Gesprekken voeren in moeilijke situaties met cursisten
by Syntra West
Als docent kan je in een situatie terecht komen waarbij je een moeilijk gesprek moet aangaan met een cursist. Hoe ga je daar nu mee om? Hoe begin je aan zo'n gesprek?
Verbale en non,-verbale communicatie: het belang van lichaamstaal, zeker als je voor groepen spreekt. Welke houding maakt dat ik zelfvertrouwen ervaar? Waar kan ik opletten als ik mensen wil meekrijgen in mijn verhaal?
Feedback/kritiek: als je een opmerking maakt, wanneer is dat feedback, wanneer wordt het als kritiek ervaren?
Hoe kun je iemand op een aanvaardbare manier op een fout wijzen?
Hoe ga je om met commentaar die je krijgt?
De 4 G’s: op een aanvaardbare manier feedback geven met oog voor het leerproces van de cursist.
Wat is een “moeilijk” gesprek? Wat belet je er soms van om feedback te geven? Wat speelt hier?
RET: Rationeel Emotieve training: je bewust worden van de gedachte die speelt als je een moeilijk gesprek aangaat. Wat maakt dat ik me zeker/onzeker voel? Hoe je gedachten sturen dat je rustig blijft bij gesprekken waar de belangen groot zijn.
Bespreking cases vanuit de werksituatie om tot een resultaatgerichte aanpak te komen.