Dag 1| 30 januari 2026: de fundamenten van DNA-V
- Introductie van het DNA-V-model en de kernprincipes van ACT (Acceptance and Commitment Therapy)
- Onderbouwing van het DNA-V-model vanuit onder meer het functionele contextualisme, de evolutionaire en positieve psychologie en gedragsmanagement
- Wat is de doelstelling van een DNA-V-begeleiding?
- Van theorie naar praktijk: hoe kun je de DNA-V-bril toepassen op gedrag binnen een bepaalde context?
Dag 2 | 13 februari 2026: waarden, vitaliteit en groeimindset
- Wat zijn waarden en vitaliteit in de kindertijd en adolescentie?
- Hoe kun je samen deze waarden en vitaliteit ontdekken?
- Hoe is het DNA-V-model gelinkt aan principes rond groeimindset en het ABC van motivatie?
- 'Discoverer’ ontdekken, leren en ervaren
Dag 3 | 27 februari 2026: aandacht en innerlijke zelfspraak
- ‘Noticer’
- Oefenen met stilstaan en aanwezig blijven
- Je cliënt leren stilstaan, opmerken en aanwezig zijn
- ‘Advisor’
- Wat is de functie en impact van onze innerlijke zelfspraak?
- Hoe kun je meer flexibiliteit brengen in het denken van kinderen en jongeren?
Dag 4 | 13 maart 2026: zelfbeeld en sociaal inzicht
- ‘Self-view’ (zelfbeeld)
- De impact van een zelfbeeld
- Een ruimer perspectief op zelf innemen
- Zelf-compassie ervaren en toepassen
- ‘Social-view’ (sociaal inzicht)
- De invloed van sociaal inzicht op het gedrag van kinderen en jongeren
- Hoe ondersteun je kinderen en jongeren in het aangaan van relaties?
Dag 5 | 27 maart 2026: verbinding en integratie
- Werken met de omgeving van je cliënt: hoe kan het DNA-V-model jou ondersteunen in het betrekken van ouders/school?
- De therapeutische relatie:
- Grondhouding en ervaren
- Hoe kijken naar jezelf in de begeleiding van kinderen en jongeren?
- Van theorie naar praktijk: integratie van al de voorgaande stappen
Aanbevolen literatuur voor deze opleiding Hayes, L. L., & Ciarrochi, J. (2019). R
uimte om te groeien: Help jongeren omgaan met hun emoties, doelen bereiken en zich verbinden met anderen met behulp van ACT en positieve psychologie (vert. Yvonne de Swart). Amsterdam: SWP Uitgeverij B.V. (oorspr. uitg. 2015). 368 pag. ISBN 978-9088508684
Gillard, D., & Grindle, C. (2025).
Wetenschap over welbevinden van kinderen: Praktische lessen om kinderen op de basisschool te ondersteunen. Amsterdam: SWP. ISBN 978-9085603665