241 courses: Sales

Bedrijfsleider

  • course by NHA Afstandsonderwijs
  • Online
IFBD

De anti-klaag workshop

  • by IFBD
Antwerp & Port of Antwerp and Ghent
962

Dinsdagochtend, 9.30 uur. Tijdens de wekelijkse teammeeting gaat uw sr. projectmanager Pierre wéér uit zijn dak. “Alwéér hebben ze hierboven de bal compleet misgeslagen,” briest hij. “Deadlines die totaal onrealistisch zijn, véél te weinig resources… Altijd hetzelfde liedje hier.” Daarna volgt de bekende klaagzang: over de jongere collega’s die volgens hem minder presteren, werk van bedenkelijke kwaliteit afleveren en vooral met hun telefoon bezig zijn. “Zelfs klanten klagen erover! En dat alles voor een hongerloon waarmee je amper je energiefactuur betaalt …”.

Het gezicht van Pierre staat op onweer. Hij is geïrriteerd, gefrustreerd – maar ook onzeker door uw stilzwijgen. U voelt de spanning in de groep stijgen. Collega’s kijken weg, sommigen zuchten zacht. En u? U schuift zonder in te grijpen door naar het volgende agendapunt.

DE ANTI-KLAAG WORKSHOP: ISOLEER EMOTIE VAN PROBLEEM

Notoire klagers hebben het nog nooit zo druk gehad. Ze klagen over de hoge werkdruk en het lage loon, over die onredelijke klanten en de veeleisende bazen, over de stijgende voedselprijzen en onze incompetente politici.  Maar het liefst klagen ze nog over ‘wat hebben ze hierboven nu weer bedacht’.  Deze chronisch ontevredenen hebben steeds op alles en iedereen commentaar en slagen erin de sfeer  te verpesten. Ongetwijfeld lopen ze ook in uw organisatie rond...

ONGECONTROLEERD KLAGEN KAN EEN COMPLEET SAMENWERKINGSVERBAND TOT STILSTAND BRENGEN!

In deze workshop nemen wij u mee op expeditie langs de zeurende, zanikende en zwartkijkende medewerker, collega of manager. Hoe kan het toch dat sommige mensen zo chronisch ontevreden zijn? Waarom slepen zij dat mee naar onze werkvloer en weer mee terug naar huis? En wat kunt u daar concreet aan doen? Hoe zorgt u ervoor dat dwangmatig klagen uit uw bedrijf verdwijnt? Dat notoire klagers gestopt worden? Klagen hoort nu eenmaal bij de mens, maar klagen is een verzamelbegrip. Soms is klagen terecht én goed, maar meestal is het nefast voor het team. Zeuren om te zeuren en klagen om te klagen is echter een ongeoorloofde vorm van klaaggedrag: complete samenwerkingsverbanden hebben er onder te lijden en veranderprojecten worden gesaboteerd. In haar meest destructieve vorm gaat collectief en chronisch klagen ten koste van de output, productiviteit en winst. Gelukkig is het heel snel en praktisch aan te pakken…

WAT IS HET GEHEIM VAN SAMENWERKING?

Klagen om het klagen begint bij het individu. Maar vandaag maakt elk individu deel uit van een team. De kracht van een team ligt volledig in de samenwerking. En net hier schuilt het gevaar. Want binnen groepen conformeren individuen zich. Ze kijken om zich heen en passen zich aan. Wanneer klagen binnen de groep de norm lijkt te zijn, wordt dit gedrag snel overgenomen. Het geheim van samenwerking ligt hem echter in erkennen, herkennen en bekennen. Wanneer individuen binnen een groep elkaar afrekenen op ongewenst klaaggedrag en de leider dit ‘collectief corrigeren’ omarmt, neemt de kracht van het team ook toe.

HOE VERGROOT U HET PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN VAN EEN TEAM?

Het individu wil best veranderen maar niet veranderd worden. Chronisch en ondoelmatig klagen wordt nu juist aangewakkerd als het ongecontroleerd haar gang kan gaan. Maar ook al zijn alle randvoorwaarden in kaart gebracht en staat het doel helder voor de geest, niets is volmaakt. De mens is veranderlijk en wispelturig. Een team is pas werkelijk een team als problemen worden gezien als iets onvermijdelijks. Pas als het wijzen naar elkaar, de omstandigheden of de baas verdwijnt, kan het echte werken beginnen. De kracht van anti-klagen vindt u in het collectief: horizontaal, verticaal en diagonaal anti-klagen legt de pijn daar waar die hoort: bij de veroorzaker.

VERMINDER HET GEKLAAG OP DE WERKVLOER MET ANTI-KLAGEN!

Met de kracht van anti-klagen veegt u de vloer aan met notoire zware klagers! Waarom zou het normaal zijn om negatief gedrag de overhand te laten krijgen? Wat is de (onderlinge) rol van de medewerker op de vloer? Hoe staat u daarin als manager en leider? Door het probleemoplossend vermogen van uw team te vergroten (met behulp van de Probleem Analyse Checklist of PAC©), kunt u ongecontroleerd klaaggedrag in de kiem smoren. Emotie wordt gescheiden van probleem en het probleem wordt helder, precies en overzichtelijk in kaart gebracht. Op de werkvloer kunnen de medewerkers zich weer bezighouden met wat echt telt en u krijgt als manager de hamerstukken terug op tafel. Uw eigen besluitvaardigheid doet de rest.

 

Klik op de link naar de IFBD-webpagina voor het detailprogramma in de folder.
Per extra deelnemer aan een open, klassikaal programma ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).

Antwerp & Port of Antwerp € 962(Incl.VAT) More info
Ghent € 962(Incl.VAT) More info
Ghent € 962(Incl.VAT) More info
Antwerp & Port of Antwerp € 962(Incl.VAT) More info

This course is eligible for

KMO portefeuille (Flanders)