933 formations: TIC

ABIS

Soft skills voor IT-medewerkers

  • par ABIS
En ligne
3.328

Steeds meer zoekt de IT-sector medewerkers die naast hun technische competenties aardig zijn in de "soft skills". Uitdagingen zijn bijvoorbeeld:

  • Efficiënt communiceren, inhoudelijk én relationeel
  • Het beheren van de technische uitwisseling maar ook de wijze van samenwerken en het teamgevoel met het oog op het vestigen van goede werkrelaties
  • Een constructieve feedback kunnen geven, zonder te kwetsen
  • Durven opkomen voor de juiste oplossingen naar de klant toe en daar op respectvolle, klantgerichte wijze kunnen over discussiëren
  • Onderhandelen naar een onderling werkbare oplossing toe met aandacht voor de lange termijn relatie
  • Vlot in team kunnen werken, durven spreken en elkaar aan het woord laten en coachend bevragen
  • Symptomen van nakende conflicten herkennen en verdere escalatie voorkomen

Wij bieden u een portfolio van 5 dagen rond soft skills aan, met de volgende thema's:

Dag 1: Communicatie (zie ook Communicatievaardigheden voor de technische professional)

Dag 2: Behoefte-analyse en klantgerichtheid

Dag 3: Presentatie-technieken

Dag 4: Werken in een team

Dag 5: Omgaan met conflicten en belangen

Deze thema's kunnen apart geselecteerd worden, of u kan er een pakket mee samenstellen van 1,2,3,4, of 5 dagen, geheel volgens uw behoefte. U kan deze dagen ook verspreid in de tijd aanbieden, om uw personeel niet te lang uit de productie weg te halen.

Wanneer u interesse hebt in dit pakket workshops, zijn we graag beschikbaar om met u rond de tafel te gaan zitten en een project op maat voor u uit te werken.

  • Communicatie

    Optimaal communiceren binnen een ICT-project

    • Actief luisteren
    • Constructieve feedback geven en ontvangen
    • Zich durven uitdrukken
  • Behoeftenanalyse en klantgerichtheid

    Van behoefte tot project:

    • De klant ontmoeten/de behoeften van de klant analyseren
    • Klantgericht denken en communiceren: oog blijven hebben voor de behoeften en het standpunt van de klant tijdens het ontwikkelproject
  • Presentatie-technieken
    • Ideeën gestructureerd vlot voorstellen aan de klant(en)
    • Structuur van een presentatie
    • Wijze van communiceren en lichaamstaal
    • Positionering in de ruimte
    • Gebruik van didactische hulpmiddelen
  • Werken in een team
    • Dynamieken binnen een team herkennen en begeleiden
    • Evenwicht bewaren tussen de elementen inhoud, werkwijze en relatie binnen een team
    • Hoe beïnvloeden teamleden elkaar
    • Jezelf durven uitdrukken tijdens werkoverleg coachend luisteren naar anderen
    • Een team samenstellen
  • Omgaan met conflicten en belangen
    • Wat zijn conflicten? In welke situaties ontwikkelen gesprekken of onderhandelingen zich tot conflicten?
    • De prijs van een conflict
    • Escalerend gedrag, de-escalerend gedrag
    • Je conflictstijl, stijlflexibiliteit

De te leren principes worden ervaringsgericht geoefend met een duidelijke de-briefing. Zo worden de geoefende vaardigheden met inzicht verankerd. Een compacte portfolio met praktische fiches die gemakkelijk in de werksituatie geraadpleegd kunnen worden, vervolledigt de leerervaring

Een interactieve, live training - gegeven in een fysiek klaslokaal of online, of in een hybride vorm.

Er is geen bijzondere voorkennis nodig.

En ligne € 3.328(TVA incluse) S'inscrire

Ontwikkelaars, technische en functionele analisten, projectleiders- en managers