De 10 ceo's met de beste/slechtste reputatie

In het bedrijfsleven is een goede naam extra belangrijk. Volgens een recente survey zijn dit de 20 ceo's met de beste én de slechtste reputatie …
#

Met de groeiende populariteit van sociale netwerken, de 24-uurs nieuwscyclus en nieuwe smartphonetoepassingen wordt het steeds moeilijker voor bedrijfsleiders om het beeld dat het publiek van hen heeft, zelf te managen. Om die reden is het cruciaal dat ceo's ook online hun beste beentje voor zetten. "Dankzij tools als Twitter, Google en Facebook, waarbij content tegen een razendsnel tempo verspreid wordt, gaat één negatieve gebeurtenis meteen de hele wereld rond", aldus Eric Schiffer, voorzitter van het Amerikaanse bedrijf Reputation Management Consultants (RMC).

Schiffer deed recent onderzoek naar beroemde ceo's die er de beste of de slechtste reputatie op nahouden. Dat leverde de volgende resultaten op …

Top 10 ceo's met de beste reputatie

  1. Tony Hsieh (Zappos)
  2. Richard Branson (Virgin)
  3. Mark Zuckerberg (Facebook)
  4. Marc Benioff (Salesforce)
  5. Mary Barra (GM)
  6. Larry Page (Google)
  7. Russell Simmons (Def Jam)
  8. Tim Cook (Apple)
  9. Arianna Huffington (The Huffington Post)
  10. Elon Musk (Tesla)

Top 10 ceo's met de slechtste reputatie

  1. Donald Trump (The Trump Organization)
  2. Jamie Dimon (JP Morgan Chase)
  3. Martha Stewart
  4. Marissa Mayer (Yahoo!)
  5. Ron Johnson (JC Penney)
  6. Steve Ballmer (Microsoft)
  7. Mike Duke (Walmart)
  8. Dan Cathy (Chick Fil-A)
  9. Lloyd Blankfein (Goldman Sachs)
  10. Brian Harrison (Solyndra)

Volgens Schiffer gaan bedrijfsleiders op digitaal vlak best proactief in plaats van reactief te werk. Zo is het bijvoorbeeld in het voordeel van de ceo om online positieve verhalen in de verf te zetten. Van bloggen tot twitteren, er zijn genoeg platforms die zich hiertoe lenen. "Ervan uitgaande dat bedrijfsleiders de juiste content strategie toepassen natuurlijk."

Nummer één: Tony Hsieh?

Een goed voorbeeld blijkt Tony Hsieh van de populaire online kledingwinkel Zappos. "Een van de redenen waarom Hsieh zo'n goede reputatie heeft is omdat hij voortdurend zijn passie voor een goede klantenservice verkondigt, een down-to-earth persoon is, en op een eerlijke en oprechte manier handelt." Mensen over de hele wereld respecteren dan ook zijn inzet en toewijding.

Ook zijn open manier van communiceren geeft zijn reputatie een boost. Hij gebruikte al snel Twitter om klachten én complimenten van klanten persoonlijk te beantwoorden, en moedigde iedereen in zijn team aan hetzelfde te doen. Deze open communicatie valt zo goed als niet terug te vinden bij de ceo's met de slechtste reputatie ...

(nm) – Bron: Fastcompany.com 

19 maart 2014
Anderen bekeken ook