Gen Z vs. Millenials: win hun hart (en likes)

Gen Z en Millenials hebben elk hun eigen voorkeuren, drijfveren en mediagebruik. In dit artikel leert u hoe u hen kunt bereiken en overtuigen met uw employer branding.

Met een personeelsbestand dat steeds diverser wordt, is het alsmaar uitdagender om uw boodschap bij de juiste doelgroep te krijgen. Het Jobat Talent Drivers onderzoek, uitgevoerd bij 7.200 Belgen, toont de belangrijkste inzichten over het mediagebruik en de drijfveren van twee cruciale generaties: Gen Z (1995 – 2010) en Millenials (1986 – 1994). Hieronder komt u te weten hoe u hun hart (en likes) kunt winnen.

Generatie Z vs. Millenials: diverser dan ooit

De jongste generatie op de werkvloer, Gen Z, is praktisch vergroeid met hun smartphone. Ze hunkeren naar authenticiteit, flexibiliteit en instant feedback. Ze zijn constant online – voornamelijk op Instagram en TikTok – waar ze snelle, visueel aantrekkelijke content consumeren.

Gen Z bereiken? Zet dan in op TikTok en Reels! Lees hier enkele tips om gegarandeerd te scoren. Millenials daarentegen, zijn de brugbouwers tussen de analoge en digitale wereld. Ze zijn nog steeds trouw aan Facebook en Instagram, en zoeken voornamelijk zingeving en groei in hun carrière.

Ook bij de drijfveren zien we enkele verschillen. Generatie Z kiest voornamelijk een werkgever die een prettige sfeer en toekomstperspectieven aanbiedt. Bij Millenials staat het loonpakket en de werksfeer bovenaan, gevolgd door een goede werk/privé balans.

Flashy, fun en fast

Voor Gen Z draait het allemaal om het trekken van de aandacht. Ze omarmen short form-content met snelle, pakkende en creatieve berichten. Denk aan korte ‘day in a life’ video’s, een TikTokdansje met de CEO of tips over persoonlijke ontwikkeling. Millenials? Die willen graag diepgaandere content. Kies voor een video over de impact van het werk op de maatschappij of een interview over groeimogelijkheden.

Kort, korter, kortst! Met creatieve video’s van één minuut valt u gegarandeerd bij iedereen op. Lees hier meer over onze oplossingen.

Cultuur die klikt

Een goede bedrijfscultuur verkoopt zichzelf. Een plek waar iedereen zichzelf kan zijn, waar flexibiliteit geen buzzwoord maar de norm is, en waar groei hand in hand gaat met welzijn. Beide generaties hechten er veel belang aan. Laat dus zien hoe uw organisatie hieraan bijdraagt. Dat kan door video of door een authentiek artikel op onze nieuwstitels.

Wist u dat Gen Z voornamelijk hln.be en nieuwsblad.be lezen? Millenials bereikt u voornamelijk via hln.be en destandaard.be.

Geen onze-size-fits-all

Een one-size-fits-all benadering van employer branding is al lang niet meer voldoende. Voel wat er leeft bij de verschillende generaties en speel hierop in met boeiende content en nieuwe media. Jobat EBC Studio adviseert u graag waarop u moet inzetten om uw doelgroep te bereiken.

Wilt u meer informatie?

Neem dan contact op met maarten.vanderstappen@jobat.be.

Gerelateerde artikels
EMPLOYER BRANDING
Werken in Limburg: Ga in gesprek over diversiteit & inclusie
Lees meer
EMPLOYER BRANDING
3 videotrends voor een sterke employer brand in 2024
Lees meer
EMPLOYER BRANDING
Uw regio in de kijker: mix en match uw campagne
Lees meer