513 courses: Education & training

Rijinstructeur

  • course by Syntra Antwerpen & Vlaams-Brabant
  • Mechelen, Antwerp & Port of Antwerp

Opfrisopleiding EHBO

  • course by NCOI Learning
  • Bruges, Hasselt, Mechelen, Ghent, Roeselare, Aalst, Kortrijk, Herentals, Brussels, Ypres, Leuven

Deens

  • course by NHA Afstandsonderwijs
  • Online
HRD Academy

Opleiding tot Professioneel Trainer

  • by HRD Academy
Mechelen
5.095

De 12-daagse gecertificeerde Opleiding tot Professioneel Trainer is de meest complete opleiding tot trainer op de markt. Laat je inspireren door expert trainers die op internationaal niveau een jarenlange ervaring opgebouwd hebben in het opleiden van trainers. Ze gaan in deze unieke opleiding tot trainer passioneel met jou aan de slag zodat je de basiscompetenties van een professioneel trainer onder de knie krijgt.

Module 1: Basisvaardigheden voor trainers

  • hoe leren volwassenen?
  • opleiden van volwassenen
  • hanteren van spanning bij het spreken voor een groep
  • werken met het didactisch model en haar componenten: doelstellingen, beginsituatie, inhoud, didactische werkvormen, evaluatie
  • basisaspecten van het hanteren van een efficiënte programmaopbouw en de keuze van de juiste werkvormen en middelen (wordt verder uitgediept in de module 3: Ontwerpen van een training)
  • een veilig leerklimaat creëren
  • aandacht krijgen, richten en vasthouden
  • op een structurele manier kennis delen met een groep
  • als trainer de touwtjes in handen houden
  • basisvaardigheden groepsdynamica: contact kunnen maken met een groep
  • tips en trics om boeiend training te geven
  • tips en trics bij het starten van een training
  • tips en trics over interactief trainen en het gebruiken van activerende werkvormen
  • heldere uitleg of instructies geven
  • een groepsgesprek faciliteren
  • feedback geven
  • effectieve (denk)vragen stellen

Module 2: Inspirerend Trainen: vanuit je authentieke trainersstijl mensen bezielen tot ontwikkeling

  • creatief en spannend starten
  • aandacht trekken en vasthouden met een authentieke trainersstijl: verbinding met eigen overtuigingen en drijfveren (vooraf beschrijf je deze in een huiswerk opdracht)
  • stemgebruik, beeldend taalgebruik, mimiek, non-verbaal gedrag van de trainer 
  • persoonlijke presentatie van de trainer
  • motiveren en inspireren: aansluiten bij de drijfveren van trainees
  • creëren van een uitdagend maar toch veilig leerklimaat
  • paradoxaal reageren, overwinnen van drempels, waarderend feedback geven
  • creatieve werkvormen hanteren

Module 3: Ontwerpen van een training

  • bepalen van het doel van de training
  • op basis van dit opleidingsdoel de gepaste lesdoelstellingen formuleren
  • de valkuil van een overdosis lesdoelstellingen
  • de taxonomie van doelstellingen van Bloom: verschillende niveaus van doelstellingen
  • het vertalen van de lesdoelstellingen in subdoelen
  • het bepalen van de lesinhoud in functie van de lesdoelen en de beginsituatie
  • bepalen van gepaste werkvormen en media in functie van de doelstellingen
  • het kiezen van een goede evaluatievorm in functie van de doelstellingen
  • aandachtstrekkers inbouwen in het trainingsontwerp: op een verstandige manier een opleiding opbouwen zodat de deelnemers geboeid blijven
  • in het trainingsontwerp inspelen op de verschillende leerstijlen
  • methodieken/technieken om je deelnemers in 'leermodus' te brengen en te houden
  • een duidelijke structuur en fasering brengen in je ontwerp
  • het opmaken van een draaiboek van de training als ondersteuning bij de voorbereiding en de uitvoering van de training
  • moeilijke en vervelende situaties in een training vermijden door een professioneel trainingsontwerp

Module 4: Praktijkblok 1: extra aandacht voor werkvormen

Aansluitend bij de tweedaagse 'Ontwerpen van een training' krijg je in dit praktijkblok de kans om te experimenteren met een werkvorm uit de door jou ontworpen opleiding.  Je collega deelnemers vormen de oefengroep, van hen en van de trainster krijg je uitgebreid persoonlijke feedback.  We staan stil bij de bedoeling en het effect van de werkvorm die je hebt ingezet.  We lijsten de krachten en de valkuilen op van de gebruikte methodiek en we brainstormen over mogelijke varianten.  Op het einde van de dag ga je buiten met een scherper zicht op je functioneren als trainer en met een rugzakje vol concrete, bruikbare bouwstenen voor jouw programma.

Module 5: Als trainer krachtig communiceren met tekeningen

  • nieuwe taal: visueel alfabet en grammatica
  • zet je woorden kracht bij met zelfgemaakte tekeningen
  • met plezier en zelfvertrouwen enthousiasmerende flipcharts maken
  • ideeën en concepten visualiseren en presenteren
  • gebruik van tekeningen in groepsprocessen: werken met sjablonen

Module 6: Digitale tools ter ondersteuning van offline en online leren

  • didactisch model 2021
  • hybride leren: waarover gaat het?
  • reflectie: onsite en online: waar zit het verschil?
  • de wijzigende rol van de trainer/begeleider/L&D verantwoordelijke
  • de rol van leerplatformen
  • concrete kennismaking met enkele veelgebruikte, betaalbare en krachtige digitale tools
  • mapping van jouw thechnologische omgeving
  • ontwerpen van digitaal ondersteunde leerervaringen en -trajecten: online, onsite, asynchroon, autonoom, blended/hybride
  • uitwerken van jouw trainingsontwerp (zie module 3) met integratie van digitale tools
  • online faciliteren

Module 7: Als trainer omgaan met lastige situaties, uitdagend gedrag en weerstand

  • eigen emoties bij onverwachte gebeurtenissen, kritiek en weerstand.
  • ineffectieve deelnemersrollen (de dominante, de stille, de lolbroek, de criticus, enz)
  • omgaan met conflicten of wrijving in de groep
  • contracteren, escalerend corrigeren
  • omgaan met weerstand (bijvoorbeeld tegen nieuwe werkwijze, theorie of rollenspel)

Module 8: Praktijkblok 2: extra aandacht voor tools

Deze tweede praktijkdag is een uit de kluiten gewassen open space. In twee dagdelen integreren we alle geëxploreerde aspecten uit deze opleiding tot trainer: het buigzaam faciliteren, het coöperatief leren, het gebruik van interactieve werkvormen en het gebruik van tools (objecten, flipcharts, geprojecteerde beelden en/of andere digitale leermiddelen). Iedere deelnemer bereidt een klein stukje training voor, dat we dan met de groep samen uitproberen. Na ieder stukje training gaan we samen over in een meta-leermodus: we maken een analyse van wat we geleerd hebben, hoe we het geleerd hebben en hoe we het ook anders hadden kunnen leren. We vullen elkaars kennis aan en delen tips en tricks met elkaar.  Op het einde van de dag ga je buiten met een scherper zicht op je functioneren als trainer en met een rugzakje vol concrete, bruikbare bouwstenen voor jouw programma.

Module 9: Afstudeerdag

De afstudeerdag van deze gecertificeerde opleiding tot trainer bestaat uit volgende onderdelen:

  1. bespreking van het portfolio waarin bewijsmateriaal verzameld is dat aantoont dat er een duidelijke leerevolutie is op het vlak van enkele trainerscompetenties uit de lijst ‘Competenties van een professioneel trainer’.
  2. het geven van een minitraining
  • Je gaat beter om met onzekerheid en stress.
  • Je bent flexibel, maar houdt de touwtjes stevig in handen.
  • Je trainingen zijn boeiend, voor de deelnemers én voor uzelf.
  • Je hebt inzicht in het didactisch model en haar componenten: doelstellingen, beginsituatie, inhoud, werkvormen, evaluatie.
  • Je training wordt niet gekenmerkt door ‘eenrichtingsverkeer'.
  • Je hebt volgende basisvaardigheden onder de knie: een sessie met vaart starten, activerende werkvormen en middelen gebruiken, feedback geven, deelnemers activeren, opdrachten geven, denkvragen stellen, een veilig leerklimaat creëren
  • Je hebt sterk voeling met wat jou drijft om trainer te zijn of te worden.
  • Je begint jouw authenticiteit als trainer te ontdekken: wie ben je als trainer en hoe toon je wie je bent?
  • Je beheerst eenvoudige tools om geregeld aan zelfreflectie te doen.
  • Je kan je trainingsontwerp afstemmen op de vraag van de opdrachtgever en de vragen en de praktijk van de deelnemers (beginsituatie).
  • Je past een methodiek toe die je helpt om trainingen te ontwerpen met een hoge ROI.  Leestip over ROI van training: Het Kirkpatrick model: evaluatie van training.
  • Je neemt gerichte maatregelen voor, tijdens en na de training om de transfer van het geleerde te optimaliseren.
  • Je kiest op basis van de lesdoelstellingen en de beginsituatie voor gepaste werkvormen, media, inhoud en lesevaluatie.
  • Je hanteert een didactisch model als leidraad bij het ontwerpen van leerervaringen of -trajecten.
  • Je ontdekt verschillende digitale tools die diverse vormen van leren ondersteunen.
  • Je verwerft inzicht en overzicht in deze uitgebreide en snel evoluerende markt voor digitale tools.
  • Je denkt in deze opleiding tot trainer na over de meerwaarde die digitale tools en platformen kunnen hebben voor het leerproces.
  • Je begrijpt wanneer en hoe je digitale tools kan inzetten.
  • Je ervaart het belang van vertrouwen met digitale technologie.
  • Je leert hoe je in jouw werkomgeving met enkele activerende digitale oplossingen het leereffect kan versterken.  
  • Je kan gepaste tools kiezen die de meeste waarde toevoegen aan het leerproces.
  • Je zet je eerste stappen als online trainer: je leert de basisprincipes van online faciliteren en je leert de basis van het ontwerpen van digitale leerinhouden.
  • Je denkt na over benaderingen waarbij dezelfde digitale tools zowel online als offline worden ingezet.
  • Je leert snel ideeën overbrengen met simpele, krachtige tekeningen.
  • Je creëert en maakt gebruik van beeldende sjablonen om je informatie te organiseren in een training.
  • Je kan met plezier en zelfvertrouwen enthousiasmerende flipcharts maken. 
  • Je draagt uit wat jou bezielt in het trainersvak.
  • Je kunt interactie stimuleren, een groep activeren en enthousiasmeren.
  • Je creëert een uitdagend en toch voldoende veilig leerklimaat. Je gebruikt hierbij waarderende feedback.
  • Je kan door stemgebruik, beeldend taalgebruik, mimiek, non-verbaal gedrag en je persoonlijke presentatie de trainees nieuwsgierig en leergierig maken en houden.
  • Je hebt zicht op je eigen emoties bij kritiek en weerstand.
  • Je herkent ineffectieve deelnemersrollen en ineffectieve trainersrollen.
  • Je kunt omgaan met 'lastige' deelnemers, je kan 'contracteren' en 'escaleren' als interventietechniek.
  • Je bent vaardiger in het omgaan met groepen: met onverwachte vragen, omgaan met onderlinge conflicten, met kritiek en weerstand.
  • Je kan beter balans houden tussen individuele aandacht en aandacht voor de groep.
  • Je zet je eerste stappen als online trainer: je leert de basisprincipes van online faciliteren en je leert de basis van het ontwerpen van digitale leerinhouden.  
  • Je krijgt inzicht in hybride werkvormen en je leert synchroon en asynchroon begeleiden.
  • Je kan verschillende creatieve en activerende werkvormen doelgericht in je training gebruiken.
  • Het uitgangspunt in deze opleiding tot trainer is leren van en met elkaar.  Volwassenen leren vanuit hun ervaring.  Dat houdt in dat je praktijk altijd begin en eind is van elk leerproces.  Stapsgewijs worden kennis en vaardigheden aan het bestaande repertoire toegevoegd.
  • Het zelf uitvoeren van diverse opdrachten, gevolgd door feedback die weer leidt tot bijsturing, is de rode draad in deze training. 
  • Er worden methodieken gebruikt die door hun opeenvolging en samenhang ervoor zorgen dat er écht geleerd wordt en dat je stilaan groeit naar het niveau van een professioneel trainer: reflectie, observatie, intervisie, praktijkopdrachten, individuele coaching, peer training en peer coaching, werken met een portfolio.
  • Observatie en stage bij een ervaren HRDA trainer: je loopt 1 dag mee met een HRDA trainer.  Tijdens die dag krijg je gerichte observatie-opdrachten en geef je ook een beperkt deel van die training.
  • Praktijkdagen (2): je geeft zelf een (deel van een) training en krijgt feedback van de collega's en de trainer. 
  • Een digitaal leerplatform versterkt het leren en de interactie met andere deelnemers en trainers.  Je kan inloggen op de elektronische leeromgeving van HRD Academy.  Je hebt op die manier toegang tot het leermateriaal van deze training en je kan via deze leeromgeving in contact komen en blijven met alle (ex-) deelnemers.
  • Alumniwerking HRD Academy: na het beëindigen van de opleiding worden ex-deelnemers uitgenodigd voor alumni-activiteiten van HRDA.
  • Reflectie: een heel belangrijke werkvorm om tot diepgaand leren te komen is het reflecteren op het eigen leerproces.  Bij het portfolio wordt trouwens ook een reflectieverslag verwacht van de vorderingen die je in je leerproces gemaakt hebt.
  • Je krijgt als deelnemer een gratis individuele coachingsessie over je vorderingen als trainer bij een HRDA coach naar keuze.  
  • Maximum aantal deelnemers: 12

Mechelen € 5.095(Incl.VAT) More info

Teachers

Tamara Lenaerts, Annita Rogier, Axelle Vanquaillie, Patrick Belpaire, An Roelants, Heidi Peene

Certificates and accreditation

attest lesvolging.