Basisopleiding industriële elektriciteit
- opleiding door Syntra Antwerpen & Vlaams-Brabant
- Mechelen, Antwerpen & Haven, Leuven
De module is erkend voor 7 kredietpunten (7 uur) en valt onder thema 3.
Belangrijk: vanaf 22/08/2020 is het niet meer toegelaten om twee keer dezelfde opleiding te volgen in een traject van 35 uren. Let hierop bij het boeken van een opleiding.
Ben je bestuurder met een rijbewijs C of D, dan moet je naast het gewone rijbewijs ook over een basiskwalificatie vakbekwaamheid (CODE 95) beschikken als je bezoldigd vervoer (goederen of personen) wil uitvoeren. Om deze vakbekwaamheid te behouden, moet je elke 5 jaar 35 uren nascholing volgen.
Deze reglementering geldt in alle Europese lidstaten.
Vanaf de 2de cyclus mogen de onderwerpen van de nascholingen niet meer vrij gekozen worden, maar moet je uit elk van de 3 verplichte thema’s minstens 1 module volgen.
Thema 1 Nascholing in rationeel rijden:
Thema 2 Toepassen van de voorschriften:
Thema 3 Gezondheid, verkeers- en milieuveiligheid, dienstverlening en logistiek:
Er geldt ook de verplichting voor elke chauffeur om tijdens de 35u nascholing minimaal 3u effectief te rijden op de openbare weg (Eco-drive of Defensief rijden).
Attesten
Na de opleiding registreren wij je deelname in Cronos, de database van MOW.
Je kan via “Mijn burgerprofiel” zelf controleren welke modules je volgde en door de opleidingsverstrekker werden geregistreerd.
https://www.vlaanderen.be/rijbewijs-c-of-d-voor-vrachtwagen-bus-of-autocar/vakbekwaamheid-voor-rijbewijs-c-en-d.
De individuele attesten worden slechts op uitdrukkelijk verzoek elektronisch doorgestuurd (niet meer op papier). Enkel voor buitenlandse chauffeurs wordt hier een uitzondering op gemaakt, vermits zij “Mijn burgerprofiel” niet kunnen consulteren.
Om de nascholing te mogen volgen, moet je op je rijbewijs over de CODE 95 te beschikken. Dit kan je controleren in kolom 12 op de achterzijde van je rijbewijs.
Breng zeker je rijbewijs mee de dag van de opleiding.
Door een verkeerd manoeuvre of een dodehoekongeval ontstaat vaak schade aan de vrachtwagen of de bus (om van het eventuele persoonlijk leed nog niet te spreken). De gemiddelde schade voor het bedrijf loopt al snel op boven de €2.500.
Veel manoeuvreerschades kunnen eenvoudig vermeden worden indien de chauffeur voldoende aandacht schenkt aan de risico's die een dodehoek met zich meebrengt. Tijdens deze opleiding werken we aan de bewustwording van de gevaren en de risico's. Het begrip 'routine' en het gevolg voor manoeuvreerfouten maakt deel uit van deze opleiding.
De module valt onder thema 3 en geldt voor 7u of kredietpunten.