Opleiding Mind Mapping®
- course by NCOI Learning
- Leuven, Hasselt, Ghent
Blok 1: Jij als opsteller (3-daagse)
In dit eerste blok staan vooral je eigen patronen en dynamieken vanuit jouw gezin van herkomst en familiesysteem centraal. Je onderzoekt welke overlevingsstrategieën je ontwikkeld hebt, welke kwaliteiten hieruit voortvloeien en welk potentieel er nog ‘in de schaduw’ is gebleven. Je krijgt hiervoor een vernieuwend en praktisch kader aangeboden in het werken met delen, oftewel Parts Work, geïnspireerd op tal van disciplines.
Kennen, herkennen, ervaren en begrijpen van je eigen delen, patronen en triggers is cruciaal als opsteller. Enerzijds om te kunnen onderscheiden wat van jou is en wat van de ander maar zeker ook om sneller en verfijnder systemische dynamieken te gaan herkennen in je werk met organisaties. In dit blok dient de leerlijn voor jouw ontwikkeling als begeleider zich aan.
“The ways of thinking evolved by psychiatrists in order to understand the family as a system will come to be applied in understanding the individual as a system. This will be a fundamental change within the home territory of psychology.”
Gregory Bateson
Blok 2: Van vraag naar opstelling - Systemische kaders (3-daagse)
De eerste keer dat je een opstelling bijwoont, lijkt het vaak een heel magisch of intuïtief gebeuren. Er zit echter wel degelijk een structuur onder de magie, die je stap voor stap doorloopt gedurende de opleiding. Zo is het - zeker bij organisatievraagstukken - nodig om de feiten in kaart te brengen via een inleidend interview en op een gestructureerde, methodische manier te leren werken. Je leert in dit blok hoe je stapsgewijs een vraag kunt vertalen naar een opstelling en wat daarin allemaal van belang is. We gebruiken hiervoor het ‘Constellation Canvas’: een gestructureerd format waarmee je stapsgewijs organisatieopstellingen leert begeleiden.
De grondhouding van jou als opsteller komt eveneens aan bod in dit blok. Een holding space kunnen creëren voor jezelf, jouw cliënt, het systeem waarmee je werkt en de representanten is daarbij cruciaal. Je oefent met systemisch, fenomenologisch waarnemen als opsteller: zonder intentie en zonder oordeel leren kijken naar wat zich aandient. Je lichaam is hierbij het belangrijkste instrument.
Je maakt kennis met een aantal belangrijke systemische begrippen, veelal via ervaringsleren in de vorm van oefeningen, demo’s of opstellingen. Belangrijk om weten is dat je tijdens dit blok zelf al aan de slag gaat met een aantal opstellingsformats en systemische werkvormen die je direct kunt meenemen in je werk met organisaties.
Blok 3: Van patronen leren spotten naar interventies tijdens de opstelling (3-daagse)
Ondertussen heeft het werkveld van opstellingen zich al meer dan 25 jaar ontwikkeld. Dat maakt dat er inmiddels veel verschillende systemische werkvormen en methodes zijn zoals tafelopstellingen, opstellingen met vloerankers, structuuropstellingen, blinde opstellingen, teamopstellingen, zwermopstellingen, en meer. Dit blok ontvouwt zich grotendeels rond de ingebrachte casuïstiek zodat er veel ruimte is om zelf te oefenen en te experimenteren met die verschillende opstellingsvormen, onder supervisie van de opleiders. Je krijgt hierbij veel theoretische duiding en ‘ondertiteling’ zodat je systemische lens steeds verder aangescherpt wordt.
Na dit blok beschik je dan ook over een brede waaier aan systemische werkvormen en formats die je kunt toepassen in je organisatiewerk. Meer zelfs, je leert ook eigen formats ontwikkelen op basis van de vraagstukken die op jouw pad komen.
In dit blok maken we expliciet ruimte om veel voorkomende systemische patronen in organisaties te leren spotten. Immers, van daaruit doe je interventies tijdens een opstelling, zoals het inbrengen van nieuwe elementen, verschuiven of herordenen van representanten, zinnen laten uitspreken, et cetera.
Tijdens dit blok begint de route richting vakmanschap zich te tonen.
Blok 4: Werken met complexere vraagstukken en formats in organisaties (3-daagse)
Organisatievraagstukken kunnen op verschillende manieren complex zijn. Er kan sprake zijn van complexe emoties, bijvoorbeeld als er sprake is van organisatietrauma of diepgewortelde conflicten. Vraagstukken kunnen ook complex zijn door hun omvang, bijvoorbeeld als er sprake is van veel verschillende stakeholders of bij vermenging tussen het organisatie- en familiesysteem zoals bij familiebedrijven. Dergelijke vraagstukken hebben dan ook meer impact op jou als begeleider.
In dit blok staat opnieuw het oefenen centraal waarbij je extra handvatten krijgt om met complexere vraagstukken aan de slag te gaan.
Door de basis die gelegd is in de vorige blokken, bouw je in dit blok verder aan je begeleiderschap als opsteller en krijg je hier verfijnde feedback op. Dit blijkt bijzonder leerrijk, niet alleen voor degene die de opstelling begeleidt maar ook voor de andere trainees.
Blok 5: Toetsing en integratie (3-daagse)
Tijdens dit laatste blok krijg je de kans om een organisatieopstelling te begeleiden onder supervisie van de opleiders voor je certificering. De zes fasen van het ‘Constellation Canvas’ zijn hierbij leidend. Je ontvangt eveneens persoonlijke feedback en tips om jezelf verder te ontwikkelen in het ambacht van organisatieopsteller.
Daarnaast krijg je feedback van de opleiders op je geschreven eindwerkstuk, waarin je jouw ontwikkeling op de persoonlijke en ambachtelijke leerlijn beschrijft. En uiteraard is er een systemisch slotritueel om deze opleiding waardig af te sluiten.
In deze opleiding:
Philippe Bailleur, Leanne Steeghs
attest lesvolging.