Bazen
Vorige

1 van 484

Volgende
Volgend artikel:

Hoe loonopslag vragen... via e-mail?

Wat dating en bedrijfscultuur met elkaar gemeen hebben

De klik die je hebt met je lief of verloofde, heb je ook met je (toekomstige) werkgever. Dating en relaties hebben meer gemeen met werkgevers en bedrijfscultuur dan je zou denken.
#

“Wie trouwt voor het geld, schuift de liefde aan de kant”, zo luidt een Nederlandse uitdrukking. Bij de keuze voor jouw werkgever geldt vaak dezelfde redenering. Een mooi loon is belangrijk, maar de match misschien nog meer. Enkele opvallende gelijkenissen tussen liefde en je werk.

1. Er moet een klik zijn

“In mijn vorige job, toen ik werkte in reclame en communicatie, betrapte ik mezelf er steeds op dat ik mensen aanwierf op basis van hun karakter en persoonlijkheid. Hun cv en skills waren ook wel van tel, maar de persoonlijke klik misschien nog meer”, vertelt Bjorn Veenstra van het bedrijf CompanyMatch, dat zich specialiseert in de ‘cultural fit’ tussen werkgevers en werknemers. “Zo’n klik kun je inderdaad vergelijken met een relatie. Als je mekaar leuk vindt, is het fijner om te doen.”

In de bedrijfswereld speelt dit ook. “Uit studies blijkt dat van alle nieuwe aangeworvenen er na anderhalf jaar ongeveer 20 procent weer weggaat. Dat heeft vaak niks met de job zelf te maken. De klik is er gewoon niet. Het kan best zijn dat dezelfde job bij een andere werkgever wel matcht”, stelt Veenstra.

2. Het is wetenschappelijk onderbouwd

Datingsites slaan je vandaag om de oren met wetenschappelijk onderbouwde tests. En op televisie loopt het programma Blind Getrouwd waarbij mensen trouwen die elkaar nog nooit hebben gezien. Cultural fit komt steeds meer aan bod tijdens sollicitaties.

Bij CompanyMatch checken kandidaten aan de hand van een vragenlijst in welke mate hun persoonlijke drijfveren, motivaties en kernwaarden overeenkomen met hun toekomstige werkgever. “Je stelt als kandidaat de vraag: aan welke werkgever stel ik mijn talent het best ter beschikking, en waar komt dat het meest tot zijn recht?”

3. Op welk type val jij?

Net zoals met mensen zijn er bedrijven die je als ‘je type’ zou kunnen omschrijven. Bij de vragenlijst van CompanyMatch krijg je een bepaald percentage dat de cultural fit aanduidt met diverse bedrijven. “Hoe hoger het percentage, hoe hoger de match”, stelt Veenstra.

“Dat percentage kunnen kandidaten, bijvoorbeeld als de cultural fit hoger is dan 70 procent, vermelden bij hun sollicitatie.” Momenteel heeft het van oorsprong Nederlandse bedrijf CompanyMatch 350 bedrijven in portefeuille, waaronder ook een aantal in ons land.

4. Je beste beentje voorzetten

Als mensen mekaar pas leren kennen, doen ze zich uiteraard zo goed mogelijk voor. Ook bij bedrijven is het employer branding-aspect alsmaar belangrijker. Voor hen is het vandaag erg belangrijk om kenbaar te maken wie ze zijn en waar ze voor staan. “En ook om aan te tonen in welke mate zij verschillen van andere bedrijven”, stelt Veenstra.

Hij haalt een voorbeeld aan van de banksector. “Die sector heeft de laatste jaren erg veel kritiek gekregen dat ze zich vooral richtte op werkprocessen, maar ook daar wordt de menselijke component steeds belangrijker.”


(wv) - Bron: MARK Magazine 

9 mei 2016
Anderen bekeken ook