Brussel beweegt op vlak van virtual reality

“Je hebt nood aan technische profielen, maar ook aan meer artistieke mensen.” (Leen Segers, oprichtster van Lucidweb)
Nee, zo ver als Londen en Parijs staat Brussel nog niet, maar toch beweegt er een en ander in de hoofdstad als het over virtual reality gaat. Verschillende bedrijfjes, hubs, incubatoren en meet-ups proberen Brussel op de kaart te zetten als VR-hotspot. En dat begint aardig te lukken.
“Je hebt nood aan technische profielen, maar ook aan meer artistieke mensen.” (Leen Segers, oprichtster van Lucidweb)

Een goede 48,5 miljard dollar. Dat zou, volgens een rapport van marktonderzoeksbureau Grand View Research, tegen 2025 de totale marktwaarde zijn van alle VR-toepassingen en hardware. Niet verwonderlijk dus dat heel wat bedrijven en bedrijfjes naarstig op zoek zijn naar de killer application in deze markt. Ook in het Brusselse.

“Het is nog een zeer recente technologie, maar er zijn al een pak mensen mee aan de slag gegaan”, zegt Tanguy De Keyzer van Virtual Reality Belgium, een bedrijfje dat VR-oplossingen uitwerkt voor corporate klanten. “Het soort diensten dat wordt aangeboden, is heel divers. De verhuur van VR-materiaal voor bedrijven en evenementen bijvoorbeeld, omdat aankoop nog behoorlijk duur is. Maar ook het uitwerken van prototypes in virtual reality of het gebruik van VR voor team building-doeleinden.”

En wat met tewerkstelling?

De Keyzer doet een kleine greep uit het Brusselse aanbod. “Je hebt bijvoorbeeld Digityzer, een hub op het kruispunt van VR, artificiële intelligentie en big data. BEVR uit Brussel is de grootste Belgische VR-community. Er is Nozon, een 3D- en visual effects-studio die onlangs overgenomen werd door Zweden. Big Bad Wolf maakt apps en toepassingen, ook in virtual reality en augmented reality. Raven in Zaventem is dan waarschijnlijk weer de grootse VR Arcade in Europa. En ga zo maar door … stuk voor stuk kleine, jonge bedrijfjes. Echte pure productiehuizen, die 360° video kunnen draaien, zijn er in Brussel nog minder, die zitten nog vooral in Vlaanderen. Poolpio is de uitzondering die de regel bevestigt.”

Al die bedrijvigheid leidt voorlopig nog wel niet tot een enorme tewerkstelling, geeft De Keyzer toe. Al dat is maar een kwestie van tijd, denkt hij. “De meeste van die bedrijfjes werken momenteel met pakweg twee tot maximaal een tiental mensen. Het is voor een bedrijf nog niet eenvoudig om je puur op VR-productie te focussen. Vaak probeert men een ketting aan diensten te leveren om een soort one stop shop te vormen. Dat begint dan bij productie, men doet de opvolging van het evenement, men verzorgt de logistiek, men doet de communicatie en de marketing, … De grote investeringen zijn nog bezig of zijn pas gebeurd. Nu is het wachten op het aantrekken van de markt en een return van die investeringen.”

Tussenstappen

Nog een ander Brussels VR-bedrijf is Lucidweb. Hun doel is om VR zoveel mogelijk te democratiseren, door de technologie ook aan de praat te krijgen op websites en smartphones. Zo kunnen mensen dus VR gebruiken zonder dure headset.
“Ik ben me rond 2015 serieus met de technologie gaan bezighouden en ik was verbaasd dat er in Brussel toen al zoveel gebeurde rond VR”, zegt Leen Segers, oprichtster van Lucidweb. “Het viel ook op dat al die bedrijfjes en mensen mekaar kenden en goed op elkaar ingespeeld waren. Er heerste meteen een vrij hecht community-gevoel.”

De hype voorbij

Sinds die begindagen is er ook al een en ander veranderd qua marktsituatie, zegt Segers. “In 2016 was er een echte hype rond VR, maar in 2017 bleek dat het vooral early adopters en hardcore gamers waren die zo’n headset wilden kopen. De penetratie daarvan ligt nog behoorlijk laag, dus het rendement op de investeringen was voor veel bedrijven een teleurstelling. De stap naar een headset is voor veel consumenten nog te groot, vandaar de tussenstap die wij voorstellen op de gsm en het web.”

Wat het skills-profiel van de werknemers betreft, is er een duidelijke splitsing. “Je hebt enerzijds de technische profielen, de IT-geeks zeg maar, en daarnaast de meer artistieke mensen, zoals regisseurs en story tellers”, zegt Segers. “Los daarvan worden er ook wel wat business developers aangeworven. Die IT-mensen zijn wel zeer gegeerd natuurlijk. Momenteel worden we daar nog niet mee geconfronteerd, maar dat kan wel een probleem vormen als we onszelf willen opschalen. Voorlopig geldt bij ons nog: enthousiasme en nieuwsgierigheid zijn zeker zo belangrijk als technische skills.”

(fp)

6 november 2017

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook