726 courses: Finance, insurance & law

NCOI Learning

Van controller naar volwaardige businesspartner

  • by NCOI Learning
Leuven and Ghent

Deze opleiding focust op het businesspartnership tussen de controller, de functionele afdelingen en het algemeen management. Centraal staat het concept van waardecreatie. Hoe kan de controller bijdragen tot de strategische ondernemingsdoelstellingen? Hoe kan de controller zich met andere woorden losrukken van de cijfers en de eigen vakinhoud overstijgen?


Wat je leert in deze opleiding:

  • Hoe wordt een controller een volwaardige businesspartner?
  • Hoe draagt controlling bij tot de strategische ondernemingsdoelstellingen?
  • Welke instrumenten kan een controller inzetten voor waardecreatie en precieze rapportering?

Na deze opleiding heb je een helder helikopterzicht op financial en operational accounting, met een link naar strategisch financieel management.

Dag 1

Strategische controlling

  • De rol van de controller in het strategievormingsproces
  • Investeringsanalyse in een strategisch perspectief
  • Balanced Scorecard: achtergrond en principe
  • Strategische prestatiemeting: van strategie naar actie
  • Prestatiemetingsmodel toegelicht aan de hand van een gevalstudie

Docent : Matthias De Bremaeker

Dag 2

Operations controlling

  • Controlling in de gewijzigde productieomgeving
  • Kostprijscalculatie vanuit een beleidsondersteunend perspectief
  • Variantieanalyse: van constatering naar actie
  • Activity-based costing (ABC): actueler dan ooit!
  • Topics en non-financial metrics: benaderen van capaciteit, doorlooptijden, bedrijfseconomische afschrijvingen, operationele prestatiemeting, benchmarking

Docent : Sophie Hoozée

Dag 3

Financial controlling

  • Financiële analyse
  • Waardebepaling van de onderneming: diverse waarderingsmethoden
  • Hefbomen van waardecreatie voor de onderneming
  • Het concept Economic Value Added (EVA)
  • Illustratie EVA voor strategische analyse
  • Reporting

Docent : Ludo Ooms

Dag 4

Marketing, licensing en acquisitions controlling

  • Link tussen financiële waardecreatie en economische waardecreatie
  • Contributieanalyse: waar zijn de middelen gealloceerd?
  • Businessanalyse: marktaandeel, pricing, verkooporganisatie, marketingkosten
  • Analyse van licensingprojecten: beslissingsbomen en risicoanalyse
  • Levenscyclus van producten en winstgevendheid

 Docent : Ludo Ooms

Leuven More info
Ghent More info

Teachers

Sophie Hoozée