515 formations: Enseignement & formation

Syntra Antwerpen & Vlaams-Brabant

Instructional Design: ontwerp leertrajecten die écht impact maken

  • par Syntra Antwerpen & Vlaams-Brabant
Anvers & Port d'Anvers
1.180

"Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn." — Benjamin Franklin —

Wist je dat een goed leertraject niet begint met content, maar met gedrag? In deze opleiding leer je hoe je leertrajecten ontwerpt die écht werken. Voor je medewerkers én je organisatie.

Verwacht geen droge theorie, wél praktische modellen zoals ADDIE, SAM en het Kirkpatrick-model.

Tijdens deze opleiding werk je aan een eigen leervraag uit jouw jobcontext.

Je vertrekt vanuit een concrete uitdaging in jouw organisatie en bouwt stap voor stap aan een leertraject op maat. Elke opleidingsdag begin je met een korte reflectie: wat heb je intussen uitgetest in de praktijk, en wat werkte wel of niet? Aan het einde van elke sessie bepaal je je volgende actiepunten. Zo groeit jouw leerproject mee met de opleiding – volledig afgestemd op jouw professionele noden. Verwacht dus geen theorie in het luchtledige, maar een hands-on aanpak met directe toepasbaarheid in jouw werkrealiteit.

Enkele tips uit de opleiding:

Begin nooit met “Wat willen we vertellen?”, maar met “Wat moet er veranderen?”
Als je leertraject meer lijkt op een Netflix-marathon dan op een werkplekinterventie… Kill your darlings!
Feedback is geweldig, het is je geheime wapen.

Over de trainer

Gitta Matthyssens: Mijn loopbaan staat in het teken van het inspireren en ondersteunen van mensen om te blijven leren en zich verder te ontwikkelen. Dit doe ik door leerbehoeften te analyseren, complexe materie te vertalen naar toegankelijke leerinhoud en blended leeroplossingen op maat te creëren. Mijn aanpak is mensgericht, creatief en altijd afgestemd op de unieke context van de doelgroep.

 

De cursisten brengen zelf een leeraanvraag mee vanuit hun job en gedurende de opleiding werken zij dan aan hun eigen project. Elke opleidingsdag start met een korte reflectie van wat ze hebben uitgetest en eindigt met welke volgende stappen ze gaan zetten. Zo wordt dit een heel praktische opleiding en op maat van eigen noden.

Dag 1

Sessie 1: Hoe leren volwassen mensen?   
                      
Gebaseerd op Design for How People Learn – inzicht in motivatie, voorkennis, leerstijlen en leerpsychologie.

Sessie 2: Leerdoelen en leerresultaten   formuleren    
        
SMART-doelen, taxonomie van Bloom, vertaling naar leeractiviteiten. Evaluatie komt verder in de opleiding aan bod. 

Dag 2: 

Sessie 3: Theoretische modellen 
                                           
ADDIE, SAM en andere ontwerpmodellen. 

Sessie 4: Blended learning     
                                        
Leervormen kiezen via een mix van klassikaal, digitaal, sociaal en informeel leren.

Dag 3: 

Sessie 5: Werken met subject matter experts

Gebaseerd op Map It. "Map It" van Cathy Moore is een praktisch en resultaatgericht model voor het ontwerpen van leertrajecten. In plaats van te vertrekken vanuit content of leerdoelen, stelt Moore voor om te beginnen met de gedragsverandering die je wil zien op de werkvloer. 
Omdat veel leertrajecten nog steeds vertrekken vanuit “Wat willen we vertellen?” in plaats van “Wat moet er veranderen?”. 
Map It helpt cursisten om die denkfout te vermijden en leerinterventies te ontwerpen die écht gedrag beïnvloeden.
 
Sessie 6: Evaluatie en borging van leren
                            
Kirkpatrick-model  : meten van leerresultaten, gedragsverandering en impact.

Dag 4: 

Sessie 7: Praktijkoefening: ontwerp je eigen leertraject   
       
Hands-on werken aan een case uit de eigen organisatie.

Sessie 8: Feedback, coaching en duurzame leerstrategieën:  Hoe leren verankeren in de organisatiecultuur.

Anvers & Port d'Anvers € 1.180(TVA incluse) Plus d'informations

HR-medewerkers, teamleiders, interne trainers, L&D-verantwoordelijken zonder didactische achtergrond.

Enseignants

Gitta Matthyssens

Cette formation est éligible pour

KMO portefeuille (Flandres)