8 tips om nog beter te plannen

plan je werk

Hoe kan je nog beter plannen? Met onderstaande handige tips kom je al heel ver …

  1. Vanaf dat een taak langer duurt dan 20 minuten hoort deze in je agenda te staan. Een ‘to do’ van bijvoorbeeld drie kwartier is te ingrijpend op een werkdag. Zeker als deze taak niet je favoriete bezigheid is, verdwijnt deze karwei anders onvermijdelijk steeds dieper in je ‘to do’-lijst.

     
  2. Maak op vrijdagnamiddag 15 minuten tijd om de planning van volgende week door te nemen. Je zal merken dat je op maandag fluitend als altijd naar het werk vertrekt, maar dat je mentaal veel beter voorbereid bent op de werkweek.

     
  3. Neem op het einde van elke dag twee minuten tijd om de dagplanning van morgen door te nemen. Is deze planning realistisch of niet? Moeten we eventueel bijsturen?

     
  4. Zorg voor ‘to do’-blokken om je ‘to do’-lijst te kunnen afwerken … anders wordt deze alleen maar langer.

     
  5. Maak nooit afspraken zonder je agenda in de buurt.

     
  6. Laat anderen altijd weten tegen wanneer ze van jou antwoord kunnen verwachten, dit om stalkers te voorkomen.

     
  7. Zorg voor e-mailblokken waarin specifiek tijd wordt voorzien om e-mails af te werken.

     
  8. Bereken hoeveel tijd je nodig hebt voor grotere projecten en begin vanaf de deadline terug te rekenen. Blokkeer op voorhand deze tijdsblokken.

(tc) 

Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer.
Heb je interesse om efficiënter te gaan werken? Schrijf je dan in voor de open opleiding. Lezers van Jobat ontvangen 10% korting.
 

Meer info over Stress , Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé , Persoonlijke ontwikkeling

26/01/2015