Stress doet kwart werknemers naar snoep grijpen
We snoepen te veel op het werk. Moest fruit gratis of goedkoop zijn, zouden 6 op de 10 werknemers daar gebruik van maken om een gezonde snack te eten.
In de meeste jobaanbiedingen proberen werkgevers toekomstige medewerkers te overtuigen door een ‘marktconforme verloning’ aan te bieden. Het idee op zich lijkt vanzelfsprekend, maar is het in de praktijk niet.
Volgens Damien Van der Stichele, lead consultant strategic reward bij HR & Well-being-partner Attentia, is het om te beginnen essentieel dat bedrijven hun verloning grondig analyseren ten opzichte van de markt. Op die manier heeft men zicht op de gangbare lonen uit de sector. “Bedrijven kunnen via een analyse bijvoorbeeld te weten komen hoeveel concurrenten hun medewerkers aanbieden, qua salaris of extralegale voordelen. Of ze kunnen de medewerkerspopulatie van hun sector achterhalen volgens leeftijd, opleidingsniveau en statuut”, illustreert hij.
Pas na deze oefening kan men doordacht kiezen om al dan niet marktconform te verlonen. “Die keuze ligt idealiter in dezelfde lijn als de strategische doelstellingen van het bedrijf”, stelt Van der Stichele.
Dat bedrijven hun medewerkers correct willen betalen, betekent overigens niet dat ze hen te veel moeten betalen. “In sommige gevallen is het wél nodig om hoger dan de zogenaamde benchmark in de markt te verlonen, bijvoorbeeld wanneer je een kennisbedrijf bent dat in hoge mate afhankelijk is van technologisch gespecialiseerde profielen”, vindt de consultant. “In andere gevallen is het niet nodig om marktconform te verlonen en kun je andere (extralegale) troeven uitspelen om sollicitanten te overtuigen.”
Flexibele verloning komt voor dat laatste van pas. “Een cafetariaplan of flexibele bezoldiging gaat niet alleen over harde euro’s, maar ook over extra voordelen, opleidings- en groeikansen en flexibele arbeidstijden”, benadrukt Guy Van Hauwermeiren, hoofd consulting bij Attentia. Met zo’n cafetariaplan komt een bedrijf, volgens hem, tegemoet aan de persoonlijke behoeften van vier generaties op de werkvloer. “Een werknemer met kinderen wil een bonus misschien inruilen voor extra vakantiedagen terwijl een jonge werknemer een bedrijfsfiets verkiest in plaats van een bedrijfswagen”, stelt Van Hauwermeiren.
Ondernemingen gebruiken een flexibel loonpakket steeds vaker als een strategisch speerpunt in hun loon- en motivatiebeleid. “Een cafetariaplan kan in de war for talent de beste profielen overtuigen om voor een bedrijf te kiezen”, oppert hij. “Een uitgekiend cafetariaplan resulteert namelijk in een win-winsituatie: de werkgever ziet het totale kostenplaatje niet stijgen en de werknemer krijgt meer waarde en waardering voor hetzelfde geld.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
We snoepen te veel op het werk. Moest fruit gratis of goedkoop zijn, zouden 6 op de 10 werknemers daar gebruik van maken om een gezonde snack te eten.
Nu de loonmatiging reguliere loonopslag vaak onmogelijk maakt, gaan bedrijven op zoek naar creatieve oplossingen. Individueel verlonen is een oplossing ...
Vind jij dat je toe bent aan loonopslag? Twee loopbaancoaches geven tips voor jouw zoektocht naar een hoger loon.
De businessblog Fastupfront.com maakte een overzicht van de ergste cadeaus die werknemers al hebben gekregen van hun baas …
De bouwsector stelt jaar na jaar meer vrouwen aan het werk. In welke functies gaan vrouwen het vaakst aan de slag?
Werknemers die beschikken over green skills zijn belangrijker dan ooit. Maar wat zijn green skills? En welke groene vaardigheden worden het meest gevraagd?
Er staan op de lijst van knelpuntberoepen enkele jobs uit de financiële sector. Het gaat onder meer over de beheerder verzekeringen en de verzekeringsadviseur.
Voor Vincent Ons aan de slag ging bij UZ Leuven als head of security, werkte hij bij grote bedrijven. Waarom maakte hij de overstap naar een zorginstelling?
Met de fluctuerende brandstofprijzen in het achterhoofd, is je woon-werkverkeer al fietsend afleggen geen slecht plan. We fietsen samen door alle cijfers en mogelijkheden.