1224 formations: Technique, ingénierie & production

AutoCAD

  • formation par Syntra Antwerpen & Vlaams-Brabant
  • Anvers & Port d'Anvers, Geel, Louvain, Malines
SBM

Workshop: Roadmap voor SPEED & SMART Industrie 4.0 projecten

  • par SBM

Build the smart factory of the future: Realtime Digital Twins, Digital Shadows en Digital Smart Assistants.

"DEEL 1": ONLINE workshop sessies (en introductie Stap 2)


ONLINE sessie 1: Disruptieve ideeën die leiden tot proces-, product- of diensten innovatie: Industrie 4.0 (Deel 1)


Innovatiedisruptie:

  • Analyse
  • Gevolgen
  • Value proposition
  • Voorwaarden om te komen tot een geslaagde innovatie
  • Industrie 4.0 en innovatieve disruptie voorbeelden en eerste kennismaking sleutelbegrippen:
    • Succesvolle voorbeelden die leiden tot disruptie
    • Context en voorwaarden
    • Verschillende ERP-processen versus informatie, integratie en complexiteit
    • Customer order decoupling points
      • Sell from Stock, make to Stock, Assemble to Order, Make to Order, …
    • Connected informatie enterprise naar een connected ecosystem:
      • Opportuniteiten en uitdagingen
    • Van Mass Repetitive tot Mass Custom: 'Mass production – One Piece Flow'
      • Eigenschappen – voorwaarden

ONLINE sessie 2: Het hoger doel: begrippen, concepten, methodes, kiezen van juiste case en plan van aanpak (Deel 1 en introductie Deel 2)


Wat is het hoger doel van deze projecten?

  • Het wat en waarom van Digital Twins – Digital Shadows – Digital Smart Assistants:
    • Begrippen Digital Twin versus Digital Shadows en Digital Smart Assistants
  • Waar beginnen?
    • Kiezen en uitwerken van de juiste Use Cases: zoektocht naar het laaghangende fruit
    • De stappen om te komen tot een POC
    • Key Success factoren die het succes van een project sterk beïnvloeden: de menselijke factor!
      • Vertrek vanop de werkvloer: creëren van een draagvlak
      • Betrokkenheid van de juiste stakeholders
      • Communicatie van (kleine) successen
      • Omgaan met weerstand
    • De economische, ecologische en maatschappelijk aspecten incalculeren binnen de lifecycle (of het proces) van het project
      • Het opstellen van concrete meetbare doelen binnen lifecycle van een product of proces:
        • Economische aspecten
        • Maatschappelijke aspecten
        • Ecologische aspecten: duurzame producten en diensten te ontwikkelen (Blauwe oceanen-strategie)
      • Opstellen van een projectplan met nodige resources
      • De totale ROI van een project
      • De 'Roadmap' naar interne goedkeuring van het project

Begrippen, concepten en plan van aanpak

  • Datasets en processflows informatiesystemen
  • Silo applicaties versus geïntegreerde applicatie
  • IT begrippen en standaarden:
    • Gestructureerde data VERSUS ongestructureerde data
    • Software Architectuur
    • ERP systemen en andere software applicaties: API’s
    • De keuze voor de (juiste) standaarden: ODATA –  OPC UA - …
    • Ondersteunende IT Technologie: Internet of Things, Machine Learning, Artificiële intelligentie

De SPEED FASE: 'het Wat', 'het Waarom'(Doel) en 'het Hoe'?


In de speedfase worden IT systemen (MRP en ERP) aan Productie systemen (CIM en MES) gekoppeld waardoor er een papierloze workflow ontstaat vanaf productieorder tem de creatie van het eindproduct.


  • Wat en waarom begrijpen van de SPEED FASE?
  • Eigenschappen, voorwaarden en einddoelstellingen van SPEED FASE (via Demo Tool)
    • Vereenvoudiging van processen, workflows
    • Realtime connectiviteit
    • Realtime data voor werknemers ifv jobrol (persoonlijke context)
    • Data wordt gepushed ipv gepulled ifv Management by Exception
  • Hoe van de SPEED Fase:
    • Open Data (OData) Services
    • Case Management
    • Events and Data Collection
  • Informatiesystemen met elkaar connecteren en integreren
    • Verticale en/of horizontale integratie: wat, waarom, hoe?
    • 1ste fase opbouw Digital TWIN, Digital Shadow
  • De kost voor het beheer van informatie

De SMART FASE: het 'Wat', 'het Waarom' (Doel) en 'het Hoe'?


Eens alle IT en Productiesystemen aan elkaar gekoppeld zijn kunnen overstappen naar de SMART FASE op basis van beschikbare BIG DATA de juiste datasets gekozen worden voor de opbouw van een digital Twin / Digital Shadow en een Digital Smart Assistent. In deze fase wordt ook nog nagegaan als bijkomende IoT devices dienen opgenomen te worden in het productieprocess om extra data te ‘capteren’ die bvb inpakt heeft op de kwaliteit van het product en in de bestaande datasets nog niet beschikbaar was.


  • Wat en waarom begrijpen van de SMART FASE?
  • Eigenschappen, voorwaarden en einddoelstellingen van SMART FASE:
    • Control en optimalisatie zonder menselijke tussenkomst
    • Digital Shadow en Digital Smart Assistant: volledig operationeel
    • SMART product en Services
    • Nieuwe businessmodellen
    • Mogelijkheid tot Mass customization
  • Hoe van de SMART Fase:
    • DATA verrijking van de Digital TWIN en Shadow: via OPC_ OPC UA
    • SMART Case Management voor opbouw van Digital SMART Assistant (via Demo Tool)
    • Events and Data Collection

Inspirerend Use cases: van ongestructureerde data naar Digital Twins, Digital Shadows en Digital Smart Assistants.


Aanvullend na ONLINE sessie 2 volgt coaching sessie 1 - Voorbereiding Deel 2: Introductie en voorstelling opdracht: uitwerken van een 'Quick Win' Case.


ONLINE sessie 3: Roadmap SPEED & SMART Industrie 4.0 projecten a.h.v. concrete casestudie. (Deel 1)


De verschillende projectstappen in een SPEED en SMART project op basis van een concreet uitwerkte case.

Hierbij is er bijzondere aandacht voor Case management, nodig voor de opbouw van de 'Digital Smart Assistant'.


DEEL 2: Coaching - Interactieve Workshop: uitwerken van een 'Quick Win' Case


Coaching sessie 2: Interactieve Workshop onder begeleiding van 'Industrie 4.0 Coach' (Deel 2)


Deelnemers krijgen in beperkte groep een opdracht om een Use Case te definiëren en vervolgens via het aangereikte stappenplan toe te passen op hun Use Case.  


Vervolgens stellen de deelnemers hun uitgewerkte opdracht  voor in beperkte groep, waarop de 'Industrie 4.0 Coach' feedback, suggesties en verbetervoorstellen formuleert.


  • Zakelijke beslissingsnemers: Zaakvoerder, CEO, CXO
  • Innovators uit productie, maar ook uit dienstenbedrijven
  • Leden uit het management team:
    • IT-Managers
    • R&D Verantwoordelijken
    • Productieverantwoordelijken
    • Afdelingshoofden
    • Kwaliteitsverantwoordelijken

Enseignants

Luc Deleu