Aangeboden door CM (Christelijke Mutualiteit)

“Elke week lees je mooie complimentjes”

Als Service Center Consulent is Nele het eerstelijnscontact voor leden van het CM Gezondheidsfonds die een vraag hebben. Via mail of telefonisch maakt ze hen wegwijs in het brede aanbod van de grootste mutualiteit van het land. “De maatschappelijke impact, warme sfeer en opleidingsmogelijkheden maken mijn job zo mooi.”

Nele Deconinck (41) uit Oostende, mama van twee tieners, ging na twintig jaar als leerkracht Frans en godsdienst op zoek naar een nieuwe professionele uitdaging. “Ik had het gevoel dat er nog een hele wereld was buiten het onderwijs, een wereld die ik wou ontdekken”, vertelt ze. “Het idee bleef hangen en ik maakte de sprong. Daarvoor had ik wel goed nagedacht over wat voor wereld ik wou instappen. Dat moest een job zijn met veel sociaal contact, waarbij ik iets kon betekenen voor mensen, in een team met andere collega’s.”

Neles zus werkte jarenlang voor Kazou, de jeugddienst van CM. Zij maakte Nele warm voor CM. “Mijn zus was altijd heel positief over de sfeer op het werk en de manier waarop CM haar medewerkers benadert. Dat vind ik heel belangrijk. Ik wil trots kunnen zijn op mijn werk. Daarnaast wilde ik graag voor een grote, professionele organisatie werken, omdat je daar naar mijn gevoel meer richtingen uit kunt gaan. Ik hield de vacatures van CM in het oog en toen ik zag dat ze Service Center Consulenten zochten, vielen de puzzelstukjes in elkaar.”

Ook zin in een job met een maatschappelijke impact, een warme sfeer en opleidingsmogelijkheden? Ontdek de jobs bij CM hier!

Eerstelijnscontact

Een Service Center Consulent bij CM heeft drie hoofdtaken: mailverwerking, telefonie en de administratieve verwerking van dossiers. “Wij zijn de mensen die de telefoon opnemen of e-mail beantwoorden wanneer een lid een vraag heeft”, legt Nele uit. “Die vragen kunnen gaan over gezondheidszorg, vervangingsinkomen, hospitalisatieverzekeringen, noem maar op. Ons werkveld is enorm breed. Om de vragen te beantwoorden, moet je thuis zijn in alle domeinen van CM. Die uitdaging houdt je scherp.”

Die verschillende domeinen zijn één aspect van wat Nele boeiend vindt aan haar job. De grote diversiteit aan de mensen die contact opnemen, is nog een factor. “Alle mensen uit de maatschappij bellen naar CM”, zegt ze. “Sommige mensen stellen heel ruime hulpvragen, omdat ze door het bos de bomen niet meer zien. Dan help je hen stap voor stap. Anderen hebben alles al uitgepluisd en willen alleen nog een paar puntjes op de i zetten. Je past je continu aan en leert aanvoelen welke extra ondersteuning ze nodig hebben. Achteraf zijn ze altijd blij dat je hen kon helpen, en bedanken ze je voor het luisteren en verduidelijken. Tevreden leden, dat is waar ik het voor doe.”

Vooruit, in alle richtingen

Nele ging bewust op zoek naar een professionele organisatie waar ze een goede opleiding zou krijgen en voortdurend bijscholingen zou kunnen volgen. Ook dat vindt ze terug bij CM. “Vijf maanden lang volgde ik de campusopleiding van CM. Eén à twee dagen in de week ga je naar de campus, waar je uitleg krijgt over alle domeinen. Daarnaast volg je bij het Service Center de gesprekken van je meter of peter mee, tot je zelf kunt antwoorden – en je peter of meter met jou meeluistert. Het hele traject is heel degelijk georganiseerd, en het is fijn dat je voelt dat er tijd voor je wordt vrijgemaakt. Ook daarna volg je voortdurend bijscholingen en opfrissingen. In de toekomst zou ik graag een actieve rol spelen bij het opleiden van nieuwe collega’s. Dat blijft de leerkracht in mij (lacht).”

Als de consulenten geen pasklaar antwoord hebben, bijvoorbeeld bij een complex dossier of complexe wetgeving, kunnen ze altijd terecht bij hun team of bij experten van CM. “De collega-consulenten hebben verschillende leeftijden en achtergronden”, aldus Nele. “We hebben een goede band met elkaar. Sommige mensen staan al tientallen jaren in het vak en anderen nog maar pas. Je voelt dat iedereen elkaar begeleidt en bereid is om te helpen. Dat is heel leuk. We hebben ook plezier tussendoor. Het is precies de warme sfeer waar mijn zus over vertelde.”

CM (Christelijke Mutualiteit): 3 jobs
Voeg je CV toe
Jobs voor jou zal je betere jobs suggereren gebaseerd op je opleiding, vaardigheden en werkervaring.

Ontvang per mail jobs op maat

Ontvang nieuwe 'CM (Christelijke Mutualiteit)' jobs meteen in je mailbox.