328 courses: Marketing & communication

Efficiënt netwerken

  • course by Syntra Antwerpen & Vlaams-Brabant
  • Antwerp & Port of Antwerp

Storytelling

  • course by Syntra Antwerpen & Vlaams-Brabant
  • Antwerp & Port of Antwerp
NCOI Learning

Opleiding | Productmanagement

  • by NCOI Learning
Vilvoorde - Zaventem and Antwerp & Port of Antwerp

Klaar voor meer voldoening en succes als productmanager?

  • Leer stapsgewijs hoe je producten en diensten lanceert en beheert
  • Scoor betere resultaten en een hogere klantentevredenheid
  • Versterk je zelfvertrouwen en krijg meer voldoening in je job

Nr.1 Opleiding voor productmanagers in België | Gevolgd door meer dan 700 productmanagers | Tevredenheidsscore 9/10

Heb je dat ook al meegemaakt?

  • Je lanceert vol enthousiasme een nieuw product. Maar je klanten lijken niet happig.
  • Je steekt al je energie in ingrijpende verbeteringen aan je dienstenportfolio. Maar de verkoopcijfers blijven laag.
  • Je hebt torenhoge verwachtingen over je nieuwe productstrategie. Maar je moet je nu verantwoorden bij je manager over de tegenvallende resultaten.

Het maakt je onzeker, en je begint te twijfelen aan je eigen kunnen. Je hebt geen idee waarom het niet werkt. En vooral: je mist de houvast om het tij te doen keren.

Word een succesvol productmanager in 6 dagen

Het zou niet mogen dat je al je energie steekt in producten of diensten die niet renderen. Elke productmanager verdient het om de ins en outs van productmanagement te leren kennen. Daarom is de Productmanagement: Opleiding je op het lijf geschreven. Je hebt recht op deze kennis en expertise, zodat je zelfzeker en succesvol kan zijn in je vak als productmanager.

Om succesvolle producten en diensten te creëren heb je de juiste methodiek nodig. Wij geven je een stappenplan voor succesvol productmanagement. Elke opleidingsdag accelereer je je kennis en word je meer bedreven. 

Na zes dagen training heb je de methodiek in de vingers. Je neemt de juiste beslissingen op basis van de juiste data. Je ontwikkelt sterke productplannen. Daarmee overtuig je je klanten én je interne organisatie.

De perfecte product-mindset voor meer resultaat

Bij de Productmanagement: Opleiding ben je in de handen van topdocenten met een indrukwekkend parcours en ervaring in marketing en productmanagement, groei en innovatie.

Meer dan 700 productmanagers namen al deel. De opleiding versterkte hun expertise en vertrouwen. Deelnemers verbeterden hun productstrategie en zagen de tevredenheid van hun klanten merkbaar verbeteren.


  • Je beheerst de belangrijkste methoden en tools om producten te innoveren, te lanceren en te managen.
  • Je leert stapsgewijs een sterk productplan opstellen, zowel intern als extern.
  • Je kan een sterk budget en businessplan opstellen en beheren.
  • Je neemt de juiste beslissingen op basis van relevante data en metrics.
  • Je presenteert overtuigend en leert hoe je stakeholders voor je wint.

Zesdaags leertraject in Productmanagement

Dag 1

1. De rol van productmanagement

  • De rollen van productmanagers
  • De productmanager in de organisatie (organogram)
  • De Value Chain (Porter) bepaalt de rol van de productmanager
  • De vaardigheden van productmanagers
  • Conclusie: de strategische businesswaarde van productmanagement

2. Strategisch productmanagement

a. Strategische planning
  • Het strategisch planningsproces
  • Van masterplan naar functionele planning
b. Strategische context voor productmanagement: het framework voor de productmanager
  • Het analyseren en sturen van de strategische context
  • De organisatie als groeistrategie (de service profit chain analyse): van interne naar externe service
  • Waarden, missie en visie als strategisch kader
  • Het concept van de ‘Big, Hairy, Audacious Goal’ op productniveau (Jim Collins)
  • Het bestaande businessmodel als startsituatie 
c. Waardestrategie: het start bij waardecreatie en differentiatie
  • Het bepalen van de businessdefinitie
  • Het bepalen van de ‘distinctive competence’ van het product (12-cell matrix)
  • Waardestrategie
    • Het bepalen van je waardestrategie: operational excellence, productleiderschap en customer intimacy
    • De waardestrategie van concurrenten
    • Het jaarlijks bijsturen van je waardestrategie
    • De strategie van de ‘maverick company’
    • Van waardestrategie naar merkstrategie, communicatiestrategie, salesstrategie, prijszetting, channelstrategie en naar concrete optimalisaties en planning
  • De waardestrategie en de 5 mogelijke marktbenaderingen

 

Dag 2

d. Portfoliomanagement: realiseren van meer groeipotentieel en marktaandeel door portfoliomanagement
  • Product-marktcombinaties bepalen: Segmentaties - Productcategorisering
  • Bepalen van de financiële portfoliowaarde, waarde van de portfolio op de markt en waarde tegenover concurrenten
  • Managen van de productlevenscyclus
  • De adoptiecurve van Rogers
  • Ontwikkelen van een juiste portfoliostrategie per product-marktcombinatie: defensieve, offensieve, experimentele en contractieve strategieën
  • Het huidig groeipotentieel in kaart: kan ik groeien en hoeveel?
  • Strategisch sturen van innovatiestrategie vanuit de portfolioanalyse
e. Concurrentieanalyse: hogere marktoriëntatie door betere kennis van concurrenten
  • De markt als context voor concurrentie: DEPEST-analyse. 
  • Het landschap van de onderneming en concurrentie in kaart brengen
  • Het vijfkrachtenmodel van Porter als context
  • Customer value mapping van je concurrenten en prijszetting
  • Productstrategie op basis van competitive benchmarking
  • Commoditisering door concurrenten
f. Klantenanalyse: hogere marktoriëntatie door betere klantinzichten
  • Hoe focusgroepen organiseren
  • Segmentatie
  • PMC-analyse naar aantal klanten
  • Klantentrouw en recurrente omzetten analyseren
  • Share-of-walletstrategie
  • Risicospreiding verbeteren
  • CRM-strategie: van klanteninzicht naar omzetverhoging, margeverbetering en hogere klanttevredenheid
  • Relatiebeleid
g. Strategiebepaling per product: actieplan en doelstellingen
  • SWOT als conclusie, niet als analyse!
  • Generieke groeistrategieën
  • Strategiebeslissingen voor elk product op basis van Ansoff-model
  • CODE-strategie als basis voor actieplan
  • Concrete productplanning: uitschrijven van strategische acties, bepalen van KPI’s en budgettering van acties

 

Dag 3

Effectief invloed uitoefenen en belangen verdedigen binnen de organisatie

Om als productmanager succesvol te zijn, is het van belang om goed te kunnen overtuigen, invloed uit te oefenen en verschillende belangen te verdedigen. Het is immers vaak schipperen tussen de belangen van verschillende partijen binnen de organisatie: finance legt andere accenten dan sales, de prioriteiten van marketing liggen elders dan die van productie …

Hoe formuleer je je belangen en overtuig je anderen zonder in conflict te gaan? En hoe breng je de belangen van de verschillende partijen in kaart? Meer nog, hoe los je ze zo maximaal mogelijk in?

  • Beïnvloeden binnen je job als productmanager
  • Eigen belangen optimaal formuleren
  • Verschillende stappen van het beïnvloedingsproces
  • Je persoonlijke beïnvloedingsstijl met de kwaliteiten en valkuilen kennen
  • Strategieën om te beïnvloeden en je impact te vergroten
  • Beïnvloedingsvaardigheden ontwikkelen en in de praktijk toepassen
  • Moeilijkheden en vereisten om te kunnen beïnvloeden
  • Onderhandelen en beïnvloeden: tips en trucs
  • Omgaan met weerstand 

 

Dag 4

Innovatie als motor van nieuwe portfolio-, service- en productdifferentiatie

1. Strategisch richten van innovatie

  • Het innovatiestrategiemodel
  • De innovatiematrix
  • Service design
  • Strategische innovatie

2. Het innovatievermogen

  • Verbeteren van het innovatievermogen
  • Intrinsieke spanningen bij innovatie managen

3. Klanten inzetten tot het vinden van innovatieve ideeën

  • Blue ocean-technieken
  • Personas, customer journey, super promotors

4. Het kiezen van de juiste innovaties

  • Business roadmapping
  • Het waardepropositiemodel als leidraad

5. Innovatie met partnerships

  • Vijf graden van cocreatie
  • Open innovatie

6. Het interne innovatieproces gestructureerd managen

  • Het stage gate-model
  • Lean innovatie

 

Dag 5

1. Opportunity scanning: waar kan je nieuwe opportuniteiten gaan zoeken?

  • Ruime opportuniteiten voor het product: een blik op de onderneming in haar algemene zakelijke omgeving
  • Categorieën van innovatie (incrementeel versus doorbraak)
  • Het belang van opportunity scanning
  • Innovatie en organisatiecultuur: blokkerende en stimulerende krachten
  • Inspelen op de mix van strategieën in je organisatie

2. Het innovatieve proces: de ideefunnel up-to-date houden en beheren

a. Focussen
  • Een duidelijke probleemstelling als basis
  • Ondersteunende vragen om te focussen
b. Ideeën verzamelen
  • De creatieve attitude
  • De juiste vragen stellen
c. Convergeren en selecteren: de beste keuze
  • Het maken van een projectfiche
  • Wat is een goed idee? Voorbeelden van selectiecriteria en uitwerking van eigen criteria
  • Het selectieproces
d. Evalueren: trends en strategie
  • Verfijnen en bijschaven
  • Strategische keuzes controleren
  • Trends vinden
  • Omgaan met wijzigende trends en herfocussen
e. Uitvoeren: het stage gate-proces en discovery driven planning
  • Risico’s van de stage gate
  • Go/no go momenten in het planningproces
  • Projectmatige uitwerking
  • Een template als basis voor het eigen proces

3. De evaluatie van het proces

  • Hoe meet je het succes?
  • Welke cijfers ondersteunen je volgend idee?

 

Dag 6 (voormiddag)

1. De inhoud van de businesscase

  • Strategische argumenten
  • Economische voordelen
  • Haalbaarheid
  • Financiële kerncijfers voor investeringsanalyse
  • Oefening op basis van een businesscasetemplate

2. De structuur van de businesscase

Hoe pas je de structuur van de businesscase aan het publiek en aan de omstandigheden waarin je de businesscase brengt aan?

 

Dag 6 (namiddag)

Merk- en communicatiestrategie voor productmanagement

1. Merkstrategie

a. Positionering
  • Merkwaarde: Brand equity-profielen voor productbedrijven - Merkeffectiviteit bij dienstenbedrijven
  • Merkidentiteit
  • Het imago en verschillende domeinen van differentiërende merkassociaties
  • Positionering: bepalen van je breinpositie en je kernboodschappen
    • Categorisering: prototypepositionering door ‘first mover advantage’
    • Differentiatie op basis van positioneringsmatrix en 12-cell matrix
    • Positioneringsprincipes en -strategieën
    • Van positionering naar propositie
b. Merkarchitectuur
  • Mogelijke merkstructuren (Olins) en de gradaties van endorsed branding (Aaker)

2. Communicatiestrategie

a. Communicatieplanning
  • 3 communicatieniveaus: corporate, markt- en productcommunicatie
  • Paid, owned en earned media
  • Geïntegreerde communicatie met fysieke en digitale touchpoints
  • Brand equity concept en communicatieflows
  • Tactische communicatieplanning met het brand equity model
  • Tactisch communicatieplanningmodel: meten van merkaanwezigheid
b. Sneller lanceren
  • Sneller lanceren met het ACCTO-model

Vilvoorde - Zaventem More info
Antwerp & Port of Antwerp More info

Teachers

Geert Vanhees

This course is eligible for

KMO portefeuille (Flanders) Vlaams opleidingsverlof (VOV)