Hoe overleef ik de werkdruk na de rustige zomermaanden?
Na twee rustige zomermaanden, worden we opeens overstelpt door werk. Hoe overleef ik de werkdruk?
Natuurlijk is er niets mis met hard werken. Sommige mensen kloppen hun hele carrière lange dagen, zonder daar ook maar enige hinder van te ondervinden. "Toch heeft wie hard werkt en tegelijk efficiënt wil zijn, pauzes nodig," zegt Meert.
"Iedereen weet ondertussen dat uren na elkaar achter je bureau zitten nefast is voor de concentratie. Toch wordt er nog heel vaak tegen die regel gezondigd. In bedrijven waar ik infotainmentsessies geef rond ‘kwalitijd’, geven de deelnemers vaak toe, dat ze de koffiepauzes overslaan of hun lunch aan de pc gebruiken."
Paul Meert verschoof in de loop der jaren zijn aandacht van het klassieke timemanagement naar wat hij "time-outmanagement" noemt. "In de sport heeft men het nut en de functie van time-outs goed begrepen. Ik raad ook bedrijven aan hun medewerkers te leren om bijvoorbeeld per uur een time-out van vijf minuten te nemen. Het is verbazend wat je in vijf minuten allemaal 'niét' kunt doen."
In 'Geen tijd? Leef nu!' staan honderden tips voor efficiënte en effectieve tijdstoppers. We geven er enkele mee.
Een erg belangrijke tip is "nee" leren zeggen. "Ooit had ik in de cursus een vrouw die erg onder druk stond. Ze was voor het werk drie op de vier weekends uit huis. Ik gaf haar de raad om aan haar baas voor te stellen de situatie om te draaien: drie weekends thuis, één weekend weg. Haar werkgever reageerde positief; het was zelfs niet eens een probleem. Zo eenvoudig kan het zijn."
Werken met haalbare tijdslimieten is een ander advies. "Een regeltje uit het klassieke timemanagement is om 's avonds je to do-lijstje te maken voor de dag nadien. Dat is een prima hulpmiddel, op voorwaarde dat je je tijd realistisch inschat. Helaas gebeurt dat meestal niet. Mensen maken lijstjes en werkplanningen in de veronderstelling dat een derde van hun dag nettowerktijd is. Wachttijden, vergaderingen, verplaatsingen, telefoons, onverwachte opdrachten, kortom, de extra buffertijd voor hun activiteiten vergeten ze in rekening te brengen. Het resultaat is dat de to do-lijst veel te lang is. De vervelende maar wel noodzakelijke, en vaak ook de juiste taken blijven liggen."
Een betere maatstaf voor het bepalen van de nettowerktijd is de 80/20-regel, meent Meert. "Alle buffertijd in acht genomen, hou je misschien maar drie of vier uur echte werktijd over."
"Ik streefde er vroeger altijd naar om de tijd onder controle te krijgen," besluit Meert. "Geleidelijk aan drong het tot mij door dat tijd onmogelijk te beheren is.” Het komt er dus op aan tijdloos te leren leven.
"Ik predik geen decadent carpe diem, wel een bewust carpe momentum: als je consequent leeft in het 'nu' en elk 'nu-moment' ten volle beleeft en benut - zonder dat je mentaal al bezig bent met je volgende afspraak of vergadering -, dan creëert dat kalmte en rust. Dit kan je leren. Mensen die erin slagen, voelen zich evenwichtiger, creatiever en zelfzekerder. Ze hebben minder last van stress en onzekerheid, en voelen zich nooit gehaast."
9 augustus 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Na twee rustige zomermaanden, worden we opeens overstelpt door werk. Hoe overleef ik de werkdruk?
Eenvoudiger werken, het klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Toch kom je met deze vijf praktische tips van expert Johan D’Haeseleer al een heel eind.
Ik heb een 38-urencontract, maar heb minstens 50 uur nodig om rond te komen. Wat kan ik doen?
Heb jij al aan een carrièrebuffer gedacht? Een plan dat je achter de hand kan houden als je het niet meer ziet zitten op je huidige job? Lees er alles over.
Stress: de ene kan er goed mee overweg, de andere net iets minder. Deze 8 tips helpen je om jezelf beter te wapenen!
Neem jij je smartphone of laptop van het werk mee op vakantie deze zomer? “Een goede overdracht blijft cruciaal.”
Ik heb dit jaar niet al mijn vakantiedagen opgenomen... Wat nu? Wij vertellen je hoe de vork precies in de steel zit.
De samenleving is diverser dan ooit, en ook op het werk is er steeds vaker die melting pot. Een goede zaak want diversiteit op de het werk heeft veel voordelen.
Ze leiden het huishouden in goede banen en bieden de kinderen stabiliteit. Eén ding is zeker: huismoeders en -vaders hebben hun handen vol...