Ontslagen worden
Vorige

1 van 195

Volgende
Volgend artikel:

Dit woord is taboe op jouw cv

8 op de 10 ontslagen werknemers IJsboerke hebben opnieuw werk

89 van de 113 werknemers die begin 2013 ontslagen werden bij IJsboerke volgden outplacement.
Begin 2013 stapten 89 van de 113 ontslagen werknemers bij IJsboerke in een outplacementtraject. Na zes maanden had 70 procent van hen een nieuwe job. Inmiddels is 81 procent van de begeleide werknemers opnieuw aan de slag.
89 van de 113 werknemers die begin 2013 ontslagen werden bij IJsboerke volgden outplacement.

In februari 2013 nam ijsproducent Glacio uit Beerse de bekende ijsmaker IJsboerke uit het naburige Tielen over. 225 jobs werden zo gered, maar bij de overname verloren ook 113 mensen hun baan. De meeste ontslagen vielen bij de huis-aan-huisverkopers. Uiteindelijk maakten 89 werknemers gebruik van het aangeboden outplacementtraject om een nieuwe job te vinden.

Na zes maanden had 70 procent van de begeleide werknemers die beet. Inmiddels is dat al 81 procent. Volgens Johan Maes van outplacementkantoor Hura heeft dat te maken met de manier waarop zijn kantoor het outplacement aangepakt heeft. “De eerste reactie bij veel werknemers was ‘laat me gerust’. Ze wilden tot rust komen na een turbulente periode. Daarom hebben we in het begin vooral geluisterd: wat hebben ze meegemaakt, welke impact heeft dat gehad, hoe zien ze de komende maanden?”

Competenties in kaart

Wat Hura wel deed, was de competenties van de ex-werknemers van IJsboerke in kaart brengen. “De meesten vonden dat een leuke oefening. Logisch, het doet deugd om te zien wat je kunt”, zegt Johan Maes. “We voelden de motivatie groeien. Om dezelfde reden hebben sommige ex-werknemers korte opleidingen gevolgd, zoals die tot heftruckchauffeur. Dat zijn belangrijke successen voor wie zijn job net verloren heeft.”

Na een week of vijf merkte Johan Maes dat het bij velen begon te kriebelen. “Ze wilden opnieuw aan het werk. Op dat moment zocht Eismann, een concurrent van IJsboerke, nieuwe medewerkers.”

Omdat Hura meer wou zijn dan een doorgeefluik van namen en adressen is het met Eismann rond de tafel gaan zitten. “We hebben hen gewezen op de verschillen in bedrijfscultuur, in verloning, op de sterke band die de ex-werknemers met het merk IJsboerke hadden opgebouwd”, vertelt Johan Maes.

Blijven opvolgen

Op basis van die gesprekken heeft Eismann een presentatie gegeven. Daarna hebben 22 werknemers uit het outplacementtraject de overstap gemaakt. “We zijn die blijven opvolgen, ook na hun overstap”, aldus Johan Maes. “Bij Eismann moeten de chauffeurs immers niet alleen leveren maar ook verkopen. Momenteel zijn nog altijd 18 ex-werknemers van IJsboerke bij Eismann aan de slag.”

Met de interimkantoren die interesse hadden om de ex-werknemers van IJsboerke aan een nieuwe job te helpen, doorliep Hura een gelijkaardig proces. “We zaten steeds mee rond de tafel, plaatsten de werkzoekenden centraal en ontwikkelden samen een heldere visie op de arbeidsmarkt en wat vandaag nodig is om een nieuwe job te vinden. Ook als iemand werk gevonden had, bleven we in contact.”

De ex-werknemers van IJsboerke die via Hura een nieuwe job hebben gevonden, werken inmiddels in diverse sectoren en bedrijven. “Er zijn chauffeurs naar Eismann vetrokken, maar er zijn er ook die nu werken als rayonverantwoordelijke in een supermarkt. Iemand die zijn passie voor auto’s gevolgd heeft, werkt nu als showroomverkoper. Eén persoon heeft zich zelfs herschoold tot webdesigner en daar een job mee gevonden”, aldus Johan Maes.

(wv) – Foto: gva.be 

25 april 2014
Anderen bekeken ook