ICT-Projectmanagement in de praktijk
- formation par Syntra Antwerpen & Vlaams-Brabant
- Malines, Anvers & Port d'Anvers, Louvain
Module 1: High-level architecture and Object-Oriented Design
Het ontwerpen van business logica componenten in een object georiënteerd model is van groot belang in het ontwikkeltraject. Een correct ontwerp zorgt voor onderhoudbare code en bevordert re-usability van de geprogrammeerde libraries.
In deze module ligt de focus op zaken zoals:
Module 2: Design Patterns
Het gebruik van Design Patterns in een software project leidt tot een beter onderhoudbare en flexibele codebase. Het goed inzetten van de juiste patronen vraagt gespecialiseerde kennis en inzichten.
In deze module komen de meeste gebruikte patronen aan bod:
Module 3: Services
Het opdelen van de toepassing in verschillende services zorgt voor een 'loosely coupled' implementatie model waarbij de componenten communiceren via service interfaces. Dit zorgt voor een hoge flexibiliteit en herbruikbaarheid van de code.
In Cloud scenario’s kan naar gelang de gekozen architectuur dit ook de kosten ten goede komen: intensieve services kan men meer resources toewijzen ten opzichte van services die minder actief zijn.
De volgende onderwerpen komen in dit hoofdstuk aan bod:
Tijdens de cursus bouwen de cursisten een toepassing gebruikmakend van RabbitMQ
Tijdens de cursus bouwen de cursisten een toepassing gebruikmakend van Azure Service Bus
Tijdens de cursus bouwen de cursisten een microservice gebruikmakend van een Docker containers
Tijdens opleiding bouwen de cursisten een serverless function gebruikmakend van Azure Functions
Module 4: Asynchronous programming
Op vandaag is het ondenkbaar enkel nog code te schrijven die sequentieel werkt: vele routines worden in parallel geschreven om beter gebruik te maken van de resources van de machines. Sommige programmeeromgevingen geven ook geen andere opties meer dan asynchroon te programmeren. Bijvoorbeeld: in .NET MAUI gebeuren alle requests voor het Filesystem asynchroon. In deze module leert u wat threads zijn, hoe ermee te werken en welke patterns hiervoor gebruikt kunnen worden.
Onderwerpen in deze module:
Module 5: Artificial Intelligence
In veel ondernemingen wordt de vraag gesteld: kan artificiële intelligentie ook hier op toegepast worden en hoe pakken we dit aan? De technologie is nu uit haar experimentele fase en is klaar om ook in uw bedrijf gebruikt te worden.
In deze module duiden we hoe AI kan geïntegreerd worden in uw oplossingen aan de hand van een aantal praktische toepassingen.
In deze module zien we hoe we:
Module 6: DevOps
Hoe een team omgaat met het ontwikkelen en testen van code en met de development principes beïnvloedt de kwaliteit en onderhoudbaarheid van de code. Dit past op zijn beurt in een groter geheel van activiteiten zoals planning, takenbeheer, beheer van broncode, deployment, enzovoort.
De Software Architect wordt betrokken in deze keuzes en is in veel organisaties hiervoor tevens de verantwoordelijke.
Onderwerpen in deze module:
Module 7: Intro projectmanagement: Agile, SCRUM projecten
Afhankelijk van de grootte van de organisatie zal de Software Architect ofwel zelf ook de project manager zijn ofwel rechtstreeks met de project manager samenwerken. Daarom is het belangrijk de basisnoties van project management methodologieën te begrijpen en de verschillende fasen en rollen hiervan te kunnen identificeren.
Daarnaast zal de Software Architect ook het development team moeten aansturen en ondersteunen bij het ontwikkelen van de oplossing. Dit kan in goede banen geleid worden door het toepassen van een beproefde ontwikkelingsmethodologie zoals Scrum.
In deze module worden de volgende topics behandeld:
Xavier Spileers