Hoezo, Brussel een havenstad?

Cliff Pizarro is 26 jaar en oefent een zeldzame functie uit op onze arbeidsmarkt. Hij is sluismeester en bruggendraaier. Cliff gidst zowel gigantische schepen als pleziervaartuigen op een veilige manier van Noord naar Zuid door de stad, 24 uur per dag. Hij bestuurt pompen en dammen voor een optimaal waterpeil zodat bij zwaar regenweer de stad van een overstroming blijft behoed.
De familienaam van Cliff vindt zijn oorsprong in een stamboom van Spaanse ontdekkingsreizigers, die de wereldzeeën bevoeren. Het is dus geen toeval dat hij aan het water werkt. Zijn vader had vroeger trouwens dezelfde job. Cliff kijkt gepassioneerd naar de mastodonten met honderden tonnen zand, staal of diesel aan boord. Voor zeilschepen met een mast van 20 meter, draait hij de Budabrug gezwind de lucht in. “Dat is een fenomenaal zicht. Ik zie elke dag unieke beelden waar anderen best gezond jaloers op zijn”, vertelt hij vurig.
Voetballiefhebber
Ook andere profielen voelen zich in de hoofdstad als een vis in het water. En ze hebben een job die iets met water heeft te maken. Zo is Nico Raemdonck uit Halle preventieadviseur, en ook het milieu- en afvalbeleid behoort tot zijn takenpakket. Hij ziet met plezier de oude industriële sites rond het kanaal veranderen in moderne en schone economische en culturele bedrijvigheid.
‘Gewoon bonjour zeggen’
Het water kabbelt langzaam verder maar aan de sluizen en bruggen moet Cliff Pizarro voortdurend alert zijn. Vorig jaar redde hij bijvoorbeeld ’s nachts iemand van een wanhoopsdaad die op een brug was geklommen door voortdurend op de man in te praten.
Het kanaal flirt met de gemeentegrenzen van Sint-Jans-Molenbeek en Anderlecht. ’s Nachts is er altijd volk op straat. “Gewoon bonjour zeggen”, is zijn advies. “Ik voel me niet onveilig, het is een kwestie van respect tonen en krijgen.” Overdag vist Cliff wel eens met een professioneel net een bal van straatvoetballertjes uit het kanaal. Dat maakt een sluiswachter in een maritiem uniform zelfs populair bij de lokale jeugd. Ook Nico werkt mee aan de band tussen haven en stad. “Ik schreef als preventieadviseur mee aan het draaiboek voor de aankomst van Sinterklaas op de sluis van Molenbeek. Veiligheid primeert op zo’n dag.”
Meer economie en minder files
Brussel is dus niet alleen de stad van Europese en Belgische overheidsadministraties. De kanaalsite helpt bij de economische en culturele heropleving van de buurt, zoals bijvoorbeeld het museum dat herrijst uit de voormalige legendarische Citroëngarage. Of de hotspot Tour & Taxis. “Het kanaal doorkruist het Brussels Gewest over een lengte van 14 kilometer”, vertelt Nico Raemdonck. “Dankzij die waterweg zorg ik mee voor kortere files. Wist je dat de scheepvaart zo’n 2.000 zware vrachtwagens per dag van de Brusselse en Vlaams-Brabantse wegen afhaalt? Dat maakt mij fier.”
Cliff Pizarro blinkt tenslotte ook van trots wanneer hij vertelt over de dure en massieve apparatuur die hij zelfstandig bestuurt. “Als een internationaal zeeschip de haven binnenvaart, bezorg ik de kapitein en de matrozen aan de sluis of brug de eerste indruk van de stad. Daar doe ik met de glimlach mijn uniform met epauletten voor aan!”
Dit moet je zeker kunnen om in de haven te werken:
- Je talen spreken. Op zijn minst Nederlands en Frans, maar ook een mondje Engels en een vierde taal zijn handig om goed te communiceren met de bemanning van de schepen en op de bedrijfssites langs het kanaal.
- Flexibel zijn. Met name als je kiest voor het werk buiten. Schepen meren immers dag en nacht aan, 365 dagen per jaar. Nacht- en weekendwerk horen er dus bij.
- Alert zijn. Fris uitgeslapen op het werk verschijnen is een noodzaak om de omgeving van de sluis en de brug nauwgezet te observeren. De afstanden, snelheid en gewicht van een schip correct beoordelen is cruciaal.
- Zwemmen. Het gebeurt haast nooit dat er een iemand in het water sukkelt, maar als sluismeester en bruggendraaier moet je wel een zwemtest afleggen, zoals 50 meter zwemmen met kleren aan. Gelukkig in het zwembad en niet in het kanaal. Op de meeste werkposten is een reddingsvest dragen verplicht.
(gv)

“Het kanaal en de haven doen de stad leven”, steekt Nico van wal. “Water is het begin van alle leven. Het kanaal is een levensader door de stad. Hier ontstaan tal van culturele activiteiten rond het water. Het is een plezier om zoals bij een citytrip stadsindrukken op te nemen tijdens een middagwandeling. Brusselaars noemen het hier een trekgat, met aan de ene kant de supporters van Union Sint-Gillis en aan de overkant die van RWDM”, lacht de nostalgische voetballiefhebber in hem. 18 juli 2016
- Jobs voor havenarbeider
Hoezo, Brussel een havenstad?

Cliff Pizarro is 26 jaar en oefent een zeldzame functie uit op onze arbeidsmarkt. Hij is sluismeester en bruggendraaier. Cliff gidst zowel gigantische schepen als pleziervaartuigen op een veilige manier van Noord naar Zuid door de stad, 24 uur per dag. Hij bestuurt pompen en dammen voor een optimaal waterpeil zodat bij zwaar regenweer de stad van een overstroming blijft behoed.
De familienaam van Cliff vindt zijn oorsprong in een stamboom van Spaanse ontdekkingsreizigers, die de wereldzeeën bevoeren. Het is dus geen toeval dat hij aan het water werkt. Zijn vader had vroeger trouwens dezelfde job. Cliff kijkt gepassioneerd naar de mastodonten met honderden tonnen zand, staal of diesel aan boord. Voor zeilschepen met een mast van 20 meter, draait hij de Budabrug gezwind de lucht in. “Dat is een fenomenaal zicht. Ik zie elke dag unieke beelden waar anderen best gezond jaloers op zijn”, vertelt hij vurig.
Voetballiefhebber
Ook andere profielen voelen zich in de hoofdstad als een vis in het water. En ze hebben een job die iets met water heeft te maken. Zo is Nico Raemdonck uit Halle preventieadviseur, en ook het milieu- en afvalbeleid behoort tot zijn takenpakket. Hij ziet met plezier de oude industriële sites rond het kanaal veranderen in moderne en schone economische en culturele bedrijvigheid.
‘Gewoon bonjour zeggen’
Het water kabbelt langzaam verder maar aan de sluizen en bruggen moet Cliff Pizarro voortdurend alert zijn. Vorig jaar redde hij bijvoorbeeld ’s nachts iemand van een wanhoopsdaad die op een brug was geklommen door voortdurend op de man in te praten.
Het kanaal flirt met de gemeentegrenzen van Sint-Jans-Molenbeek en Anderlecht. ’s Nachts is er altijd volk op straat. “Gewoon bonjour zeggen”, is zijn advies. “Ik voel me niet onveilig, het is een kwestie van respect tonen en krijgen.” Overdag vist Cliff wel eens met een professioneel net een bal van straatvoetballertjes uit het kanaal. Dat maakt een sluiswachter in een maritiem uniform zelfs populair bij de lokale jeugd. Ook Nico werkt mee aan de band tussen haven en stad. “Ik schreef als preventieadviseur mee aan het draaiboek voor de aankomst van Sinterklaas op de sluis van Molenbeek. Veiligheid primeert op zo’n dag.”
Meer economie en minder files
Brussel is dus niet alleen de stad van Europese en Belgische overheidsadministraties. De kanaalsite helpt bij de economische en culturele heropleving van de buurt, zoals bijvoorbeeld het museum dat herrijst uit de voormalige legendarische Citroëngarage. Of de hotspot Tour & Taxis. “Het kanaal doorkruist het Brussels Gewest over een lengte van 14 kilometer”, vertelt Nico Raemdonck. “Dankzij die waterweg zorg ik mee voor kortere files. Wist je dat de scheepvaart zo’n 2.000 zware vrachtwagens per dag van de Brusselse en Vlaams-Brabantse wegen afhaalt? Dat maakt mij fier.”
Cliff Pizarro blinkt tenslotte ook van trots wanneer hij vertelt over de dure en massieve apparatuur die hij zelfstandig bestuurt. “Als een internationaal zeeschip de haven binnenvaart, bezorg ik de kapitein en de matrozen aan de sluis of brug de eerste indruk van de stad. Daar doe ik met de glimlach mijn uniform met epauletten voor aan!”
Dit moet je zeker kunnen om in de haven te werken:
- Je talen spreken. Op zijn minst Nederlands en Frans, maar ook een mondje Engels en een vierde taal zijn handig om goed te communiceren met de bemanning van de schepen en op de bedrijfssites langs het kanaal.
- Flexibel zijn. Met name als je kiest voor het werk buiten. Schepen meren immers dag en nacht aan, 365 dagen per jaar. Nacht- en weekendwerk horen er dus bij.
- Alert zijn. Fris uitgeslapen op het werk verschijnen is een noodzaak om de omgeving van de sluis en de brug nauwgezet te observeren. De afstanden, snelheid en gewicht van een schip correct beoordelen is cruciaal.
- Zwemmen. Het gebeurt haast nooit dat er een iemand in het water sukkelt, maar als sluismeester en bruggendraaier moet je wel een zwemtest afleggen, zoals 50 meter zwemmen met kleren aan. Gelukkig in het zwembad en niet in het kanaal. Op de meeste werkposten is een reddingsvest dragen verplicht.
(gv)

“Het kanaal en de haven doen de stad leven”, steekt Nico van wal. “Water is het begin van alle leven. Het kanaal is een levensader door de stad. Hier ontstaan tal van culturele activiteiten rond het water. Het is een plezier om zoals bij een citytrip stadsindrukken op te nemen tijdens een middagwandeling. Brusselaars noemen het hier een trekgat, met aan de ene kant de supporters van Union Sint-Gillis en aan de overkant die van RWDM”, lacht de nostalgische voetballiefhebber in hem. 18 juli 2016
- Jobs voor havenarbeider
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
AIM Recycling Europe is opsteker voor Oostendse haven
Het grondstofrecyclagebedrijf AIM Recycling Europe is een joint venture tussen het Gistelse Waste Management en het Canadese American Iron & Metal.
-
Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen biedt enkel nog bediendecontracten aan
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) is een verrassende organisatie die op heel wat vlakken voorloopt. Een portret ...
-
Haven Zeebrugge heeft meer dan duizend vacatures
Van de vier havens die zondag deelnemen aan de Vlaamse Havendag liggen er twee in West-Vlaanderen: Oostende en Zeebrugge.
-
Hoe goed doet België het inzake werkongevallen?
België zit in de Europese middenmoot inzake arbeidsongevallen.
-
Aangeboden door
EQUANS zoekt nieuwe techniekers zoals Jesse: “Geen enkele dag is hier dezelfde”
Jesse Ryckbosch (25) is een gedreven HVAC-technieker bij EQUANS, de nieuwe naam van ENGIE Solutions in België en Luxemburg. De Oost-Vlaming heeft niets dan lof over voor zijn job.
-
Geen loonsverhoging, behalve in één sector
De grote meerderheid van de Belgische werkgevers (89 procent) verwacht in 2022 geen stijging van het vaste loon voor huidige werknemers.
-
“Limburg heeft tal van troeven om arbeidsmarkt te dynamiseren"
Om knelpunten én opportuniteiten op de Limburgse arbeidsmarkt onder de aandacht te brengen, verzamelde Jobat enkele prominente experts aan de gesprekstafel.
-
Moet ik mijn laptop van het werk teruggeven als ik (lang) ziek thuis ben?
Tijdens de ziekteperiode wordt de uitvoering van de arbeidsovereenkomst enkel geschorst. De zieke werknemer heeft recht op gewaarborgd loon.
-
3 tips om je salaris slimmer te spenderen
Is je loon al uitgegeven voor het goed en wel op je bankrekening staat? Zorg dat het je deze maand niet overkomt!
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
Haven Zeebrugge heeft meer dan duizend vacatures
Van de vier havens die zondag deelnemen aan de Vlaamse Havendag liggen er twee in West-Vlaanderen: Oostende en Zeebrugge.
-
Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen biedt enkel nog bediendecontracten aan
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) is een verrassende organisatie die op heel wat vlakken voorloopt. Een portret ...
-
AIM Recycling Europe is opsteker voor Oostendse haven
Het grondstofrecyclagebedrijf AIM Recycling Europe is een joint venture tussen het Gistelse Waste Management en het Canadese American Iron & Metal.
-
De opmars van de virtuele jobbeurs
In tijden van Covid-19 zijn virtuele jobbeurzen de norm. En die verschillen op een aantal vlakken fundamenteel van een klassieke beurs ter plaatse.
-
Kunnen emoticons in zakelijke e-mails?
Krijg of stuur jij naar hartenlust smileys of andere symbooltjes in je e-mails met collega’s of zakenrelaties? “Niet altijd een goed idee”, klinkt het.
-
Hoeveel wil jij verdienen op je eerste job?
Hoeveel bedraagt de gemiddelde loonverwachting bij de start van de eerste job voor (advanced) masters? Een overzicht...
-
De impact van corona op jouw werksituatie, in vraag en antwoord
Met de verspreiding van het coronavirus duiken tal van vragen op over de impact op het werk. Hieronder een lijst van cruciale vragen én antwoorden.
-
Marijn: "Ik dacht dat ik wist wat burn-out was... tot ik ziek werd"
Meer dan 1 op de 7 werknemers heeft last van burn-outklachten en hun aantal stijgt zienderogen... Journalist Marijn schreef er een anti-zelfhulpboek over.
-
Van Havermaet gelauwerd voor beste HR-beleid
Advieskantoor Van Havermaet uit Hasselt mocht als bedrijf met het beste HR-beleid de HR Award 2020 in ontvangst nemen.