Het geheim van een degelijke planning

checklist

Ben jij ook al vaak beginnen plannen om het dan na enkele weken weer op te geven? Heb je regelmatig het gevoel dat je van de hak op de tak springt? Wat kan je hier aan doen?

Bron van frustratie

Vaak starten medewerkers met goede moed aan het wekelijkse planningsritueel, maar na een tijdje blijkt deze planning vaak een bron van frustratie te zijn. De meeste mensen zijn immers geneigd om hun dag veel te vol te plannen, op basis van de lopende projecten en to-do lijsten. Het gevolg is dat ze hun geplande werkdag zelden tot een goed einde kunnen brengen.

Verhouding geplande en ongeplande tijd

De remedie is nochtans vrij eenvoudig. Zorg voor voldoende buffers en tracht deze aan te houden in je agenda. Met de vier onderstaande stappen kom je al heel ver:

  1. Wat is de verhouding tussen de te plannen tijd en de tijd die je gemiddeld moet voorzien voor onverwachte zaken? Hoeveel procent van je tijd moet je gemiddeld voorzien voor ad hoc zaken?
  2. Blokkeer in je agenda tijdsblokken voor onverwachte zaken en geef deze blokken een naam die niemand begrijpt, bijvoorbeeld OV van onverwacht.
  3. Plan de rest van de dag rond deze blokken in en beschouw de tijd die je moet voorzien voor onverwachte zaken als heilig.
  4. Maak elke vrijdagnamiddag een planning voor de week die komt.

Indien je de verhouding tussen verwachte en onverwachte tijd respecteert dan zal je merken dat je je planning wel degelijk op een rustige manier kan afwerken. Succes!

(tc) - Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer. 

Heb je interesse om efficiënter te gaan werken? Schrijf je dan in voor de open opleiding. Lezers van Jobat ontvangen 10% korting . 

Meer info over Stress , Evenwicht werk-privé

18/07/2014