726 courses: Finance, insurance & law

NCOI Learning

Effectief conflictmanagement: De kracht van duurzame geschiloplossing

  • by NCOI Learning
Antwerp & Port of Antwerp and Leuven

Traditionele conflicthantering binnen organisaties verloopt vaak via de rechtbank, wat kan leiden tot lange en dure procedures. Om deze last te verlichten en effectievere oplossingen te bieden, wordt er steeds meer gekeken naar alternatieve methoden zoals bemiddeling of arbitrage. Deze vormen van alternatieve conflictoplossing betrekken de partijen zelf meer bij het proces, zijn kostenbesparend en helpen dure rechtszaken te vermijden.

Zet je bedrijf op voorsprong met onze intensieve 2-daagse workshop over conflicthantering en alternatieve geschiloplossingen! Leer hoe je conflicten ombuigt naar kansen, je klantrelaties versterkt, en juridische kosten minimaliseert. In een wereld waar sociaal-economische verantwoordelijkheid en compliant zijn aan allerhande regels en wetgevingen steeds belangrijker wordt, biedt deze workshop je de tools en inzichten om proactief en effectief met geschillen om te gaan. Door middel van praktijkgerichte oefeningen en bewezen methodieken transformeer je uitdagingen in duurzame oplossingen.

Deze opleiding opent de deur naar waardevolle uitwisselingen rond verantwoord ondernemen, waardoor je je klanten een betere nazorg kan bieden. Stap in en ontdek hoe je conflicten beheerst en je organisatie sterker maakt!


Bij het volgen van deze opleiding leer je:

  • inzicht krijgen in de verschillende buitengerechtelijke procedures en het wettelijke kader;
  • hoe je je rol als manager behoudt en je team begeleidt bij conflictoplossingen, zonder het doel uit het oog te verliezen, nl. het incasseren van openstaande vorderingen;
  • over een toolbox van methodieken en handvatten te beschikken om beter met conflicten om te kunnen gaan;
  • jezelf 'kennen' – wat doet jouw woordkeuze en jouw lichaam met het conflict? In andere woorden: wat is jouw conflictstijl ?;
  • luisteren op een ander niveau waarbij je je eigen oordelen achterwege kan laten – je leert hoe je andere mensen kan laten 'omdenken';
  • een efficiënt bemiddelingsgesprek te voeren en verdiepende en verbindende vragen te stellen;
  • concrete praktische handvatten in te zetten als de spanning stijgt.

Dag 1

Wetgevend kader

1. Wetgeving en geschiloplossing

  • Wetgeving rond familiale, contractuele, en bouwgeschillen
  • Europees kader en nieuwe verordeningen rond o.a. incassoprocedures
  • De financiële en strategische voordelen van alternatieve geschiloplossing

2. De noodzaak van conflictoplossing

  • Belang van sociaal-economische verantwoordelijkheid binnen bedrijven
  • Impact van veranderende wetgeving en sociaal-economische omstandigheden
  • Waarom juridische procedures niet altijd de beste oplossing zijn
  • De rol van goed risk & credit management en klantbeheer in conflictpreventie
  • Het succespercentage van bemiddelingszaken (80%)

3. Verschillende manieren van geschiloplossing

  • Bemiddeling, collaboratief recht, arbitrage, en andere methoden
  • Opleiding en kennis van verschillende procedures binnen organisaties
  • Nut en nood van alternatieve conflictoplossing voor bedrijven 

4. Waarom conflictoplossing van belang is voor bedrijven

  • De rol van bemiddeling in het beschermen van bedrijfsbelangen
  • Bemiddeling als een strategie om relaties en samenwerking te verbeteren

5. Een andere aanpak van geschiloplossing

  • Het belang van het serieus nemen van klachten als kansen voor verbetering
  • Klachtenbehandeling als vorm van klantenbinding en kwaliteitscontrole
  • Het belang van een snelle en effectieve aanpak voor het oplossen van conflicten
  • Hoe empathie en luisteren centraal staan in bemiddeling 

Tussentijdse opdracht

Bereid een eigen casus voor waar je aan de hand van alternatieve conflictmanagement al dan niet een oplossing hebt proberen te bieden en breng deze mee op dag 2!

 

DAG 2

6. Recap dag 1

  • Wat heb je onthouden?
  • Wat heb je afgewerkt?
  • Wat heb je in praktijk gebracht?
  • Welk resultaat bracht dit op?
  • Wat ging goed, wat ging minder?
  • Feedback van stakeholders

7. De rol van intakers binnen organisaties

  • Het belang van goed opgeleide intakers voor conflictpreventie
  • Intakers als coördinatoren die de juiste juridische en bemiddelingsprocedures kennen
  • De meerwaarde van intakers in het optimaliseren van bedrijfsprocessen en klantrelaties

8. Praktijk en rollenspelen aan de hand van casus docent en eigen casussen

Antwerp & Port of Antwerp More info
Leuven More info

Teachers

Manon Taris