieve webinars en virtual classrooms lanceren rond innovaties, trends en competenties van de toekomst. “Denk bijvoorbeeld aan artificiële intelligentie, big data, internet of things of automatisering, maar evengoed aan soft skills, zoals people management, flexibiliteit en probleemoplossend vermogen”, vertellen Carla Vreys en Danny Jonker van respectievelijk hogescholen PXL (Hasselt) en Fontys (Venlo).
“Zowel studenten, logistieke professionals, werkenden die zich willen omscholen, werkzoekenden als docenten uit het middelbaar onderwijs kunnen deze digitale lessen volledig gratis volgen. Aan het einde organiseren we student challenges, college tours en bedrijfsstages. De betrokken bedrijven zullen onderling kennis en expertise uitwisselen. Zo krijgen we een inspirerende en innovatieve samenwerking tussen al deze verschillende doelgroepen.”
(kme)
De nood aan chauffeurs van vrachtwagens en autobussen lijkt groter dan ooit. Hoe komt dat?
Pakjes die een speciale behandeling nodig hebben, dat is spek voor de bek van de medewerkers van het logistiek bedrijf, Jetpak in Machelen.
Wie in Limburg op zoek is naar een leuke job, kan zich het best richten op sectoren als de bouw, groothandel en diensten.
Je kunt heel hard roepen dat er onvoldoende chauffeurs zijn, maar dat biedt nog geen oplossing voor het probleem.
Transapp brengt verzenders en transporteurs in contact met elkaar.
De jobs voor vrachtwagenchauffeur raken moeilijk ingevuld. Aangepaste opleidingstrajecten zijn nog onvoldoende bekend.
Studenten en specialisten buigen zich tijdens de hackaton over concrete cases bij zes bedrijven.
De Gentse haven groeit tot in Terneuzen – en zelfs Vlissingen. Sinds dit jaar heet de Jobbeurs Kanaalzone Gent-Terneuzen dan ook Jobbeurs North Sea Port.
In België ligt het uurloon voor een vrouw gemiddeld 6% lager dan dat voor een man. Op Europees niveau is dat zelfs 16%. Maar niet in dit bedrijf…
Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?