66 courses: Executive board & management

NCOI Learning

Opleiding: Van strategie naar succes

  • by NCOI Learning
Ghent and Hasselt

Strategie klinkt groots, maar begint vaak bij kleine keuzes. Een heldere strategie helpt organisaties om richting te bepalen, focus aan te brengen én mensen mee te krijgen in het verhaal. Tegelijk is een strategie geen vast ankerpunt, maar een flexibel kompas dat meebeweegt met veranderingen in en rond je organisatie. Maar hoe maak je van een mooie strategie in PowerPoint ook échte praktijk?

Tijdens deze tweedaagse opleiding duik je in het hart van strategievorming en -uitvoering. We combineren scherpe inzichten met praktische tools, gezonde dosis realisme én af en toe een spiegelmoment. Want een goed plan is mooi – maar een gedragen plan is beter.


In deze opleiding leer je:

  • Wat strategie wél en níet is – en waarom dat onderscheid belangrijk is (spoiler: het is geen to-dolijst van het directiecomité)
  • Hoe je missie, visie en waarden omzet naar concrete keuzes
  • Hoe je strategische doelen verbindt aan projecten, KPI’s en mensen van vlees en bloed
  • Hoe je draagvlak creëert en weerstand herkent zonder in de kramp te schieten
  • Welke tools je helpen om structuur, eigenaarschap en prioriteit aan te brengen
  • Hoe je de voortgang van strategieën opvolgt zonder elke week een vergadering te moeten plannen die toch weer uitloopt

Dag 1 – Strategie begrijpen en verbinden

Voormiddag | Strategie in de kern

  • Wat is strategie (en wat niet)?
  • De vier kernkeuzes: klant, aanbod, waardepropositie, bedrijfsmodel
  • Missie, visie en waarden vertaald naar échte keuzes 
  • Analyse van je eigen organisatie- of afdelingsstrategie (ja, we laten je even in de spiegel kijken – maar het doet gelukkig geen pijn)

Namiddag | Draagvlak creëren en alignment in kaart brengen

  • Hoe zichtbaar is je strategie in gedrag en processen?
  • Stakeholdermapping: wie moet je betrekken, waar zit het draagvlak en waar verwacht je weerstand?
  • Oefening: opstellen van een stakeholdermapping voor je eigen team of organisatie

Output dag 1: een concreet overzicht van hoe de strategie jouw team raakt – én wie je nodig hebt om die te realiseren (of wie je even moet overtuigen met een goede koffie en een nog beter verhaal).

 

Dag 2 – Strategie implementeren en verankeren

Voormiddag | Doelen stellen en structureren

  • Doelen opstellen met KPI’s en OKR’s – met aandacht voor Profit, Process én People 
  • Eigenaarschap en verantwoordelijkheid: RACI- of BAH-analyse (en ja, BAH is minder saai dan het klinkt) 
  • Projectselectie en capaciteitsinschatting: hoe bepaal je wat haalbaar is zonder wishful thinking?
  • Oefening: werk aan een doelstellingen- en projectenschema voor je eigen team of organisatie

Namiddag | Van plannen naar doen: sturing en ritme

  • Performance dialogues: hoe hou je je strategie levend in de praktijk zonder elke maand het warm water opnieuw uit te vinden?
  • De rol van de leidinggevende in opvolgen en bijsturen
  • Obeya-principes: hoe richt je een visuele en gedragen opvolging in zonder je bureau te moeten ombouwen tot commandocentrum?
  • Praktische tips rond formats, ritme, tooling (bv. dashboards, visualisaties)

Output dag 2: een eerste versie van een gedragen actieplan én een plan voor opvolging via performance management. Geen theoretisch rapport om onderin de schuif te steken, maar een werkdocument waar je mee verder kunt.

Ghent More info
Hasselt More info

Teachers

Peter Schollaert

This course is eligible for

KMO portefeuille (Flanders)