241 courses: Sales

VDAB

Commercieel medewerker

  • by VDAB
Bruges, Lommel and 7 others

Als commercieel medewerker ben je het aanspreekpunt voor klanten. Je geeft inlichtingen, beantwoordt vragen en bent verantwoordelijk voor de opvolging van hun bestellingen. Je verdeelt documentatie, folders en stalen en maakt offertes op. Naast mail en telefoon gebruik je ook bedrijfssoftware. Je ondersteunt eventueel ook je collega's, de vertegenwoordigers, die de verkoop realiseren.
Wil je ontdekken of een commerciële functie iets voor jou is? Neem dan zeker het [digitaal infopakket](https://leren.vdab.be/course/view.php?id=1109) al eens door!


**Wat leer je?**

- Telefonisch en schriftelijk klantvriendelijk communiceren;
- Communiceren in moeilijke situaties en klachtenbehandeling;
- Digitale vaardigheden, ERP (enterprise resource planning), CRM (customer relationship management), MS Office 365, digitaal netwerken;
- Commerciële gesprekken voeren;
- Commercieel inzicht;
- Klanten informeren;
- Bestellingen registreren, uitvoeringsvoorwaarden controleren en bestellingen opvolgen;
- Betalingen opvolgen;
- Producten of diensten verkopen;
- Een klanten- of prospectenbestand uitbouwen;
- Je werk plannen en organiseren;
- Efficiënt vergaderen;
enz.

Tijdens de opleiding doe je stage. Zo krijg je praktijkervaring.


**Hoelang duurt de opleiding?**

Je krijgt een individueel opleidingsprogramma en dus ook een aangepaste duurtijd.
Als je alle opleidingsinhouden moet doorlopen: maximum 15 weken exclusief stage.

**Arbeidsmarktinfo**

Naast de technische kennis die in de opleiding aan bod komt, worden in de meeste vacatures ook nog de volgende niet-technische zaken gevraagd:

- Diploma hoger onderwijs en/of relevante ervaring;
- Goede tot zeer goede kennis Nederlands;
- Communicatievaardigheid, commercieel inzicht en klantgerichtheid;
- Digitaalvaardigheid;
- Zeer goede kennis Engels en Frans verhoogt je kansen, maar hoeft geen breekpunt te zijn.

INTERESSE IN DEZE OPLEIDING
Heb je al een bemiddelaar bij VDAB? Bespreek jouw interesse in deze opleiding met jouw bemiddelaar. Als de opleiding past binnen jouw traject, vraagt jouw bemiddelaar de opleiding aan. Heb je geen bemiddelaar, maar wil je graag meer informatie? Schrijf je dan in via de knop onderaan deze pagina: `Vraag deze opleiding aan¿.

VERLOOP AANVRAAG
Na jouw inschrijving ontvang je per e-mail een informatiepakket waarin alle stappen van jouw opleidingsaanvraag worden uitgelegd. Zo weet je precies wat je kunt verwachten.
Vervolgens krijg je een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek. Hierbij ontvang je een tweede infopakket met:
- Details over de job waarvoor je wordt opgeleid.
- Uitleg over het opleidingstraject.
- Enkele opdrachten ter voorbereiding.
Zorg ervoor dat je alles goed doorneemt en de opdrachten maakt, zodat je optimaal voorbereid bent op het gesprek.

OPLEIDINGSTRAJECT
De opleiding loopt van maandag tot vrijdag, van 8:30 tot 16:00 uur. Het traject is een combinatie van:
- Fysiek en digitaal leren.
- Begeleide momenten en zelfstandig leren.
Omdat een deel van de opleiding digitaal is, heb je een laptop met camera en microfoon nodig, evenals een stabiele internetverbinding. Heb je zelf geen geschikt toestel? VDAB kan je tijdens de duur van de opleiding een laptop ter beschikking stellen. Heb je thuis geen rustige werkplek? Dan ben je altijd welkom om in een VDAB-competentiecentrum te werken.

LOCATIES
De opleiding wordt georganiseerd door VDAB Brugge in samenwerking met VDAB Roeselare en Cevora, het vormingsfonds van PC 200.
Tijdens de opleiding kan het zijn dat je je moet verplaatsen tussen de locaties in Roeselare en Brugge. Het opleidingscentrum in Roeselare bevindt zich in
WIJNENDALESTRAAT 126
8800 ROESELARE
Deze opleiding staat open voor iedereen die interesse heeft in het beroep en bereid is om na de opleiding in het aangeleerde beroep aan het werk te gaan. Meer info over het beroep en de instapvoorwaarden vind je op de voorgaande flap "Inhoud" bij profiel en assessment..
Je hebt een degelijke basiskennis Frans en Engels. Je beschikt over de juiste beroepsattitudes: nauwkeurigheid, stiptheid, zelfstandigheid en zin voor verantwoordelijkheid en je denkt klantgericht.

Als u een andere moedertaal heeft dan het Nederlands, Frans of Engels, is het voldoende dat u een goede basiskennis heeft van Frans OF Engels. Daarbij blijft een goede kennis van het Nederlands nog steeds van belang.

Tot slot is een eerste werkervaring als bediende alvast mooi meegenomen.
Voor de andere specifieke instapvoorwaarden, zie flap 'inhoud'.
Kijk de instapvoorwaarden goed na vooraleer in te schrijven. Deze voorwaarden zullen mee bepalend zijn als wij uw kandidatuur behandelen.

Via onderstaande groene knop kan je de opleiding aanvragen of rechtstreeks bij de medewerker vermeld bij de contactinfo.

Het opleidingscentrum bevindt zich direct aansluitend aan de achterzijde van het NMBS-station van Brugge (achterkant Sint Michiels) op de eerste verdieping van het VAC (Vlaams Administratief Centrum) boven de Werkwinkel. Is dus perfect bereikbaar met het openbaar vervoer. Voor wie met de wagen komt is er (betalende) parkeergelegenheid zowel aan de voorkant van het station als in de ondergrondse parking aan de achterkant van het station. Adres voor GPS: Spoorwegstraat 14, Brugge (GPS herkent niet het werkelijke adres). Schuin rechtover bevindt zich dan de ingang van het station aan de achterzijde.

DRANK EN MAALTIJD
In de kantine kun je zowel koude als warme dranken verkrijgen, evenals een klein assortiment snoep en andere versnaperingen via een automaat. Er kunnen ook belegde broodjes verkregen worden. Zelf meegebrachte schotels

Tongeren More info
Roeselare More info
Antwerp & Port of Antwerp More info
Vilvoorde - Zaventem More info