1. Gericht op de coachee
Analyse
- Je leert onderzoeken of er bij de coachee sprake is van burnout en/of van andere klachten. We bespreken enkele testen van burnout. Verschil met bijvoorbeeld depressie of chronische vermoeidheid.
- Je leert de aanleiding en oorzaken van de stress te analyseren, je leert hiertoe enkele vragenlijsten inzetten en interpreteren.
- Je leert de historie en context van de stressklachten te onderzoeken.
- Je leert methoden van stresscoping te onderzoeken en bespreken.
- Je leert energiegevers en energievreters te onderzoeken.
- Je leert bezieling en drijfveren te onderzoeken.
Plan van aanpak
Je leert een persoonlijk plan van aanpak met heldere en haalbare doelen met de coachee opmaken.
Informeren en coachen
- Je leert uitleg geven over de oorzaken en gevolgen van langdurige hoge stress.
- Je leert communiceren met coachees met stressklachten en omgaan met hun gevoelens en emoties (bijv. paniek, faalangst, vermoeidheid, schaamte).
- Je werkt met de coachee aan het versterken van het probleemoplossend vermogen, het aanleren van vaardigheden.
- Je leert systematisch coachen op stressverhogende denkpatronen met behulp van o.a. RET-technieken. Je bent in staat ineffectieve gedachten bij je coachee te herkennen en daar adequaat mee om te gaan.
- Je leert de coachee gezonder omgaan met ergernissen en irritaties.
- Je leert hem/haar verwachtingen aan zichzelf en anderen te toetsen op realisme.
- Je leert je coachee constructief omgaan met onzekerheid en veranderingen
- Je kan de kracht van visualiseren en positief denken op coachees toepassen.
- Je leert eenvoudige ontspanningstechnieken toepassen op je coachees.
- Je leert vroegtijdig activeren (geen piekerverlof waarbij de medewerker thuis zit en niets onderneemt om weer vitaal te worden).
- Je leert de coachee zich (opnieuw) verbinden met zijn levensvisie en missie.
- Je leert adviseren over herwinnen van vitaliteit en werk-life balans.
- Je leert methoden om zelfvertrouwen, assertiviteit en time-management van de coachee te versterken. Je leert hen omgaan met perfectionisme, zich niet altijd alleen verantwoordelijk voelen, zichzelf te waarderen (goed genoeg zijn), contact te houden met hun lijf (alarmsignalen herkennen) en beter voor zichzelf te zorgen.
- Je leert de actuele match met de functie te onderzoeken en implicaties van een terugkeer in dezelfde of een andere functie te bespreken.
Conclusies en acties voor coachees
- realistisch beeld van mogelijkheden en actuele beperkingen
- in dezelfde functie of organisatie blijven
- functie aanpassen
- van functie veranderen in- of extern
- leven anders inrichten
- een nieuwe start maken; gedoseerd werk hervatten
- je leert, indien nodig, adviseren over beter passend werk (deze materie komt veel uitgebreider aan bod in de Opleiding Loopbaancoach)
Terugvalpreventie
- handig omgaan met actuele mogelijkheden en beperkingen
- bewust blijven van persoonlijke gevoeligheden
- (opnieuw) communiceren met collega’s en leidinggevenden
- aandacht blijven houden voor de balans belasting / belastbaarheid en voor inspanning en ontspanning
- benutten van sociale steun
2. Gericht op organisaties
- Je leert werkdrukonderzoek uit te voeren in organisaties.
- Je leert organisaties/leidinggevenden adviseren over hoe ze werkdruk op gezond niveau kunnen houden.
- Je helpt organisaties/leidinggevenden om stress bespreekbaar te maken en om te gaan met vooroordelen.
- Je leert leidinggevenden stresssignalen vroegtijdig te herkennen en er adequaat op te reageren.
- Je leert, desgewenst en na uitdrukkelijke toestemming van uw coachee, de direct leidinggevende te adviseren over verminderen van werkgebonden stressoren (bijvoorbeeld door verstoringen in werkrelaties bespreekbaar te maken, werkhoeveelheid of werktempo aanpassingen, functieverlichting of functieverrijking, enz).
- Je leert adviseren over wat organisaties kunnen doen om de medewerker weer zo snel mogelijk gezond en met plezier aan het werk te krijgen en te houden.
- Je leert adviseren over aanpassing of verandering van werk als de functie niet meer passend is voor de betrokkene.
3. Gericht op jezelf als burn-out coach
- eisen aan de burnout en stress-preventieadviseur
- je onderzoekt je eigen beeldvorming over werkgerelateerde stress
- indien je zelf of één van je naasten burnout heeft gehad: hoe beïnvloedt dat je begeleiding?
- je waarden en normen bij coaching
- ethiek, vertrouwelijkheid en valkuilen
- werken vanuit de kracht van de coachee en niet vanuit een “hulpeloze zieke”
- je leert de grenzen van je dienstverlening kennen en respecteren: welk type klachten van coachees passen bij je aanbod en welk type klachten dien je direct door te verwijzen naar bijvoorbeeld een klinisch psycholoog, psychiater, therapeut, of arts?
Op dag 7, de afstudeerdag, presenteer je je eigen case, krijg je persoonlijke feedback hierover en is er ruimte voor extra oefening en intervisie.
4. Voorbeelden van methoden en technieken
- de 'werkdrukmeter': een eigen HRD Academy vragenlijst die door deelnemers gebruikt mag worden
- enkele online psychologische testen die tijdens de training gratis gebruikt mogen worden
- volledige werkmap voor de coachee
- vormen van diepte interview
- SFA
- RET, ACT, krachtgericht coachen
- bestuderen van levenspatronen
- analyse van stress dagboek van coachee
- analyse van positieve dagboek van coachee
- analyse van eigen kracht- en hulpbronnen
- ontspanningstechnieken
- copingstrategieën
- stressmanagement
- analyse van drijfveren, energiegevers en energievreters, enz
- Je kan als stresscoach medewerkers of coachees helpen dreigende overspannenheid of burn-out te herkennen, erkennen en voorkomen.
- Je kan medewerkers of coachees effectief begeleiden om zo snel mogelijk weer vitaal en met plezier terug aan de slag te gaan na burn-out en overspannenheid.
- Je kan werkdrukonderzoek uitvoeren in organisaties.
- Je adviseert als stresscoach organisaties en leidinggevenden over hoe ze werkdruk op een gezond niveau kunnen houden.
- Je leert leidinggevenden stresssignalen vroegtijdig te herkennen en er adequaat op te reageren.
- Je kan leidinggevenden adviseren over het verminderen van werkgebonden stressoren.
- Je kan organisaties adviseren over wat men kan doen om een medewerker weer zo snel mogelijk gezond en met plezier aan het werk te krijgen en te houden.
- Je adviseert over aanpassing of verandering van werk als de functie niet meer passend is voor de betrokken werknemer.
- Je werkt vanuit de kracht van de coachee en niet vanuit een 'hulpeloze zieke'.
- Je leert de grenzen van je dienstverlening kennen en respecteren: welk type klachten van coachees passen bij jouw aanbod en welk type klachten dien je direct door te verwijzen naar bvb een klinisch psycholoog, een psychiater, therapeut of arts?