Als je medewerker een ‘social bee’ wordt

“We vinden het belangrijk dat onze social bees authentieke ambassadeurs van ons bedrijf zijn.” (Vicky Van Vreckem, Talent Magamenet Nationale Loterij)
Als je ze – ook als organisatie – slim inzet, zijn sociale media een behoorlijk krachtig instrument. Bij de Nationale Loterij weten ze dat intussen maar al te goed. Daar kennen ze sinds 2016 de functie van digitale ambassadeurs. Of beter: hun werknemers worden ‘social bees’.
Vicky Van Vreckem
“We vinden het belangrijk dat onze social bees authentieke ambassadeurs van ons bedrijf zijn.” (Vicky Van Vreckem, Talent Magamenet Nationale Loterij)

Een social bee is een bezige bij. Het is een medewerker, ongeacht de rol/ functie, die actief is op sociale media, over onder meer de activiteiten van zijn/haar werkgever. “We zijn gestart met een dertigtal personen en deze groep groeit nog altijd aan”, vertelt Vicky Van Vreckem, die verantwoordelijk is binnen het team Talent Management van de Nationale Loterij.

Zij is samen met haar collega Pieter-Jan Adriaensens, die zich specialiseert in Digital Touchpoint Management, één van de bezielers van het project ‘social bees’. Vicky en Pieter-Jan lichten dit originele en succesvolle project toe.

Wat wordt van zo’n social bee verwacht?

Vicky Van Vreckem: “Dat is eigenlijk eenvoudig. Ze plaatsen zelf authentieke berichten over de activiteiten van hun werkgever binnen hun netwerk; ze delen en liken berichten en foto’s van de officiële social media van de Nationale Loterij.”

Wat is het effect van zo’n initiatief?

Pieter-Jan Adriaensens: “De bekendheid van onze producten schiet hiermee de hoogte in. Maandelijks worden er dankzij de social bees ruim 1.200 unieke personen per social bee bereikt, een groot succes. Door het posten van bijvoorbeeld een foto met de relevante hashtags van onze aanwezigheid op de festivals wordt er razendsnel een groot publiek bereikt, waaronder ook jongeren tussen 18 en 24 die een belangrijke spelersdoelgroep zijn.”

Wat is het effect bij jongeren?

Pieter-Jan: “De leeftijdscategorie van 18 tot 24 willen we prioritair sensibiliseren en informeren over veilig en plezierig spelen met producten van de Nationale Loterij. Ook acties zoals bijvoorbeeld een wedstrijd gelinkt aan social media onder de jobstudenten helpt de zichtbaarheid van de onderneming te vergroten.”

Draait het vooral rond Facebook en Twitter?

Vicky: “Niet alleen die kanalen. Zo moedigen we immers alle werknemers, social bee of niet, aan om via onze Corporate LinkedIn-pagina onze bedrijfsactiviteiten te volgen en ook via dat platform informatie met hun netwerk te delen.”

(as) 

Download gratis het e-book van de Nationale Loterij

Pieter-Jan Adriaensens
“Niets is zo geloofwaardig en aantrekkelijk voor potentiële jobstudenten, stagiairs en werknemers als de getuigenissen van leeftijdsgenoten die hun positieve ervaringen en in-house kennis over het bedrijf via sociale media delen.” 16 maart 2018
Anderen bekeken ook