Employer branding als rekruteringswapen in de war for talent

Eva Braekeveldt en Hannelore Geldhof van de EBC Studio binnen Jobat gooien voorbeeldcase Juttu in de strijd om het belang van beiden te benadrukken.

Hoe werken jullie binnen de EBC Studio? Wat is jullie strategie?

Hannelore: “We zetten heel sterk in op de gekende marketingfunnel. Daar zit onze link met de marketingwereld. Awareness, consideration en conversion. Employer branding zet die eerste fase in gang. Via unieke eigenschappen kan een bedrijf de aandacht trekken. Op basis van unieke data die Jobat verzamelt, wordt de gekozen doelgroep geactiveerd om de landingspagina van het eigen bedrijf of Jobat te bezoeken. In de laatste fase maken we de lezer of potentiële kandidaat warm om effectief te solliciteren.”

Voelt dat soms indringend aan voor de lezer?

Eva: “We proberen daar heel hard op te letten. We brengen een verhaal dat volledig bij de klant en de waarden van het bedrijf past en dan hinten we via die content om te solliciteren. We steken er een call-to-action in die niet indringt. Goede copy moet prikkelen. Een kandidaat wil bijvoorbeeld op sociale media niet altijd geconfronteerd worden met werkonderwerpen. We moeten daarom altijd goed letten op een inspirerende insteek, louter dan enkel een droge informatieve tekst of foto.”

Hannelore: “Wij zorgen dus voor die eerste kennismaking met het bedrijf. Daar struikelen veel klanten van ons over. Onbekend is onbemind. Onze Juttu-case is daar een goed voorbeeld van.”

Met welk probleem zat Juttu?

Hannelore: “Bij de opening van de nieuwe vestiging van Juttu in Hasselt, zochten ze personeel. De lopende rekruteringscampagne liep nogal stroef, waardoor we een andere aanpak zochten.”

Eva: “Het probleem werd na een rondje professioneel pingpongen duidelijk: bijna niemand kende Juttu in de Limburgse provinciehoofstad. En onbekend is onbemind natuurlijk.”

Hannelore: “We zijn dan op zoek gegaan naar verhalen binnen het bedrijf: welke personen belichamen de werking van Juttu en wie kan inspireren? Naast het verhaal van Juttu zelf, brachten we dus artikels en foto’s over de medewerkers. We spraken met de Store Manager om de sfeer van het filiaal te belichten op een authentieke manier. Dichter dan dat komt een verhaal niet bij de eigenlijke werkervaring. In elk stuk content brachten we ook concrete vacatures. Het ijzer smeedt u best als het heet is. Een verhaal blijft veel langer hangen dan een simpele vacature. Daar spelen we graag op in.”

Eva: “De case van Juttu is echt het klassieke voorbeeld dat de combinatie met employer branding en rekrutering werkt. De content die we uit de winkel haalden, goten we in nieuwsartikels voor op HLN.be, nieuwsblad.be en HBvL.be. Die werden 5.499 keer gelezen. Om extra verkeer naar die artikels te leiden, werkten we ook met Facebook-ads. Dat leverde 6.816 extra clicks op naar de artikels. Op basis van die data kan het bedrijf inzetten op dat laatste stukje: rekruteren. De conversie op het einde van de funnel.”

Hannelore: “De employer marketing was in deze case een groot succes. We moesten de campagne, op vraag van Juttu, zelfs stopzetten. We eindigden op 60 concrete sollicitaties. Het bedrijf had dus voldoende keuze aan kandidaten. Door vooral in te spelen op storytelling in de fase van awareness, konden we een duidelijk beeld neerzetten van Juttu. Daardoor stroomden de sollicitaties binnen.”

Waarom moeten bedrijven op zowel employer branding als rekrutering inzetten?

Hannelore: “Een combinatie van beiden draagt bij aan kwalitatieve sollicitaties. Door verhalen en content te brengen die uw bedrijfsimago voeden, heeft de potentiële kandidaat een goed beeld op hoe het er in uw bedrijf aan toegaat. De persoon die dan solliciteert, identificeert zich naar alle waarschijnlijkheid met die bedrijfscultuur. Dat levert kwaliteit op. Zorg dus voor een gerichter sollicitatieproces. Dat is het uiteindelijke. doel: niet de massa bereiken, maar de profielen die écht in aanmerking komen voor een vacature.”

Hulp nodig op het vlak van employer branding?

Neem contact op met Kim Vergaelen (kim.vergaelen@jobat.be)van EBC Studio.

Gerelateerde artikels
EMPLOYER BRANDING
Bereik gen-z: vijf tips om te scoren op TikTok
Lees meer
CASE
Sharp werft succesvol Project Engineers dankzij strategische digitale mediamix
Lees meer
CASE
De succesvolle zoektocht van Bellewaerde: 80 inschrijvingen én een tevreden klant
Lees meer