Essentials boekhouden en jaarrekening
- course by NCOI Learning
- Antwerp & Port of Antwerp, Ghent, Online
Module 1 - De kern van organisatiecoaching
Is organisatiecoaching meer dan een nieuwe naam? Waarom is dit ‘vak’ net nu relevant? Wat onderscheid organisatiecoaching van andere, gelijkaardige disciplines? Wat heb je als organisatiecoach net wel of net niet te bieden? Hoe maak je dat duidelijk bij potentiële opdrachtgevers?
Door deze en andere vragen te exploreren bepalen we samen wat een organisatiecoach onderscheidt. Dit gebeurt afgestemd op de 11 kerncompetenties van het ICF. Die inzichten geven vervolgens richting aan het eigen ontwikkelproces - als organisatiecoach - doorheen de rest van de opleiding.
Reeds tijdens deze eerste module komen al een eerste reeks methodieken aan bod die meteen toepasbaar zijn in de eigen praktijk.
Module 2 – Vermogens in ontwikkeling brengen afgestemd op de noden van de organisatie
Een organisatiecoach helpt vermogens vrij te maken zodanig dat de organisatie haar doelen kan bereiken. Daarom leer je tijdens deze module hoe je de uitdagingen van een organisatie kunt begrijpen en vertalen naar ontwikkeling op verschillende niveaus: individu, groep en organisatie. Vervolgens leer je effectief en helder contracteren, rekening houdende met die verschillende niveaus.
Om die vertaling vlot te kunnen maken is inzicht nodig in de structuur onderliggend aan de ontwikkeling van individueel en collectief potentieel. Effectieve interventies vloeien nl. voort uit die inzichten. Hierdoor word je een stuk effectiever in het ontwerpen van interventies, los van de methodieken van waaruit je puurt.
Heel veel potentieel begint zich spontaan te ontwikkelen doordat blokkades weggenomen worden. Die leren detecteren en hefbomen leren inzetten ter ondersteuning van de gewenste ontwikkeling maakt ook deel uit van deze module.
Tijdens dit blok worden de eerste stappen gezet in het systemisch fenomenologisch werken. Na deze module zal je een aantal van deze inzichten en principes kunnen toepassen in je eigen ontwikkeling en/of praktijk als organisatiecoach.
Module 3 – Interventies ontwerpen tot op het vlak van het design van de organisatie
Tijdens deze module bouwen we verder op de twee voorgaande modules en met name door nog een stuk dieper te duiken in wat interventies effectief maakt. Al te vaak zijn begeleiders verslingerd aan hun eigen - off the shelf - concepten en modellen waardoor ze onvoldoende aansluiten op wat er nodig is om een organisatie echt in ontwikkeling te brengen … op zoek naar aanknopingspunten om met hun toolbox aan de slag te kunnen gaan.
'A Fool with a Tool stays a Fool.'
Deze module leert je interventies ontwerpen op maat, rekening houdende met de complexiteit waar organisaties mee te dealen hebben. Je vertrouwde methodes krijgen hierdoor mogelijks een nieuwe dimensie. Ook hier weer is er voldoende ruimte om de aangereikte concepten te leggen naast je eigen praktijk. De eerder aangereikte principes raken tijdens deze module verder geïntegreerd. De puzzelstukken die eerder aan bod kwamen, klikken stap voor stap in elkaar.
Net omdat het verlangen van een externe organisatiecoach gaat over het maken van een positief verschil, ook na je vertrek, staat effectiviteit en duurzaamheid centraal tijdens deze module. Je wil immers niet dat een organisatie afhankelijk blijft van jouw aanwezigheid, een essentiële houding van een coach. Om wat je in beweging hebt helpen brengen verder te verankeren, dien je vaak te werken volgens het volgende principe:
'I do it - We do it - You do it'
Op die manier zorg je ervoor dat de organisatie verder kan en vaak dient zich dat te vertalen tot op het vlak van het design van de organisatie. Daar biedt dit blok de nodige handvaten voor want te vaak nog belemmert het design van de organisatie de verdere integratie en/of ontwikkeling en valt alles stil eens de samenwerking met de externe organisatiecoach stopt. Net hier is het trouwens bijzonder om de fakkel te kunnen doorgeven aan interne organisatiecoaches, leerden we uit de praktijk. Net dan is het handig als beiden dezelfde taal spreken.
Module 4 – Op zoek naar het organiserend principe van een organisatie - met Jan Ardui
Levende systemen ontwikkelen zich in een bepaalde richting en vanuit een bepaalde logica. Zo hebben ze een immuunsysteem en soms is er zelfs sprake van systeemtrauma. Om duurzame verandering mogelijk te maken is het belangrijk om te leren afstemmen op de geschiedenis, de patronen en de dynamieken van een levend systeem. Te snel of zonder afstemming interveniëren, zorgt vaak voor neutralisering of in extremis een omgekeerd effect. De kernpatronen van een levend systeem in kaart brengen, is de rode draad van dit blok want organisaties hebben een zichtbare bovenstroom en een minder zichtbare onderstroom. Die onderstroom bepaalt wat zich wel of niet zal kunnen ontvouwen in een organisatie. 'Culture eats strategy for breakfast', is in die zin een bekende uitspraak van Peter Drucker.
Via Systemic Presence leer je de onderstroom van organisaties op te pikken zodat je interventies aansluiten op de eigenheid van de organisatie. Zoniet raken interventies - hoe groots die ook mogen zijn - geneutraliseerd door het immuunsysteem van de organisatie. Door patronen te leren detecteren, krijg je meer voeling met de onderstroom van een organisatie, die uiteindelijk een levend systeem is. Via groeiend inzicht in patronen, leer je vervolgens werken op het samenspel tussen de verschillende delen van een organisatie. Het potentieel van een organisatie ontsluit zich immers door de kwaliteit van dat samenspel.
De inzichten aangereikt in deze module zullen je helpen om te werken met die onzichtbare dynamieken. Het brengt je als het ware dichter bij de handleiding van een organisatie. Tijdens deze module krijg je verder inzicht in de kernaspecten voor Systemic Presence, cruciaal voor organisatiecoaching. Hierdoor leer je jezelf beter inzetten als instrument.
Module 5 – Werken met groepen & Sense Making - met Annette Meulmeester
Een cruciale factor in het werken met organisaties zijn groepen. Zeker als die met complexiteit worden geconfronteerd. Net dan moet de wijsheid van groepen - de wijsheid tussen de neuzen - aangeboord worden om de relevante - soms tegenstrijdige - perspectieven bij elkaar te brengen. Dat krijgt vorm door het voeren van generatieve dialogen. Dit soort dialogen zijn noodzakelijk voor Sense Making: het collectief vermogen dat essentieel is om te kunnen navigeren op onbekend terrein. Annette en Philippe hebben samen een bijzonder rijk palmares opgebouwd op dit vlak en net vanuit die ervaring nemen ze je tijdens dit blok mee in de interne keuken van dit aspect van organisatiecoaching.
'Changing Conversations - Changing Organizations'
Kunnen werken met groepen vormt een belangrijke basis voor dit soort werk. Hiervoor heb je natuurlijk stil te staan bij je eigen opgebouwde ervaring met groepen en hoe groepen je - al dan niet bewust - hebben gevormd. Tijdens dit blok boren we die ervaringen aan zodanig dat je die bewuster kunt gebruiken in je praktijk. Die inzichten vormen trouwens een belangrijk element om dieper te leren luisteren naar de groepsdynamiek en ondersteunen de ontwikkeling van jouw vermogen om systemisch fenomenologisch te leren werken met groepen. Een praktisch maar intens blok.
Module 6 – Integratieblok
Doorheen de opleiding word je uitgenodigd om de aangereikte materie toe te passen in de praktijk. Op die manier krijg je de kans om de inhoud van de opleiding te integreren, concreet te experimenteren in de praktijk en feedback te verzamelen ter ondersteuning van je professionele ontwikkeling als extern organisatiecoach. Er is tijdens de opleiding regelmatig tijd om stil te staan bij de integratie van de aangereikte concepten. Je wordt sowieso aangemoedigd om uit te wisselen met de andere deelnemers tussen de modules.
Dit alles leidt tot een eindpresentatie waarin je als deelnemer toont hoe je met de opleiding aan de slag bent gegaan en dit zowel op het vlak van je persoonlijke/professionele ontwikkeling als op het vlak van je werk in het begeleiden van organisaties.
Deze uitwisseling levert gerichte feedback op en biedt je een inkijk in hoe de aangereikte concepten vertaald worden in de praktijk. Een bijzonder intense en leerrijke manier om alles bij elkaar te zien komen. Dit finale engagement leidt dan ook tot het certificaat dat hoort bij deze vakopleiding.
Philippe Bailleur, Jan Ardui, Annette Meulmeester
attest lesvolging.