Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 890

Volgende
Volgend artikel:

Hoe je eigen carrière ontwerpen?

5 carrièrelessen van Hans Bourlon

Hans Bourlon en Wickie de Viking
“Succes is geen wiskunde. De formule die je altijd en overal door het dak doet gaan, bestaat niet.” (Hans Bourlon, manager van Studio 100, op de foto naast Wickie de Viking)
Met zijn pretparken en musicals zit Studio 100-topman Hans Bourlon in coronatijden nu net in de hoek waar de klappen vallen. Maar hij blijft vertrouwen uitstralen. Allemaal goed en wel, maar wat kan jij leren van Hans Bourlon?

1. Blijf optimistisch

2020 moet door corona een van de moeilijkste jaren van Bourlon als ondernemer zijn. Zijn bedrijf haalt zowat de helft van de inkomsten uit events, en meer bepaald pretparken en massamusicals. Activiteiten die door corona als eerste de deuren moesten sluiten en pas bij de laatste (en met mondjesmaat) opnieuw open gaan.

Toch weigert Bourlon al die tijd te doemdenken over corona. Enerzijds omdat hij er bij werknemers de moed wil inhouden, anderzijds omdat er in crisissen ook altijd kansen zitten vervat. ‘Wie dezer dagen Pippi Langkous wil uitzenden, mag me altijd bellen’, zo zei hij al lachend in een recent interview.

2. Dedication

Bourlon behaalde indertijd een diploma wijsbegeerte en begon in de jaren tachtig zijn carrière bij de toenmalige BRT. Maar er bleek een volbloed ondernemer in hem te schuilen toen hij samen met onder meer spitsbroer Gert Verhulst hun bedrijf Studio 100 oprichtte.

Dat bedrijf ging uiteindelijk internationaal, en hoe: van coproducties in Duitsland, contracten met productiebedrijven in China tot internationale overnames. Maar dat engagement uit zich ook privé. Een bekend voorbeeld daarvan is zijn deelname aan de tv-quiz ‘De Slimste Mens ter Wereld’, waar hij als niet-quizzer de eindfinale bereikte. Dit door enerzijds goed het regelement/puntenverdeling te bestuderen en daarnaast ellenlange lijsten met weetjes te memoriseren.

3. Durf te falen

Zijn bedrijf is een internationaal succes, al lukte niet alles. Ooit gehoord van WIR3, de Duitse K3 van Studio 100? Ze verkochten 30.000 cd’s, een peulenschil in vergelijking met de ruim 5 miljoen die ‘onze’ K3 in België en Nederland over de toonbank deden gaan. Ook de Studio100-Flandria-rondvaarten bleken indertijd geen succes. Maar het succes dat ondernemen meebrengt, was die paar mislukkingen, volgens Bourlon, meer dan waard. “Succes is geen wiskunde. De formule die je altijd en overal door het dak doet gaan, bestaat niet”, stelt hij zelf.

4. Geef vertrouwen

Grootschalige boekhoudfraude bij Studio 100, gepleegd door een naaste en goede collega, deden hem twijfelen over de wijze waarop hij zijn bedrijf runde. Maar uiteindelijk veranderde het niet zoveel aan zijn omgang met collega’s. “We zullen altijd vrijheid en vertrouwen blijven geven”, zo luidt zijn voornemen. ‘We willen een cocon bieden voor creatieve mensen, waarin ze de kans krijgen om verantwoordelijkheid te nemen en open te bloeien.’

5. Blijf toegankelijk (en in beweging)

Als grote chef van een internationaal media-imperium is Bourlon een best toegankelijk iemand. Tijdens het vissen zou een man hem op een ochtend ooit hebben aangesproken dat – hoewel hij toegaf dat de gelijkenis treffend was - hij nooit de echte Hans Bourlon kon zijn. ‘Want de echte Hans Bourlon, die vist niet op zondagvoormiddag. Die bruncht dan op zijn kasteeldomein. En heeft een butler’, vond de man.

Nu ja, de echte Hans Bourlon komt met de fiets naar zijn werk, al is hij de laatste tijd ook meer en meer een wandelaar geworden. En die echte Hans Bourlon gaat met collega’s in het stoombad en is peter van een vluchteling. Van alle markten thuis dus.

(William Visterin) - Foto: Christophe De Muynck

3 september 2020
Anderen bekeken ook