6 vragen die je jezelf elke dag moet stellen
In het drukke werkleven durven werknemers weleens vergeten wat écht belangrijk is. Deze vragen kunnen helpen om je focus en productiviteit terug te vinden.
Een bedrijf wil iemand die toegevoegde waarde oplevert, en dat het liefst zo snel mogelijk. Dat kan je alleen bewijzen door kritische vragen te stellen.
Bedrijven willen dat mensen bij hen niet enkel komen werken, maar er ook komen leren. Iemand die gewoon z’n job doet en als een robot alles uitvoert, dat is niet genoeg. Wel gegeerd zijn werknemers die zichzelf uitdagen, komen aanzetten met nieuwe ideeën, nieuwe dingen leren, ... Iedereen kan een job doen, maar je job doen en jezelf en je collega’s verder brengen, dat is van een andere orde.
Sommige bedrijven willen dat werknemers aantonen dat ze verder kijken dan hun neus lang is. Dat betekent geïnteresseerd zijn in hoe het bedrijf je zal betalen. Hoe komt het geld binnen, en vooral: hoe blijft het binnen komen? Is de sector gewapend voor de toekomst? Zijn er grote bedreigingen, of heeft het bedrijf net een goed uitgekiend businessmodel?
Te veel sollicitanten kijken naar zichzelf: welke job ga ik moeten doen, hoeveel ga ik betaald worden, hoeveel verlof heb ik, welke verantwoordelijkheden krijg ik, … Bedrijven zijn uiteraard geïnteresseerd in werknemers die het omdraaien: zij willen iemand aanwerven die hén toegevoegde waarde oplevert. Hoe kan een sollicitant de noden van het bedrijf invullen? Uiteindelijk draait het daar om: de persoon waarvan de rekruteerder vermoedt dat die het best de noden van het bedrijf zal invullen, zal de job krijgen.
Hiermee toon je aan dat je geïnteresseerd bent in de lange termijn en de visie van het bedrijf. Het is zelfs ook in je eigenbelang: wie wil er nu gaan werken in een bedrijf zonder visie dat binnen 5 jaar mensen moet ontslaan?
Een sollicitant die deze vraag stelt, toont dat hij het belang van sales onderkent, én dat hij stoute vragen durft stellen. Twee zaken die bedrijven graag zien. Hoe wordt het product in de markt gezet? Op welke doelgroep wordt gefocust? Die zaken zijn essentieel in een bedrijf, maar te weinig werknemers zijn hier geïnteresseerd in.
Waarden zijn in sommige bedrijven allesbepalend. Een nieuwe werknemer moet dan helemaal passen binnen dit verhaal.
Stilstaan is achteruitgaan. Bedrijven die niet bezig zijn met hoe ze willen groeien, kunnen het – zelfs op redelijk korte termijn - moeilijk krijgen. Deze vraag stellen, toont aan dat je interesse hebt in de lange termijn.
Het is een misvatting – vooral bij minder ervaren werknemers – dat nieuwe werkkrachten onmiddellijk een meerwaarde betekenen. Zelfs mensen die de nodige vaardigheden hebben, moeten leren hoe de zaken dagdagelijks werken, welke vragen moeten gesteld worden om te verbeteren en waar ze op moeten focussen om snel te leren. De karaktereigenschappen en vaardigheden achterhalen die bij anderen hebben gezorgd voor een succesvolle carrière, toont de juiste ingesteldheid van de sollicitant aan.
Een vraag die veel rekruteerders aan sollicitanten stellen, maar weinig sollicitanten zelf (durven) vragen. Een hoger salaris, meer verantwoordelijkheid, … daar vragen sollicitanten dikwijls naar. Maar bedrijven willen iemand die met passie werkt. Natrekken of je potentieel nieuwe baas van dezelfde zaken gepassioneerd raakt, is belangrijk. Met enkel een goed loon en een mooie functietitel hou je het niet vol.
Zelfkennis is belangrijk, je motivatie tonen nog belangrijker. Inzicht hebben in je sterke en zwakke punten, en deze kunnen bijschaven is essentieel. Dat is een ingesteldheid. Maar uiteraard moet je dat niet alleen doen: je toekomstig team en baas moeten je hierbij helpen.
Hoe ziet een gewone werkdag eruit, en hoe een atypische? Het eerste deel van de vraag geeft een antwoord op het aantal werkuren, de werkomgeving en verantwoordelijkheden. Het tweede deel van de vraag biedt de mogelijkheid om situaties te bespreken waar de sollicitant boven of onder z’n normale niveau moet werken. En dat is wel belangrijk om op voorhand te weten.
(mr)
18 juni 2014In het drukke werkleven durven werknemers weleens vergeten wat écht belangrijk is. Deze vragen kunnen helpen om je focus en productiviteit terug te vinden.
Als je vooruit wil in je job, dan kan je maar beter regelmatig polsen naar je verbeterpunten. Deze vragen kunnen je carrière maken of kraken ...
Om de geschiktheid van een nieuwe werknemer te kunnen beoordelen, zal een recruiter heel wat vragen stellen. Maar dit vraagrecht is niet onbegrensd!
In de huidige, vluchtige maatschappij is het niet altijd makkelijk om je focus te houden. Hoe de controle en het overzicht niet te verliezen?
Tot 31 mei geven meer dan 100 jonge medewerkers van chemie- en life sciencesbedrijven gastlessen. Zij doen dat in de eerste graad van het middelbaar onderwijs.
De voorbije jaren nam Rumst een nieuw organisatieplan in gebruik. De gemeente verzamelde alle medewerkers en netwerkpartners in het Landschapskantoor, om zo meer in te zetten op innovatie, netwerken en welzijn.
Een tiental verschillende profielen van verkopers staan op de lijst van knelpuntberoepen van VDAB. Waarom is verkoper zo’n knelpuntberoep?
Wat doe je concreet als je een paniekaanval krijgt op kantoor? Enkele specifieke tips die je er heelhuids door helpen.
Wat de Rode Duivels niet lukte op het WK 2022, lukt jou wel: de tweede ronde halen voor die droomjob...