IS-006 Aanslaan van kritieke lasten
- formation par Syntra Antwerpen & Vlaams-Brabant
- Malines
Meer en meer is facility mangement een essentieel onderdeel geworden van de bedrijfsvoering en neemt het een strategische positie in. De moderne facility manager maakt deel uit van de strategische en operationele bedrijfsvoering. Bedrijven zullen meer en meer diensten outsourcen en zich enkel bezig houden met hun core-business. Het is de rol van het facility team om alle medewerkers en bezoekers te ontvangen in een gebouw dat beantwoord aan alle eisen van de moderne en hedendaagse eisen teneinde dat iedereen zich hier in een optimale werkomgeving thuis voelt. Hierdoor kan men eveneens streven naar meer efficiëntie en kostenbesparend werken.
Opmaak van Service Level Agreements (SLA) en Key Performance Indicators (KPI)
Naargelang het over middelen contracten of over kwaliteits contracten gaat dienen de SLA’s overeenkomstig deze criteria opgesteld te worden. De SLA’s moeten onderhandeld worden en dienen in het lastenboek van de respectievelijke leveranciers beschreven te worden.
Hoe stellen we een basis SLA op? Hoe gaan we deze meten? Hoe maken we een balanced scorecard op? Gaan we boetes toepassen? Hoe gaan we deze toepassen? Opmaken van KPI’s per leverancier en globaal. We dienen te evalueren welke KPI’s zwaarder wegen dan andere (m.a.w. waar ligt het zwaartepunt van het contract naargelang de corebusiness van het bedrijf?)
Het overzichtelijk opmaken van de operationele rapportage aan de hand van de KPI’s. De facturatie: Base en above base facturatie. Wat is het verschil? Wat zijn de voor – en nadelen voor het facility bedrijf en voor de klant?
De verschillende contract modellen. (bv. Het ski-booth model). De voor-en nadelen.
Wat dient er operationeel en financieel geraporteerd te worden. Hoe groter de organisatie, hoe meer rapportage. (bv. HSE& Quality, KPI, Verbeteringsvoorstellen, Besparingsvoorstellen, Evaluatie onderaannemers, Tevredenheidsenquêtes, Energiebeheer…)
Over de docent Tom Ryckaert:
Tom Ryckaert heeft een passie voor en expertise in facility- en vastgoedmanagement. Hij heeft werkomgevingen wereldwijd getransformeerd om de tevredenheid van werknemers en klanten te verhogen. Zijn uitgebreide ervaring strekt zich uit over nationale en internationale platformen. Als medeoprichter van 2nRich streeft hij ernaar organisaties, teams en individuen te verrijken in hun persoonlijke en professionele leven. Toms leiderschap strekt zich uit tot zijn rol als bestuurslid van IFMA België, waar hij innovatie- en technologie-initiatieven leidt, waardoor hij vooruitgang boekt op het gebied van facility management.
De doelgroep voor deze opleiding zijn professionals die werkzaam zijn in het vakgebied van facility management, of zij die van plan zijn om in dit vakgebied te gaan werken.
Tom Ryckaert