5 voordelen van virtuele jobbeurzen voor rekruteerders.

Een goede voorbereiding is het halve werk, ook als je deelneemt aan een virtuele jobbeurs...

Delen

Covid-19 heeft de organisatie van virtuele jobbeurzen in een stroomversnelling gebracht. Rekruteerders konden plots geen live-sollicitaties meer afnemen en moesten overschakelen naar video-interviews. Daar waar ze bijkomend rekenden op een deelname aan fysieke jobbeurzen om in één klap tal van kandidaten te screenen, was de annulering hiervan een streep door de rekening. De oplossing bestond al, maar wint nu duidelijk aan populariteit: virtuele jobbeurzen. 

5 voordelen op een rijtje

1. Als werkgever laad je alle openstaande vacatures op in het beursplatform, kandidaten laden op voorhand hun cv op. Het systeem gaat automatisch door al deze data en matcht jouw bedrijf met de juiste kandidaten nog voor je ze ontmoet hebt. Zo kan je efficiënter te werk gaan wanneer de beurs start.

2. Je verliest geen tijd in het verkeer of met het opbouwen van je fysieke beursstand. Je neemt deel vanuit je eigen kantoor. Bovendien worden je gesprekken niet onderbroken (of afgeluisterd) door andere aanwezigen.

3. Kandidaten kunnen op voorhand een interview aanvragen en een tijdstip kiezen, waardoor je deelname als werkgever een pak gestroomlijnder verloopt.

4. Je kan alle opgeladen profielen van kandidaten raadplegen, niet enkel van diegenen die effectief je virtuele ‘stand’ bezocht hebben. Op die manier kan je nadien nog gaan grasduinen naar potentiële kandidaten en mis je geen enkel talent.

5. Waar je bij een live-gesprek zoveel mogelijk moet capteren en nota’s nemen, kan je de online gesprekken tijdens de virtuele jobbeurs achteraf herbekijken en downloaden. Het laat je toe om ook de mening van je collega’s te vragen over bepaalde kandidaten door hen de video te tonen.

Een goede voorbereiding is het halve werk, ook als je deelneemt aan een virtuele jobbeurs

  • Zorg dat je virtuele ‘stand’ helemaal op punt staat voor de beurs start. Je logo toevoegen is één ding, maar zorg ook voor een aantrekkelijke introtekst die kandidaten triggert om in contact te treden. Laad al je openstaande vacatures op en zorg dat ook die teksten overtuigen om te solliciteren. Heb je een bedrijfsvideo die een kijk achter de schermen biedt of werknemers aan het woord laat, toon die dan zeker! Hoe meer informatie je laat zien over jouw bedrijf als werkgever, hoe meer kandidaten interesse zullen hebben.
  • Maak je huiswerk vooraf: op welke openstaande vacatures wil je de focus leggen? Over welke competenties moet een kandidaat beschikken? Welke waarden wil je terugvinden bij kandidaten? Maak in principe dezelfde voorbereiding als voor een persoonlijk sollicitatiegesprek. Dan ga je goed voorbereid de beurs aan.
  • Last but not least, (het klinkt logisch, maar toch): check op voorhand of je computer perfect werkt. Controleer of je internetverbinding stabiel is, of je netwerk een videogesprek aankan en of je camera en microfoon werken.

Maikel Van Geert, Product Manager Job Events bij Jobat

Meer artikels.