Sessie 1: De rol van de controller als business partner
- Opmaak van periodieke rapporten en managementrapportering
- Invulling rol van business controller afhankelijk van de aard, sector, organisatiestructuur en levensfase van het bedrijf
- Mogelijkheid tot meebrengen van twee recente jaarrekeningen voor analyse via AI-tool (werkkapitaal, krediettermijnen, voorraadrotatie over drie jaren).
Sessie 2: Een strategisch budget en businessplan bouwen dat richting geeft
- Hoe stelt u budgetten en/of business plannen op die overtuigen én kloppen?
- Investeringen beoordelen met Net present value (NPV), Return on investment (ROI), Investeringsanalyses en andere kernratio’s
- Kostprijsinformatie vertalen naar sterke beslissingen
- Kostprijsberekening en management beslissingen op basis van opbrengsten- en kosteninformatie:
- De deelnemers kunnen hun bedrijfsspecifieke data en situatie meebrengen in verband met kostprijsberekening. Bij het oplossen van de algemene cases kan hierop worden ingespeeld voor wie dat wenst.
- Mogelijkheid tot meebrengen eigen data mee over kostprijzen.
Sessie 3: KPI’s opstellen en prestaties opvolgen met scorecards
- Systemen opzetten voor het meten en evalueren van prestaties
- KPI’s kiezen ifv. de strategie:
- klanten- en leverancierskrediet
- orderportefeuille
- leningen en garanties
- grondstofprijzen en indexering
- voorraadrotatie
- Variantieanalyse en verbeteracties combineren
- Investeringen correct inschatten
- Mogelijkheid tot meebrengen van een eigen investeringsdossier.
Sessie 4: kostprijsberekening en strategische managementrapportering
- De werkelijke kostprijs van je producten in kaart brengen
- Wat kostprijs zegt over je prijszetting en commerciële strategie
- Business Model Canvas (BMC) + toepassing op het eigen bedrijf, afdeling of klant
- Interne resultatenrekening opstellen in managementvorm
- Mogelijkheid tot meebrengen van eigen kostprijsdata of rapporteringsvoorbeelden.
Sessie 5: ERP-systeem kiezen en integreren voor betere controle
- Belang van ontwerp of aanpassing van het ERP-systeem
- Samenwerking tussen controller en IT om een krachtig en consistent beheersysteem te bouwen
- Interne controlemaatregelen automatiseren
- Keuze ERP-systeem van cruciaal belang
- impact op de boekhouding, rapportering of het kostprijssysteem
- Koppeling informatiesystemen o.a. consolidatie programma's (Hyperion), en reporting tools (Cognos, Business Objects, ...)
Sessie 6: Forecast maken en waardering van ondernemingen uitvoeren
- Forecasts opstellen die meer doen dan doorkijken tot december
- De waarde van een onderneming inschatten met realistische modellen